Gå til innhold

42" flatskjerm som monitor

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en HD TV som vil fungere som en grei monitor med 1920*1080 oppløsning sammen med PC.

Philips leverer f.eks. en modell 7772d som er full-HD, men som bare gir 1360*768 sammen med pc. (Dette i følge nettsider og brukermanualer fra Philips). High-end modeller fra dem kan vise 1920*1080 fra PC, men de koster over 20'. Andre produsenter sier ikke så mye om akkurat dette.

Vet noen om modeller som garantert gir den ønskede oppløsningen ved bruk av PC? Hovedområde for meg med en slik tv er å se bilder og diverse tv-sendinger (via parabol).

Et annet alternativ er å kjøpe en TV som bare er HD-ready. Har noen sett hvordan forskjellen er i praksis ved bildevisning på en full-hd og en hd-ready? Betraktningsavstand til TV kommer til å være ca. 3 meter.

PS: Jeg har prøvd å poste problemet under diverse andre overskrifter, så dere som har svart meg der skal ha takk - men dette er kanskje en bedre overskrift som viser akkurat hva det er jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med å se på bilder så mener jeg ikke redigere, bare vis dem frem for familie osv.

Poenget er at tv kobles til en pc og at jeg ser bildene på best mulig måte. TV skal altså ikke fungere som monitor i vanlig forstand, men kunne brukes for å se bilder ved siden av vanlig tv bruk.

Ble usikker på hva du mente med "liiite" egentlig: skjermstørrelse, oppløsning, størrelse på skrift på skjerm???

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er å kjøpe en TV som bare er HD-ready. Har noen sett hvordan forskjellen er i praksis ved bildevisning på en full-hd og en hd-ready? Betraktningsavstand til TV kommer til å være ca. 3 meter.

du kan gjøre dette eksperimentet selv med en mindre skjerm, har du feks en 20" monitor med

full hd og sitter 0.6m unna vet du det er mer oppløsning enn du egentlig klarer "å se".

på 3m avstand vil samme størrelsesforhold tilsi en skjermstørrelse på nesten 100", dvs

en 42" vil bli ekstremt liten. du må sitte ca 1.26m unna en 42" for at den skal tilsvare 20" på 60cm. hd ready er med andre ord mer enn god nok oppløsning for en 42" på 3m avstand.

Lenke til kommentar

Du får ikke utnyttet en full-hd TV med mindre inputen er 1080p. Pc greier dette, men dessverre ikke parabol. Når det gjelder bilder sjønner jeg ikke helt hva du mener. Bildene blir vel kjørt i fullscreen antar jeg, og blir da skalert ned av seg selv. Å se bildene i orginalstørrelse kan du bare glemme med mindre det er mobiltelefonbilder, da 720p tilsvarer under 1 megapixel, og 1080 er 2 megapixel stor.

Lenke til kommentar
Med å se på bilder så mener jeg ikke redigere, bare vis dem frem for familie osv.

Poenget er at tv kobles til en pc og at jeg ser bildene på best mulig måte. TV skal altså ikke fungere som monitor i vanlig forstand, men kunne brukes for å se bilder ved siden av vanlig tv bruk.

Ble usikker på hva du mente med "liiite" egentlig: skjermstørrelse, oppløsning, størrelse på skrift på skjerm???

Daså, joda, da går 1080p fint :) Trodde du mente bruk som vanlig PC skjerm jeg... sitter ca 2 meter ifra en 40'' full HD og jeg har problemer med menyene i windows når jeg må skifte språk i media player classic f.eks. ;)

Og når jeg mener lite så mener jeg skriftstørrelse og slikt ja. :)

Selv sitter jeg på en Samsung M86 og er ganske så fornøyd...

Lenke til kommentar

Med bilder så mener jeg at jeg ønsker å se bilder tatt med digital kamera. Disse er typisk på 8 megapiksler, men jeg pleier å konvertere ned til det som skjermen klarer å vise. Skal jeg se det på en full-hd tv så vil jeg da konvertere slik at alle bilder får en høyde på 1080 piksler.

Men dersom en full hd-tv allikevel ikke vil vise mer enn f.eks. 1360*768 så kan jeg like gjerne bare kjøpe en hd-ready tv som klarer samme oppløsning fra pc, samt konvertere bildene til 768 i høyden.

Etter å regnet litt så kommer jeg frem til følgende:

42" FUll-HD har pikselstørrlse på 0,4 mm horisontalt

42" HD Ready-TV har pikselstørrlse på 0,6 mm horisontalt

Jeg tror vel at jeg kommer til å være godt fornøyd med å se bilder på HD ready egentlig...

Men må innrømme at jeg har "litt" lyst på en full-hd også da ;) - samt litt med tanke på fremtida, regner med at tv'en som kjøpes nå, den må jeg leve lenge med.

Får du opp 1920*1080 som mulig oppløsning når du kobler Samsung M86 til en PC?

Lenke til kommentar

Se på ukestilbudet til komplett! De selger en 42" Toshiba Regza full-hd tv til 10k!

"Får du opp 1920*1080 som mulig oppløsning når du kobler Samsung M86 til en PC? "

Ja, jeg gjordet ihvertfall det med min! Bilde gikk litt utenfor skjermen(faktisk), men med "Just Scan" funksjonen som samsung tv'ene har så så tilpasser bilde seg automatisk til skjermen!

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det nesten alltid er problemer med at bildet er for lite til å faktisk kunne benyttes seriøst, man må liksom alltid gå nærmere eller myse og når man skal manøvrere seg rundt så er skriften så liten at man ender opp med å "huske" hvor man skal trykke... Jeg ser for meg sofasurfing med trådløs mus/tastatur, kanskje med tv bildet innfelt i et hjørne av skjermen. Synes å huske at jeg har sett det.

Lenke til kommentar

Selv sitter jeg ganske nøyaktig 2 meter unna en 37" lcd med 1366x768 oppløsning. Da er skriften ganske så perfekt og jeg kan fint bruke maskinen som normalt. Satt før en 3-3,5 meter unna og det va mere slitsomt, funka til å starte filmer og musikk, men måtte titt og ofte lene meg litt frem og konsentrere meg for å finne ut hva som sto hvor..

Lenke til kommentar

Right, så 2 meter med 37" 1366x768... Det blir for kort avstand for meg.

Jeg lurte på om 1920*1080 på 42" eller kanskje 46" ville vært godt leselig på 3-3,5 meters avstand men det virker kanskje som om det ville blitt for lite.

Man må kanskje opp mot 52"+ for at det skal bli lesbar størrelse på tekst med 1920*1080 med den avstanden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...