Gå til innhold

Ny tv - 37" - LCD eller plasma?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå bestemt meg for å handle inn en ny tv. Størrelsen blir 37", og bruksområde blir for det meste tv og film. Skal også koble til pc (mediacenter), men også her blir det stort sett filmvisning. Blir nok ikke noe vanlig pc-bruk eller spilling.

Har funnet 2 alternativer, 1 plasma og 1 LCD, som passer inn i mitt budjsett:

Panasonic TH-37PV70E

Samsung LE-37M87BD

Men hva skal man velge? Ser jo at Panasonic gjør det veldig bra i plasma-tester, og Samsung tilsvarende bra i tester av LCD-skjermer, så begge er vel relativt sikre valg. Har selv bare sett Panasonic sin 40" plasma "live", og der var det ihvertfall sykt bra bilde.

Så hva sier ekspertene her? Skal jeg gå for LCD eller plasma?

Pantera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg tror nok at du vil få mest ut av skjermen fra Samsung, den har vel full HD-oppløsning. Begrunner dette med at du sier du skal benytte deg av en HTPC.

Denne "htpc'en" skal forøvrig kunn brukes til å spille av divx-filmer, og evt musikk. Ikke noe fancy greier. Sannsynligvis blir det bare en enkel pc, med tilgang til filserver, en slags tynn klient eller noe sånt. Men jeg får se om jeg får testa den Samsung TV'n, evt se den i butikk.

Pantera

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Panasonic 37PV70E og 37PX70? Ser at bl.a. Netshop snart får inn 37PX70, og denne koster et par hundrelapper mindre. Eneste jeg kan se av forskjeller, sånn umiddelbart, er at PX er utstyrt med 10G skjerm. Er det kun selve panelet som er forskjellen?

Pantera

Lenke til kommentar

Hei

Hadde jeg vert deg så hadde jeg lagt på 1000k å kjøpt denne..Panasonic 42" Plasma-TV TH-42PX70 1366 x 768 HD-ready,2xHDMI,10000:1. En meget bra Tv. Ikke bare fordi jeg har den og er kjempefornøyd men det er en testvinner og mange andre annbefaler den også. Du skal se mye film og da er Plasma hakke bedre enn LCD. Men... jeg er ikke deg så det er du som bestemer, det er bare ett tips :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei

Hadde jeg vert deg så hadde jeg lagt på 1000k å kjøpt denne..Panasonic 42" Plasma-TV TH-42PX70 1366 x 768 HD-ready,2xHDMI,10000:1. En meget bra Tv. Ikke bare fordi jeg har den og er kjempefornøyd men det er en testvinner og mange andre annbefaler den også. Du skal se mye film og da er Plasma hakke bedre enn LCD. Men... jeg er ikke deg så det er du som bestemer, det er bare ett tips :thumbup:

42" er nok uaktuelt uansett, siden det blir for stort. 37" er maks, og selv den blir ganske stor. 32" føler jeg blir litt for liten.

Pantera

Lenke til kommentar
Hei

Må flire litt her, trådstarter har sett på nøyaktig samme 37" - en tv som er IDENTISK bortsett fra størrelsen. Ikke anbefal han en for stor tv :).

Lenke til kommentar

Er nå virkelig 42" for stort?

Både jeg og flere jeg vet om som har skaffet 42" men som i utgangspunktet var redd det kanskje ville være for stort pga. relativt kort avstand har i etterkant tenkt følgende:

"Puh, jeg er utrolig glad for at jeg ikke kjøpte 37", men nå begynner jeg faktisk å lure på om ikke jeg heller burde gått for en 50".

I tillegg vet jeg om noen som har gått for 37" som ergrer seg over at de ikke spyttet i en tusenlapp til for en 42". Forskjellen er betydelig.

Broderen har 60", og han funderer mer på om ikke den er et hakk for liten enn at den er for stor.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Både jeg og flere jeg vet om som har skaffet 42" men som i utgangspunktet var redd det kanskje ville være for stort pga. relativt kort avstand har i etterkant tenkt følgende:

"Puh, jeg er utrolig glad for at jeg ikke kjøpte 37", men nå begynner jeg faktisk å lure på om ikke jeg heller burde gått for en 50".

I tillegg vet jeg om noen som har gått for 37" som ergrer seg over at de ikke spyttet i en tusenlapp til for en 42". Forskjellen er betydelig.

Broderen har 60", og han funderer mer på om ikke den er et hakk for liten enn at den er for stor.

Ja, i stua mi, som er ganske liten, blir 42" for stort. Sitter maks 2-3 meter fra tv'n, og da synes jeg for stor tv blir slitsomt å se på.

Og hva er egentlig greia med "størst er best"? :) Har sjekka 37" og 42" (begge LCD) ved siden av herandre (ikke Samsung) i butikk, å synes helt klart at den minste var best på bilde, ihvertfall på nært hold. Mulig det ikke er så stor forskjell på plasma?

Pantera

Lenke til kommentar

Faen, nå begynner jeg å bli litt i tvil her... :)

Fant nemlig denne 42" Panasonic'en med plasma og full HD.. Kanskje jeg heller bør bygge om stua litt... :)

Prismessig er den, om enn noe dyr, absolutt akspetabel.

Pantera

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ta en titt innom en butikk som har denne på lager og se på - personlig mener jeg den er serdeles stygg.

Og har ikke nødvendigvis bedre bilde enn PV70 heller.

Problemet er at mange av de butikkene jeg har vært innom, ikke har hatt akkurat de modellene jeg har vært ute etter, men andre, enten mye billigere, eller mye dyrere. Jeg har også spurt om å få testet med vanlig dvd, men da kommer de alltid med bortforklaringer, som f.eks at de bygger om, og ikke får gjort noe med det.

Får nå muligens et bra tilbud på en 42" Pioneer PDP-428XD Kuro, en kontakt i bransjen som muligens kan selge for halv pris. Denne har jeg vært å kikka på, og får jeg denne får halv pris, så er valget lett :) ....hvis ikke så blir det nok en Panasonic, enten 37" eller 42".

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...