Gå til innhold

Har jeg noe å Tjene på å Anskaffe meg en D-Link DIR-655? Les.

Lusken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg mottar snart mitt nye nettverk, et litt kjiipt Telenor ADSL Turbo med 16 MB/700 Kb (Muttern ville ikke bytte til noe annet selskap).

Uansett, har nå en kjiiip D-Link Router, husker ikke helt hva den heter. Men den var en av de billigste og de dårligste da vi kjøpte den for omtrent 3 år siden.

Det jeg lurer på ved D-Link DIR-655, er:

- Er den stabil? Holder den på hastigheten, jevnt over?

- Er det noe å tjene på iforhold til den jeg har nå (Vet at det er dårlig beskrevet!)?

- Er den brukervennlig og enkel i bruk? (Viktig).

- Tidligere Erfaringer, noen?

Kort sagt lurer jeg på om denne routeren er bra, og om jeg evt. har noe å tjene på å kjøpe den, og som nevnt tidligere den må være brukervennlig.

Tar også imot andre forslag til router.

PS: I huset har jeg kun min Gamer PC og muttern sin Pc (Trådløs koblet til) som er koblet på den. Er det noe annet jeg kune valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er stabil og fin, lett å sette opp. Den blir treg med bittorrent uansett hva jeg gjør. Veldig god trådløs tilkobling, selv på laveste. Telefoni og slikt fungerer perfekt uansett hvilken belastning du har på den, men ikke surfing under høy last.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Den skal/skulle jo liksom være den beste routern på markedet. Men etter hva jeg har opplevd, og tydeligvis mange andre her på forumet ut i fra alle postene om denne routern, har jeg vanskelig for å anbefale den, dessverre. Den er treg, vanvittig ustabil (dropper plutselig ut) og farten på nettet svaier som en jojo. Den kan i det ene øyeblikket levere full fart, og i det andre ligge på 5 kb/s. Spiller jeg med den, kan jeg være ganske sikker på at jeg faller ut. Kjører du oppsettet slik at den skal levere alle hastigheter, altså a/b/g/n, så finner du ikke routern i det hele tatt, eller du får èn strek hvis du sitter en halv meter fra den. Heller ikke oppdatering av firmware hjalp. Jeg fatter ikke hvordan denne routern klarte å få 6'er hos alle de store anmelderne. De 1200 kronene jeg brukte på DIR-655 må være noen av de mest bortkastede i mitt liv. Jeg trodde kanskje jeg hadde fått en dårlig utgave, men tydeligvis ikke, siden det er så veldig mange andre som også har de samme problemene som jeg har.

Hvis jeg skal klare å hoste opp noe positivt om denne routern, må det være at den er svært enkel å sette opp, og web-grensesnittet er veldig greit og oversiktlig.

Beklager at jeg ikke klarte å være mer positiv, men jeg begynner å bli rimelig irritert over denne lille dingsen.

Endret av krekk
Lenke til kommentar

jeg har hatt litt problemer med min D-link. Men er veldig brukervennlig osv osv. Men denne er den dårligste som var på markedet, ytelses messig. og det kjøpte vi den for å.

men nå setter jeg mye mer krav til routern....så vi bør ha ny....

men venter litt, og sjekker litt til.

men takk for all hjelp hittil...

Lenke til kommentar
PS: I huset har jeg kun min Gamer PC og muttern sin Pc (Trådløs koblet til) som er koblet på den. Er det noe annet jeg kune valgt?

Med Telenor ADSL Turbo følger det vel også et rutermodem, antageligvis et SpeedTouch 780WLT (eller bruker de fortsatt ST546T2?). ST780 har innbygget trådløst aksesspunkt (og er forberedt for IP-telefoni), så trenger du egentlig en ruter til?

Eller har du tenkt å sette rutermodemet i bridge-modus? I så fall trenger du en ruter ...

(ST780 settes i bridge-modus omtrent på samme måte som ST546T2, men sist jeg så etter var det ikke lagt ut noen oppskrift for ST780 ennå.)

Alle rutere som selges i større antall vil ha både fornøyde og misfornøyde brukere. Utstyret de kobler til er forskjellig, bruken er forskjellig, osv. Og det finnes forskjellige FW-versjoner og noen produkter er laget "på en mandag" ...

Du kan finnes en sammenligning av mange rutere her.

Lenke til kommentar
dumt spørsmål

alle trådløse routere er dårlige bare sjekk tilbake melding på andre

å ja kablet nettverk er BEST bleeh

trådløst er for surfing osv ;)

Synes DIR-655 har en svært god trådløs tilkobling. Har ikke opplevd utfall på forbindelsen noen gang, selv ikke etter timer med BitTorrent. Har den på lavest signalstyrke og har fint signal to etager over ruteren.

Lenke til kommentar

Bare husk at alle routere har sin begrensning. Hvis man ikke setter limit på antall forbindelser i torrentprogram så vil alle routere før eller siden krasje eller bremse opp.

DIR-655 tåler 200 forbindelser som pr dato er helt i toppsjiktet av konsumerprodukter.

Problemer ellers er som regel relatert til trådløst (operativsystemer, drivere (Vista...) og ikke selve routeren).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Med Telenor ADSL Turbo følger det vel også et rutermodem, antageligvis et SpeedTouch 780WLT (eller bruker de fortsatt ST546T2?). ST780 har innbygget trådløst aksesspunkt (og er forberedt for IP-telefoni), så trenger du egentlig en ruter til?

Eller har du tenkt å sette rutermodemet i bridge-modus? I så fall trenger du en ruter ...

(ST780 settes i bridge-modus omtrent på samme måte som ST546T2, men sist jeg så etter var det ikke lagt ut noen oppskrift for ST780 ennå.)

Alle rutere som selges i større antall vil ha både fornøyde og misfornøyde brukere. Utstyret de kobler til er forskjellig, bruken er forskjellig, osv. Og det finnes forskjellige FW-versjoner og noen produkter er laget "på en mandag" ...

Du kan finnes en sammenligning av mange rutere her.

hmm...jeg har en ST546T2 nå...og har 2.5 MB linje...

Lenke til kommentar

Så det du ene der mener er at vi ikke trenger router....?

Det kommer kun til å være kablet til min Stasjonære PC, og trådløst til muttern..

Kanskje det kommer en kompis å kobler seg på.....

går det da med den andre modemet?

Det kommer kun til å være kablet til min Stasjonære PC, og trådløst til muttern..

var ment til nebrewfoz

Lenke til kommentar

Hvis du har bestilt hos Telenor får du trolig med trådløs router. Det kan du sjekke først.

Så med mindre du er ute etter noen av de andre funksjonene som er bra med DIR-655 (4xgigabit ethernet porter, 802.11n trådløst, gode funksjoner for QoS (quality of service), trafikkprioritering osv. osv.) kan du nesten like godt beholde Speedtouch routermodemet

du får fra Telenor. Færre bokser blir det også, siden du vil trenge begge to med DIR-655 (og andre trådløse routere

som ikke har innebygget DSL-modem...)

Er du derimot ute etter noen av de innledende funksjonene (f.eks 300mbit trådløst...) er DIR-655 et godt valg.

Er storfornøyd med min, har funket som ei kule. Tror ikke den har vært nede en eneste gang siden jeg fikk den.

I tillegg har den jo gigabit switch + at den ser fin ut, noe som ikke er å forakte når den står fremme...

Anbefales hvis det er noe for deg.

var ment til nebrewfoz

Lenke til kommentar

DIR-655 er søt, og veldig enkel å sette opp vis du bruker "Veiviser for trådløst nettverk"

1. Kjør "Veiviser for trådløst nettverk "

2. stikk inn USB sticken i trådløst router og vent til usb sticken slutter å blinke

3. stikk usb sticken i pcene du vil ha trådløst

4. stikk tilbake usb sticken i første pc og ferdig :p

lettere kan det ikke bli

Lenke til kommentar

Du trenger

1. et "modem",

2. en "ruter", og

3. et "trådløst aksesspunkt

ST780 har alt innebygget, ST546T2 har 1 og 2, men ikke 3,

DIR-655 har 2 og 3, men ikke 1.

Som nevnt ovenfor, hvis du ikke trenger det "ekstra" som DIR-655 tilbyr, så vil ST780 tilby alle de funksjonene (1,2,3) du trenger. Går du for DIR-655, så må du få den til å spille sammen med ADSL-modemet. (Det kan gjøres på flere måter, men det greieste er nok å koble ut ruter-delen i "rutermodemet" ved å sette det i såkalt "bridge mode".)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...