Fløffi Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Skal kjøpe bruktbil, mest sansynlig av en privatmann. Hva bør jeg tenke på slik at jeg ikke.. "går i baret" :!: Skal sjekke serviceheftet, se om den har partikkelfilter, og event. merknader. Skal spørre om den er eu-kontrollert i Norge Skal sjekke at alt interiør er helt, samt om den har lakkskader Når skriver vi kontrakt, når skal jeg gi han pengene, når får jeg nøklene og når er den registrert i mitt navn? Har ikke kjøpt bil før Den er importert... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Ta bilen på naf-test før du kjøper den. Det kan spare deg for eventuelle fremtidige problemer med bilen. Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Jepp, skal gjøre det Er periodisk kjøretøykontroll og service det samme? Hvordan får man sjekket om bilen har heftelser når den er importert og ikke reg. i Norge før? (eier registrerer i Norge) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Jepp, skal gjøre det Er periodisk kjøretøykontroll og service det samme? Hvordan får man sjekket om bilen har heftelser når den er importert og ikke reg. i Norge før? (eier registrerer i Norge) Nei, PKK og service er ikke det samme. Service er noe man bør følge (oljeskift osv.) for å holde bilen i stand. PKK er en lovpålagt kontroll av kjøretøyet for å sikre at det er i forskriftsmessig stand. Heftelser sjekker du på brønnøysundsregisterets hjemmesider eller ved å sende REGNR AA12345 til 2282. Er ikke bilen registrert i norge er det heller ingen norske heftelser registrert på kjøretøyet. Endret 28. januar 2008 av Sluquet Lenke til kommentar
Battone Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Før du i det hele tatt tar den med på Naf-kontroll, noe jeg vil anbefale du gjør, så er det en elementær sjekkliste du bør igjennom.. 1. Du har nevnt servicehistorikken, den er viktig. 2. Se på bilen, er den brukt pent.. Sjekk dørene, er det slark. Kan tyde på mye småkjøring eller en person som ikke har tatt særlig vare på bilen. Sjekk etter synlig rust.. Ta en penn og kjenn ved hjulene og under dørene der bærearmene er.. 3. Ta en kjøretur. Sjekk girene, styring, hør etter ulyder.. Ujevn motorgang etc. Og er du fornøyd med alt etter dette, så krever du en naf test av bilen.. Edit: Selvsagt kommer mye av dette an på din lommebok.. Du kan ikke kreve all verden av en bil til 5-10 k.. Endret 28. januar 2008 av Battone Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Det er en strøken a-klasse mercedes til 200.000 Hvordan vet jeg at bilen ikke er registrert i Norge fra før? (har tross alt kun selges ord på at den er nylig importert fra Tyskland) Hvordan vet jeg om den har vært til PKK? Må biler ha det i tillegg til EU-kontroll? (EDIT: Google er min venn, ja, pkk og eu-kontroll er det samme). Må den til EU-kontroll rett etter den er registrert i Norge? Føler meg grønnere og grønnere (Jeg ER jente assa ) Endret 28. januar 2008 av Fløffi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå