Gå til innhold

Harddisken har tatt kvelden. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Nå nettopp begynte harddisken min å lage høye klikkelyder. Det hørtes ut som den hadde stoppet og prøvde å starte opp igjen. Det klarte den ikke og klikkelydene fortsatte med ca. ett sekunds mellomrom. Ved restart av maskinen fant ikke bios harddisken, og jeg måtte koble den fra før jeg kunne få startet opp maskinen.

Jeg tar jevnlig backup, men det var selvfølgelig noen filer på den harddisken som jeg ikke hadde rukket å ta backup av ennå :grumpy: . Er det noen som helst måte å prøve å få de data'ene ut av harddisken på? Hjelper det å la harddisken hvile og prøve igjen, gi den ett lite dunk (eller flere) i siden/rett oppå, sette den på hodet, sideveis eller lignende?

Jeg har en eldre Western Digital, 40GB. Har bare hatt WD (og mange av de) helt siden 1993 som har fungert feilfritt. Dette er den første som sier takk for seg *snufs*.

Håper på hjelp eller gode tips. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min IBM hdd begynte også å lage merklige lyder mens jeg la inn windows. Ble litt irritert så jeg dunket noen ganger oppå hdd og nå funker den fint.

MVH

Martin Maursund

Er ikke bare rare lyder her, men får ingen respons verken ved oppstart eller i Windows. Bios finner ikke disken heller. Er nok død. Men takk for svaret :-) Ett lite tips fra meg... tror du bør ta backup snarest mulig, og kanskje prøve å få byttet den. For merkelige lyder som slutter når du dunker på harddisken er ikke sunt... det kan bety at harddisken er delvis defekt og vil slutte og virke om kort tid.

Lenke til kommentar
hehe, har en 75gb ibm, tre år gammel, lager en goddel rare lyder.

Som jeg tipset han over her om... ta backup :-)

Men ingen som har noen gode råd og tips? Er til og med takknemlig om noen kan gi meg en endelig "dødsattest" slik at jeg ihvertfall slipper å leve i uvisshet.

Ny info... jeg tror harddisken spinner opp, men den begynner da med en gang å lage høye klikke/dunke lyder med under ett sekunds mellomrom. De høres ikke alltid helt like ut fra gang til gang heller. Når jeg har den tilkoblet finner BIOS verken den disken eller den andre disken på samme IDE kabel (ja, jeg forandrer master/slave riktig hver gang).

Anyone?

Lenke til kommentar

Hei.

Har problemer med hardisken jeg også. Har en 40 gb IBM. Jeg finner hardisken i bios (før det klikka helt tok det 4-5 min før jeg fant den i bios) men rett etterpå kommer det beskjed om at den ikke kan leses.

Herfra kommer jeg ingen vei.

Er hardisken min ødelagd? Eller er det master/slave innstillingene som er feil? (var etter jeg hadde hardisken i en annen sin maskin jeg fikk problemer)

mvh

nevermind..

Lenke til kommentar
Legg HD'en i fryseren noen timer før du  prøver på nytt. Har hørt om enkelte som da har klart å få ut data før det klikker igjen.

(Dette gjør du når du mener alt håp er ute likevel)

Var på Komplett i Oslo i dag for å kjøpe ny harddisk, og da sa han at det var 3 års garanti på disken. Den er bare 2 og ett halvt år, så jeg tror jeg prøver å få ny på garantien før jeg legger den i fryseren... Å legge en harddisk i fryseren ødelegger vel sjansen for å få ny på garantien. Uansett... det var mest scannede bilder og .mp3 filer fra mine egne cd'er der, og det er noe som ikke er uerstattelig (ser bare for meg maaange timer med scanning og ripping fremfor meg :roll: )

Lenke til kommentar

De fleste tipsene her er vel i klassen "bind en tråd rundt disken og grav tråden ned på nordsiden av huset i fullmåne"- men det har sin grunn. Du må gjerne prøve, jeg har gjort lignede ting selv. :oops:

Disken er dessverre ferdig- du kan være heldig og få liv i den i en kort periode.

Alternativt kan du kontakte IBAS og få den reparert. Det er IKKE billig.

Rippe, sier du? Bruk den kjekke filen som finnes til win 95 -> 98 (hvis du kjører det da,) som gjør ripping overflødig. Da kan du kopiere filene fra musikkCD over til HD uten ripping- kjapt, og uten problemer Bytt ut filen cdfs.vxd, og problemet er løst. (Jeg har'n)

Lenke til kommentar
De fleste tipsene her er vel i klassen "bind en tråd rundt disken og grav tråden ned på nordsiden av huset i fullmåne"- men det har sin grunn. Du må gjerne prøve, jeg har gjort lignede ting selv.  :oops:  

Disken er dessverre ferdig- du kan være heldig og få liv i den i en kort periode.

Har levert den på Komplett nå. Han sa at de skulle teste den og mulig de kunne få liv i den i en kort periode. Uansett skulle jeg få ny om de ikke fant noen "garantibrudd". Har behandlet den pent, så...

Alternativt kan du kontakte IBAS og få den reparert. Det er IKKE billig.

SÅ viktig er det ikke for meg å få data'ene tilbake. Tar meg bare noen timers ekstra jobb for å scanne inn bildene jeg mistet. Musikken tror jeg at jeg blåser i... har funnet ut at jeg som oftest bruker CD'ene allikevel.

Rippe, sier du? Bruk den kjekke filen som finnes til win 95 -> 98 (hvis du kjører det da,) som gjør ripping overflødig. Da kan du kopiere filene fra musikkCD over til HD uten ripping- kjapt, og uten problemer Bytt ut filen cdfs.vxd, og problemet er løst. (Jeg har'n)

Vel, jeg bruker/brukte ett rippeprogram som konverterte til MP3 samtidig som den rippet, og hver sang tok bare noen få sekunder. Ikke mye lengre tid enn det hadde tatt å kopiere hver fil til harddisken. Samtidig ble filene navngitt fra en eller annen svær server som inneholder cd informasjon til omtrent samtlige cd'er utgitt i hele verden. Men som sagt... jeg gidder ikke rippe de på nytt uansett tror jeg. Men takk for alle gode tips :-)

Lenke til kommentar

VENT, STOPP!!

Hardisken er nødvendigvis ikke ferdig.

Dersom du hadde noe veldig viktig på den som du vil ha tilbake, så er det mulig. Har du r**** full av penger kan du sende den til IBAS. De fikser alt. Men hvis du har is i magen, kan du gjøre som jeg... For å være på den sikre siden bør du ha en identisk hardisk. Kaller denne prosessen "bytte plater uten å få støv på noe som helst og være veldig forsiktig"-prosessen.

Vil du vite mer? :D

Lenke til kommentar
VENT, STOPP!!

Kaller denne prosessen "bytte plater uten å få støv på noe som helst og være veldig forsiktig"-prosessen.

Vil du vite mer? :D

Eh... så støvete som det er i leiligheten min tar jeg ikke helt sjansen på det. Det som var på den var ikke uerstattelig, så jeg leverte den heller inn til Komplett i håp om å få ny på garantien :-)

Men fortell meg gjerne hvordan i all verden du klarer å bytte plater uten å få støv på de... støv er jo overalt hele tiden. Det øyeblikket man åpner noe på en harddisk så platene ikke lenger er "sterile" så er jo harddisken ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...