femfulle Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Tenkte jeg skulle starte å lære meg linux, Etter å ha lest litt her og der har jeg kommet frem till at red hat distrubisjonen burde passet meg bra, som nybegynner. Noen som har eventuelle innvendinger? Tenkt jeg sku fått tak i denne boken, Red Hat Linux 8 Bible, og bruke den for å lære meg red hat. Noen som har erfaringer denne boken? Boken er ganske dyr. Hvilke webshopper er egentlig billigest med tanke på å kjøpe denne boken. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Jada, RedHat er en enkel og grei distro. Jada, Bible bøkene er gode bøker... Men når jeg skal anbefale distro for newbies, anbefaler jeg alltid Slackware. Slackware har en bok de lager selv (Den heter faktisk også bare The Book) som du kan laste ned nøyaktig like gratis som du laster ned selve distroen. Fordelene med Slack er litt for mange til at jeg skal driste meg utpå her, men du kan jo ta et google søk. Suffice it to say at du LÆRER av slack. Det gjør du ikke av RedHat. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg vil anbefale deg å leke litt rundt med Linux først, før du bruker 500 kr på ei distro-spesifikk bok. Kansje finner du ut at du heller vil bruke noe helt annet, som fx. FreeBSD, slik jeg gjorde :-P Det å bruke penger på å kjøpe ei skikkelig bok er en god ide, mi "Absolute FreeBSD" har hjulpet meg mye. www.amazon.co.uk kan være billigst, £30+porto. Det er lavere porto derifra enn fra usa-butikken. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 SuSE er kjent for å ha den beste dokumentasjonen... Kjøp SuSE 8.1 for 465 kr (Personal edition) eller 862Kr (Pro edition) på Linuxbutikken, eller Installer fra FTP... 8) Ellers har jeg en bra newbie guide i ftp format, mail meg på [email protected]... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Boken om Linux er jo kjent for å være en meget god bok. Norsk til og med. Finnes hos de fleste bokhandlere... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Boken om Linux er jo kjent for å være en meget god bok. Norsk til og med. Finnes hos de fleste bokhandlere... Jeg hadde den lånt fra biblioteket, og jeg synes den er et typisk eksempel på ei dårlig skrevet datalærebok. Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Okej.. d er kanskje ikkje så dumt å finne ut av hvilken distro som passer for meg før jeg eventuelt bruker penger på en bok.. Kanskje jeg skal starte med en linux bok som IKKE baserer seg på en distro da.. men det jo en del linux bøker som florerer på markedet. Noen som har noen generelle linux bøker å anbefale da.. kansje en bok som tar for seg linux fra begynner til avansert. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg hadde den lånt fra biblioteket, og jeg synes den er et typisk eksempel på ei dårlig skrevet datalærebok. Hmm, mulig det. Har aldri hatt den selv, men den har fått mye skryt. Er jo en innføring i Linux da, dekker ikke alle tenkelige sider ved bruk av Linux. Lenke til kommentar
ufojim Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 Jeg mener de offisielle bøkene til Red Hat er de beste bøkene til å lære Red Hat. Disse bøkene er gått gjennom og godkjent av Red Hat teknikere og er mer å foretrekke enn en klumpete bibel. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 Jeg mener rh-8-bibelen _er_ lagd i samarbeid med rh-folk. Jeg vet ikke om noen gode distro-frie intro-bøker for Linux. Linux-plattformen er nå en gang fragmentert, situasjonen for FreeBSD er helt annerledes, med flere gode bøker tilgjengelig. Femfulle, det er jo ganske mange som er glade og fornøyde med å bruke redhat. Det kan hende det enkleste er å bare kjøpe den boka og bruke redhat til du kan det godt, istedenfor å hefte tid på å prøve ut en haug med distroer. Redhat-bibelboka begynner visstnok fra scratch og det kan jo være greit å ha den fra begynnelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå