Gå til innhold

Canon D40 eller EOS 450..?

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Prøver å forberede meg mest mulig før min SLR kamera avgjørelse skal taes til våren. Det må bli ett Canon kamera men ser at D40 kanskje er ett likeså godt alternativ som det nye EOS450 sansynlighvis også prismessig.

Men jeg er ny med SLR og bruker kameraene mye ute i friluft gjerne også i fuktig vær i skog og mark. Ser at D40 har hus i magnesium mens EOS450 har plast. Begge har jo 3 tommers skjerm men EOS 450 bruker SD minnebrikke.

Blir neppe noen avansert bruker av SLR kameraet i begynnelsen men regner med at dette vil utvikle seg akkurat som når jeg begynte å bruke min Canon Powershoot S3 IS men føler nå at steget videre nærmer seg for noe annet og spennende.

Kan noen gi meg flere fordeler/ulemper i min "filtreringsprosess" mellom disse to kameraene hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du EOS 40D kontra EOS 450D?

Men først bør du stille spørsmålet om du MÅ gå for Canon. Kjøper du en Samsung GX10/GX20, Pentax K10D/K20D eller Pentax K200D, så får du hus med skikkelig værtetting. Det blir ikke helt gratis, da du må også ha optikk som er like beskyttet, som DA* 16-50mm...

Hvis du har bestemt deg for Canon, så tror jeg nok at en 450D holder. Den er nok ikke noe dårligere enn 350D som jeg har, og den tåler ganske mye. Også lett yr.

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei igjen

Prøver å forberede meg mest mulig før min SLR kamera avgjørelse skal taes til våren. Det må bli ett Canon kamera men ser at D40 kanskje er ett likeså godt alternativ som det nye EOS450 sansynlighvis også prismessig.

Men jeg er ny med SLR og bruker kameraene mye ute i friluft gjerne også i fuktig vær i skog og mark. Ser at D40 har hus i magnesium mens EOS450 har plast. Begge har jo 3 tommers skjerm men EOS 450 bruker SD minnebrikke.

Blir neppe noen avansert bruker av SLR kameraet i begynnelsen men regner med at dette vil utvikle seg akkurat som når jeg begynte å bruke min Canon Powershoot S3 IS men føler nå at steget videre nærmer seg for noe annet og spennende.

Kan noen gi meg flere fordeler/ulemper i min "filtreringsprosess" mellom disse to kameraene hadde det vært fint.

Bildekvaliteten vil du ikke se forskjell på, men et 40D er mere solid bygget,har større søker,raskere ved serieopptak osv.

450D er mindre og lettere å ta med seg på tur,det blir ikke så ofte satt igjen hjemme.

Mange sier det er bygget i plast,javel men jeg tror ikke det betyr mye,jeg vet mange som har både 350 og 400 og som bruker dette svært mye i røffe forhold vinterstid på Svalbard uten at de har tatt skade av det.

mitt råd blir derfor, gå i butikken og prøv begge opp mot hverandre og finn ut hva som passer deg best.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hei igjen

Bildekvaliteten vil du ikke se forskjell på, men et 40D er mere solid bygget,har større søker,raskere ved serieopptak osv.

450D er mindre og lettere å ta med seg på tur,det blir ikke så ofte satt igjen hjemme.

Mange sier det er bygget i plast,javel men jeg tror ikke det betyr mye,jeg vet mange som har både 350 og 400 og som bruker dette svært mye i røffe forhold vinterstid på Svalbard uten at de har tatt skade av det.

mitt råd blir derfor, gå i butikken og prøv begge opp mot hverandre og finn ut hva som passer deg best.

Støtter den. Om det er bygget i plast eller magnesium har nok ikke så mye å si bortsett fra følelsen det gir, den økte vekta (mer vekt er faktisk en fordel) og at magnesium slites mindre enn plast.

Bør gå innom en butikk og føle på både 40D og 450D da de er veldig forskjellig å bruke. 40D har brukervennligheten til et proffkamera, mens med 450D går mye av innstillingene i menyer.

Lenke til kommentar
Hei igjen

Støtter den. Om det er bygget i plast eller magnesium har nok ikke så mye å si bortsett fra følelsen det gir, den økte vekta (mer vekt er faktisk en fordel) og at magnesium slites mindre enn plast.

Bør gå innom en butikk og føle på både 40D og 450D da de er veldig forskjellig å bruke. 40D har brukervennligheten til et proffkamera, mens med 450D går mye av innstillingene i menyer.

Menysystemet er etter det jeg forstår betydelig forbedret på 450D kontra tidligere modeller.

Menysystemet som er hentet fra profesjonelle EOS-kameraer, har forenklet fanestruktur som reduserer behovet for å bla. Menysystemet innholder også et brukerdefinert Min meny-alternativ som gir rask tilgang til innstillinger du bruker ofte.
Lenke til kommentar

Ja, menysystemet er endret. Dette gjelder nok i hovedsak hovedmenyen (som inneholdt mange faner på tidligere versjoner)

Dette endrer ikke det faktum at uten to innstillingshjul så må man bla gjennom en meny pr innstilling, som f.eks ISO, AF, WB, lysmåling etc. Dette er tidkrevende, spesielt i en situasjon der du gjerne skulle hatt én knapp til hver funksjon og et hjul til å raskt scrolle til riktig verdi.

Dette, sammen med det større grepet, er de to største fordelene ved min oppgradering fra 350D til 30D

Lenke til kommentar
Dette endrer ikke det faktum at uten to innstillingshjul så må man bla gjennom en meny pr innstilling, som f.eks ISO, AF, WB, lysmåling etc. Dette er tidkrevende, spesielt i en situasjon der du gjerne skulle hatt én knapp til hver funksjon og et hjul til å raskt scrolle til riktig verdi.
Akkurat denne typen funksjoner fungerer jo greit med bare ett innstillingshjul (hvis du har hurtigknappene, vel og merke). Du trenger jo i utgangspunktet ikke mer enn ett kontrollhjul til å endre ISO etc. så lenge du har en knapp for hver funksjon.

Vet ikke helt hvordan Canon gjør ting, men på Nikon er i hvert fall hovedgevinsten ved å ha to kontrollhjul at det går fortere å innstille når du tar bilder manuelt, siden du har ett hjul til blender og ett til lukker.

Men samtidig så mangler jo ofte billigmodellene (uansett merke) knapper til å stille inn f.eks. ISO og autofokusmodus, og det er en ulempe med de rimelige husene. Bare det å ha en egen knapp for ISO i motsetning til å måtte gå inn i menyen for å endre verdi gjør ting mye raskere i en del situasjoner.

Lenke til kommentar
Akkurat denne typen funksjoner fungerer jo greit med bare ett innstillingshjul (hvis du har hurtigknappene, vel og merke). Du trenger jo i utgangspunktet ikke mer enn ett kontrollhjul til å endre ISO etc. så lenge du har en knapp for hver funksjon.

Vet ikke helt hvordan Canon gjør ting, men på Nikon er i hvert fall hovedgevinsten ved å ha to kontrollhjul at det går fortere å innstille når du tar bilder manuelt, siden du har ett hjul til blender og ett til lukker.

Men samtidig så mangler jo ofte billigmodellene (uansett merke) knapper til å stille inn f.eks. ISO og autofokusmodus, og det er en ulempe med de rimelige husene. Bare det å ha en egen knapp for ISO i motsetning til å måtte gå inn i menyen for å endre verdi gjør ting mye raskere i en del situasjoner.

Joda, de rimeligere husene til Canon har også egne knapper for dette, men man må deretter over på en annen knapp for å bla seg nedover til ønsket valg.

ISO-stegene er det dessuten mange færre av (muligens for å unngå for mange tastetrykk hver gang).

Men ja, å endre blender og lukkertid samtidig med to forskjellige hjul er også veldig najs.

En annen ting, som å bla gjennom bildene du har tatt er veldig mye deiligere med et stort hjul enn å trykke på en knapp for hver gang.

Trykk, trykk, trykk er mye mer slitsomt og tidkrevende enn ruuuuuull

Lenke til kommentar
Joda, de rimeligere husene til Canon har også egne knapper for dette, men man må deretter over på en annen knapp for å bla seg nedover til ønsket valg.
Hrm. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod hva du mente her... Jeg er vant til å ha en ISO-knapp som jeg trykker inn, og så er det bare å vri på kontrollhjulet for å stille verdien. Er det annerledes på Canon?

ISO-stegene er det dessuten mange færre av (muligens for å unngå for mange tastetrykk hver gang).
Hm. Sikker på at det ikke bare er en menyinnstilling? På mitt kamera kan du velge om du skal innstille alt sånt (ISO, eksponeringskompensasjon etc.) i halve eller tredjedels trinn.

En annen ting, som å bla gjennom bildene du har tatt er veldig mye deiligere med et stort hjul enn å trykke på en knapp for hver gang.

Igjen, går det ikke å gjøre begge deler? Eller zoomer du kanskje med hjulet?

Jeg har stort sett bare prøvd å knipse med Canon-modeller, har ikke gravd så langt i menyer og innstillinger.

Lenke til kommentar
Jeg er vant til å ha en ISO-knapp som jeg trykker inn, og så er det bare å vri på kontrollhjulet for å stille verdien. Er det annerledes på Canon?

Neida, det går an. Men da er hjulet oppå toppen og det er ikke noe særlig å rulle på (i forhold til et stort hjul på baksiden) Men jo, det går an.

Hm. Sikker på at det ikke bare er en menyinnstilling? På mitt kamera kan du velge om du skal innstille alt sånt (ISO, eksponeringskompensasjon etc.) i halve eller tredjedels trinn.

ISOstegene er som de er, eksponeringskompensasjon kan stilles inn.

Igjen, går det ikke å gjøre begge deler? Eller zoomer du kanskje med hjulet?

På de rimeligere er det lagt opp til at man gjør alt ved trykknapper. Man kan rulle i menyene med hjulet på toppen, men dette er ikke designet for å rulles så mye med da det er lite, hardtrullende og bråkete (er ikke alle situasjoner det er ålreit å bråke så fælt med tingene sine)

På de dyrere kan man velge hvordan man gjør alt sammen.

Lenke til kommentar

Hm, stemmer. Canon har vel en løsning med ett vertikalt orientert hjul bak utløseren og ett "flatt" vertikalt hjul på baksiden av huset? Jeg er mest vant til Nikon/Pentax som begge har kontrollhjulene horisontalt orienterte, ett på forsiden ved pekefingeren og ett på baksiden ved tommelen. Med begge merkene bruker du tommelhjulet til det meste av innstillinger (billigmodeller har kun tommelhjulet).

Jo, jeg kan se hvordan det ville være upraktisk hvis jeg måtte bruke det fremste kontrollhjulet til å stille iso og sånt.

Men nå blir vi vel egentlig fryktelig off-topic her :p

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Evnt. billig 350D brukt ;)

400D brukt er hakke bedre enn 350D og er hakket bedre.

Du får denne uken Canon EOS 450D KIT til 4995,- hos Lefdal Elektromarked, EOS 40D vil koste deg ca 7-8000 og forskjellen er minimal.

Feil.

Man får EOS 1000D KIT til 4995,-

Lenke til kommentar

Faktisk er det nyttig i automatiske modus også. Jeg har fremre hjul til å endre verdi (blender eller lukker, bruker sjelden annet enn A), og bakre hjul endrer eksponeringskompensasjon automatisk. Usedvanlig praktisk.

Det er en virkelig genial egenskap, er det mulig hos Canon er bare det verdt den ekstra vekten.

Lenke til kommentar
Evnt. billig 350D brukt ;)

400D brukt er hakke bedre enn 350D og er hakket bedre.

Du får denne uken Canon EOS 450D KIT til 4995,- hos Lefdal Elektromarked, EOS 40D vil koste deg ca 7-8000 og forskjellen er minimal.

Feil.

Man får EOS 1000D KIT til 4995,-

Mulig jeg så feil da, men 1000D Kit er ikke mye dårligere enn 450D Kit, minimal forskjell, men 450D koster bare 500kr mer hos Lefdal.

Endret av mviken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...