Gå til innhold

Fotografering - lover og rettspraksis

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva som finnes av lover for fotografering av andre mennesker. Jeg er interessert både som amatørfotograf som vil vite hva jeg har lov til, som privatperson som vil verne om mitt privatliv men også av generell interesse da jeg ikke kjenner noen lover som regulerer dette. Jeg er klar over at pressen har egne etiske regler men jeg er her på jakt etter lover som gjelder for alle (inkludert pressen). Jeg vil gjerne ha konkrete henvisninger til lovparagrafer (og nyere rettsavgjørelser).

For å ta noen konkrete eksempler: Kjendisfotografene (paparatziene) tar bilder av kjendiser på lang avstand uten at objektene er klar over dette. Har de lov? Det virker som om det ikke er nødvendig at objektet er på offentlig grunn. Er det slik at så lenge fotografen er på offentlig grunn så har han/hun lov til å ta bilder av alt en ser, også det som er på privat grunn? Og hva er offentlig grunn i denne sammenheng? Er f.eks. strandsonen til private, skogseiendommene til Løvenskjold og naturistrendene til Oslo kommune å regne som "offentlig grunn"?

Det er også blitt hevdet at man kan fotografere mange hvis det ikke er fokus på en spesiell og at man kan ta bilder av en enkeltperson hvis vedkommende ikke er identifiserbar. Men det vil overraske meg om man har lov til å fotograferere fritt i offentlige damedusjer eller på naturiststrender bare man ikke viser ansiktet? Jeg husker et tilfelle

av en oslopolitiker (mann) som var blitt fotograferert (og publisert) naken mens han klatret opp på en brygge. Siden

dette ble publisert, kan vi regne med at de innhentet hans tillatelse på forhånd? Eller er det slik at det gjelder andre regler for fotografering av kjendiser enn av andre? Hva hvis kjendisfrøken X etter 7 timer uten å ha sett et menneske på Hardangevidda (offentlig område) bestemmer seg for å bade naken i et lite vann og så tilfeldig blir observert av en fotograf fra Se og Hør. Har bladet lov til å publisere bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loven sier en del om disse spørsmålene, men kan være vanskelig å tolke. I mange tilfeller blir det opp til fotografer og redaktører å "tolke" loven ut i fra moralske betraktninger, slik som "Vær varsom-plakaten" (http://no.wikipedia.org/wiki/Vær_Varsom-plakaten). Det kan også være ulike lover og regler fra land til land, og forskjell på hvordan disse praktiseres.

Spesielt komplisert blir det med kjendiser. Vanligvis må du (formelt sett) ha godkjennelse av den avbildede personen hvis du ønsker å publisere et bilde. Men det finnes unntak; dersom "avbildningen har aktuell og allmenn interesse" kan krav om samtykke falle bort. Dette er et unntak som kjendisbladene har beskyttet seg bak. Men er virkelig privatlivet til kjendiser "av almenn interesse"?

Anbefaler at du tar en titt på http://hannemyr.com/faq/legal_dm.html

Del "7. Begrensninger for fotografen" er spesielt relevant for det du spør om.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å ta nærbilde/bilde der fokus ligger på en person hvis den personen ikke samtykker, såvidt jeg vet. Uansett hvilket område den personen befinner seg i..

Jeg hadde blitt veldig sur om jeg hadde funnet et bilde av meg på f.eks dette forumet, uten at jeg hadde sagt at fotografen hadde lov.

Offentlig område = et område, ikke fjeset til en person. 'nuf said.

Nå har det seg sånn at paparazzier er verken utdannede fotografer eller journalister, men alt fra tidligere straffedømte til vanlige folk. I USA bryter de alle regler innenfor feltet.

Siterer siden som ble linket i posten ovenfor:

Også bilder av fly, biler, båter og andre små og store gjenstander kan du fritt publisere uten å klarere dette med eieren av gjenstanden. Vær imidlertid varsom med gjen­stander dersom gjenstanden kan forbindes entydig med en person. Et eksempel er et bilde av en bil som viser bilens registreringsnummer. Å publisere slike bilder kan dermed innebære at man offentliggjør personopplysninger, noe som igjen kan være i konflikt med personopplysningsloven (POL). Dersom det er snakk om følsomme personopplysninger, for eksempel at bilen er involvert i en ulykke eller i en kriminell handling, bør registreringsnummer o.l. sladdes i samband med publisering.

De to tingene du skal være varsom med å publisere, er bilder av mennesker og avbildinger av kunstverk.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...