Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Har ADSL mini (2500) fra Telonor, men endret denne til ADSL turno (5000) Samtidig bestilte jeg meg en ny ruter fra MPX (d-link DIR 655), hadde tidligere "SpeedTouch 510i" Jeg har også bredbåndstelefoni og til dette har jeg en boks som heter: Tecom GW1000ST Har nå snakket med Telenor og de fortalte meg at jeg måtte bytte ut mitt gamle "SpeedTouch" modem pga. høyere linje. Men jeg fortalte jeg nettopp hadde bestilt meg en ny router, så jeg trengte ikke få tilsendt noe nytt. Så da er spørsmålet: Kan jeg bruke den nye jeg har bestilt: D-link DIR 655 Eller har jeg gjort en tabbe? Det er i dag koblet slik: SpeedTouch 510i --> Tecom GW1000ST --> PC ----------------------------------------------------> Telefon Tenkte jeg skulle koble det slik: D-link DIR 655 --> Tecom GW1000ST --> PC ------------------------------------------------> Telefon Endret 28. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det går ikke å gi et helt enkelt svar, men kort sagt. Dlink DIR-655 erstatter ikke Speedtouch eller det Telenor vil sende til deg. ADSL krever et modem som første ledd etter telefonkontakten (splitteren). Speedtouch 510i er et slikt modem som i tillegg har funksjonaliteten til en ruter. DIR-655 har bare ruter og trådløst aksesspunkt, og kan ikke fungere som et modem. Så du har dessverre gjort en tabbe, og må nok ta en telefon til Telenor og be de om å sende deg et modem som er spesifisert for den linja du har fått nå. Du vil uansett kunne bruke DIR-655 som ruter og trådløst aksesspunkt. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Det går ikke å gi et helt enkelt svar, men kort sagt. Dlink DIR-655 erstatter ikke Speedtouch eller det Telenor vil sende til deg. ADSL krever et modem som første ledd etter telefonkontakten (splitteren). Speedtouch 510i er et slikt modem som i tillegg har funksjonaliteten til en ruter. DIR-655 har bare ruter og trådløst aksesspunkt, og kan ikke fungere som et modem. Så du har dessverre gjort en tabbe, og må nok ta en telefon til Telenor og be de om å sende deg et modem som er spesifisert for den linja du har fått nå. Du vil uansett kunne bruke DIR-655 som ruter og trådløst aksesspunkt. Så da er jeg avhengi av tre bokser? SpeedTouch XXX --> Dlink DIR-655 --> Tecom GW1000ST --> PC --------------------------------------------------------------------------> Telefon Endret 28. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Du er nok det, dersom du skal ha trådløst! Nøyaktig hvordan det skal kobles kan jeg ikke si på stående fot. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Ringte nettopp med Telenor igjen. De skulle sende meg en ny SpeedTouch, men de fortalte meg samtidig at jeg ikke kunne bruke den D-linken. Den nye SpeedTochn hadde allerede en trådløs nettverk og ruter. Måtte jeg ikke ha en modem før ruter da? Hmmm! Blir bare mer og mer forvirre jeg. Endret 28. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Ringte nettopp med Telenor igjen.De skulle sende meg en ny SpeedTouch, men de fortalte meg samtidig at jeg ikke kunne bruke den D-linken. Den nye SpeedTochn hadde allerede en trådløs nettverk og ruter. Måtte jeg ikke ha en modem før ruter da? Hmmm! Blir bare mer og mer forvirre jeg. Speedtouchen Telenor sender deg har trippelfunksjon: ADSL modem, router funskjonalitet og trådløst netttverks funksjonalitet Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Ringte nettopp med Telenor igjen.De skulle sende meg en ny SpeedTouch, men de fortalte meg samtidig at jeg ikke kunne bruke den D-linken. Den nye SpeedTochn hadde allerede en trådløs nettverk og ruter. Måtte jeg ikke ha en modem før ruter da? Hmmm! Blir bare mer og mer forvirre jeg. Speedtouchen Telenor sender deg har trippelfunksjon: ADSL modem, router funskjonalitet og trådløst netttverks funksjonalitet Det var det jeg ble fortalt! Han fortalte også jeg ikke trengte den bredbånds telefoni boksen, det var også innebygd i den nye SpeedTouchn. Men hvordan er den trådløse delen av den nye SpeedTouchn? Matcher den D-linken? Vet du hvilken model jeg får av SpeedTouchn? tenkte jeg skulle søke og lese litt om den. Så stemmer det: At jeg da ikke kan bruke den nye D-linken jeg har bestilt? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Kan det være en slik? http://www.thomson-broadband.co.uk/product...ductImageID=624 Etter litt søk, fant jeg denne poster her på forumet: Thomson ST 780WL Nytt Tråløst Modem fra Telenor Endret 28. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Så jeg kan ikke koble det slik: FEIL på tegningen: Bytt om "Linje INN" og "Telefon" Endret 28. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Du kan godt bruke DIR-655 som aksesspunkt. Det beste er da å slå av DHCP (LAN) i DIR-655 og koble nettverkskabelen fra routermodemet i en av lanportene på DIR-655. Da vil alle tilkoblede enheter bruke samme ipområde (fint hvis du skal dele noen mapper etc) og du slipper dobbelt sett med brannmur. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Den yter dårligere enn DIR-655, da denne er en 802.11n-draft trådløs (dvs har ca 6 ganger større overføringshastighet på trådløs). DIR-655 har også en GB switch, dvs at kobler du til denne med kabel til maskiner med GB lan, vil du få høyere overføringshastighet mellom maskinene. Men du får ikke nyttet den hastigheten uten at du har n-draft på de trådløse klientene. Har du ikke det, dvs. bare 802.11g klienter vil de yte relativt likt. I det siste tilfellet ville jeg vurdere å bruke angreretten på Dlink DIR-655, da Thomson ST 780WL gir deg den funksjonaliteten du trenger direkte, uten ekstra bokser. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Har ingen n-draft på noen klienter enda. Eller for å si det slik, jeg ingen trødløse klienter, utenom en Nintendo Wii. Så da er det kan kanskje like greit å angre kjøpet. Så kan jeg heller kjøpe en ny "Multifunksjon Ruter" m/n-draft når det kommer på markedet og jeg drar større nytte av det. Men jeg kjøpte D-link ruteren sammens med et virus program. Må jeg sende tilbake begge eller holder det med D-linken? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89320 Virus programmet er ønskelig å beholde. Endret 28. januar 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det var jaggu et bra tilbud, når Dlinken koster ca 850 kr og Trend koster ca 800 kr (1650) til sammen. Du kan prøve å selge Dlinken på bruktmarkedet her på hw.no eller Finn. Burde kunne få minst 500 - 600 kr for den, og da blir jo det rimelig security pakke uansett. Regner med at angrerett gjelder hele pakka. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Det jeg har gjort i mitt hus, er å sette Zyxel 660 i "bridge" modus, slik at den kun fungerer som modem, så koblet jeg fra lanport 1 på zyxel og inn i DIR-655 "internett" port. Så konfigurerer jeg DIR-655 til å koblet opp til internett med PPPoE. På denne måten slipper jeg å bruke router og wifi funksjonene som er i routermodemet fra Telenor og kan bruke noe som faktisk fungerer. I tillegg har jeg DAP-1353 som repeater til PS3, XBOX og alt annet som måtte trenge kablet tilkobling i stuen. Liker ikke å bruke de innebygde kortene som er i PS3 (evt. det trådløse greiene man får kjøpt til XBOX). Siden Dlink DAP-1353 støtter N- standaren og laptoppen også har N-kort innebygd har jeg nå et fullverdig N- trådløsnettverk i huset. For å si det sånn, ytelsen kunne ikke blitt bedre. Signalkvaliteten fra DIR-655 --> DAP-1353 er 100%!! Vi snakker ikke avstand på lenger en 10 meter, og kun 1 vegg, men uansett er dette rimlig bra. Nå slipper jeg altså kabel fra routeren og inn i stuen. SCJENIALT! Port oppsett osv osv er helt genialt på dlink produktene Lenke til kommentar
eravndal Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Så konfigurerer jeg DIR-655 til å koblet opp til internett med PPPoE.På denne måten slipper jeg å bruke router og wifi funksjonene som er i routermodemet fra Telenor og kan bruke noe som faktisk fungerer. I tillegg har jeg DAP-1353 som repeater til PS3, XBOX og alt annet som måtte trenge kablet tilkobling i stuen. Liker ikke å bruke de innebygde kortene som er i PS3 (evt. det trådløse greiene man får kjøpt til XBOX). Jeg så innlegget ditt på forumet her, og likte ideen med å slippe å trekke nettverkskabel inn i stua. Så jeg kjøpte meg en DIR-655 og en DAP-1353 for å gjøre likt som deg. Men jeg kommer meg ikke på nett når jeg kobler meg på WLAN eller LAN på DAP-1353. (Men er på nett når jeg går på WLAN DIR-655. Har du mulighet å fortelle meg hvordan du konfigurerte boksene for å få DAP-1353 til å bli en "usynlig" nettverkskabel som gjør at jeg kan koble f.eks PS3 på LAN porten på DAP-1353. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ringte nettopp med Telenor igjen.De skulle sende meg en ny SpeedTouch, men de fortalte meg samtidig at jeg ikke kunne bruke den D-linken. Den nye SpeedTochn hadde allerede en trådløs nettverk og ruter. Måtte jeg ikke ha en modem før ruter da? Hmmm! Blir bare mer og mer forvirre jeg. Speedtouchen Telenor sender deg har trippelfunksjon: ADSL modem, router funskjonalitet og trådløst netttverks funksjonalitet Megabump men sliter med litt av det samme og ser ikke nødvendigheter i en ny tråd. Er det noen mulighet å deaktivere router delen på speedtouchen? Jeg sliter noe jævlig med Modern Warfare 2 da jeg bare får kontakt med 2 av 7-8 kompiser. Så skal vi spille sammen kan jeg bare bli med om en av de to er med. Ser forsåvidt ut som jeg sliter med å finne noen som helst lobbyer til tider. Modern Warfare 2 sier jeg må åpne port 28960-29000 men det fungerer naturlig vis ikke. Jeg har også lest en plass at det er en bug i routeren som gjør at den ikke kan åpne porter av høyere nummer. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Dersom du har en ruter bak som tar seg av nett-oppkoblingen skulle ikke det være så stort problem å sette modemet i brigde. Fant en oppskrift på det her: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=67991 Kikka på Telenor sine hjemmesider, de har oppskrift for bridge-oppsett av de fleste ruterne dems, men ikke 780 WLT merkelig nok. Forøvrig ligger det en oppskrift der for hvordan åpne porter på modemet under Telenor - hjelp og kundeservice. Om det er til noen hjelp. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Jeg har i det minste fått det opp å gå nå. - Deaktiverte DHCP og det meste annet jeg kunne finne på Telenor Speedtouch routeren (fantes forsåvidt ikke mye å skru av), inkludert WLAN. - TP kabel fra Speedtouch LAN 1 port -> D-Link WAN port. - D-Link fikk følgende instillinger under manual internet connection setup: Static IP: 10.0.0.1 Subnet Mask: 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.138 Primary DNS Server: 10.0.0.138 (usikker på om jeg trenger både Gateway og DNS, men det funker jo) ellers var det ikke annet enn WLAN jeg trengte å endre på. Nå virker det mer eller mindre slik det gjorde før jeg kom med D-Link ruteren, om jeg ser bort ifra at den oppleves litt raskere og gir bedre signal til fleste pcene. Vet ikke om problemet med Modern Warfare 2 endret seg noe som helst, det viser fremdeles som Strict NAT på min PC. Jeg testet hos lillebroren min og der fikk Jeg NAT Open. I morgen skal jeg prøve å installere windows og alt på nytt for å se om det blir noe bedre (er på tide å renske opp her uansett) Edit: Ser ut som det løste seg etter en formatering og fresh installasjon av windows. Endret 23. januar 2010 av PantZman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå