Saykin Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Ja, det er rare greier. Det hele starta rundt kvelden/natta for to dager siden. Jeg merka at jeg var veldig tørst og uansett hvor mye jeg drakk så hjalp det ikke. Jeg ble spesielt satt ut når jeg drakk en hel mugge med vann uten at det hjalp. Jeg våkna opp dagen etterpå og hadde samme problem, mamma foreslo at jeg skulle ta en test for diabetes for å se om jeg har det, men jeg var skeptisk til det hele. Så jeg fortsatte dagen som vanlig og drakk mye vann, men jeg merka også at ettersom dagen gikk så dabbet lissom tørsten mer og mer av. Den er der ennå, men munnen er ikke i nærheten så tørr som den var tidligere på dagen. Akkurat nå så er jeg bare tørr på tuppen/enden av tungen. Slim, spytt og fuktigeten i resten av munnen er tilbake til det normale. Jeg er også ganske så forskjølet med tørr hals og hoste og tett i nesa. Ellers er jeg helt fin, har vært forskjølet nå i ca en uka. Så det jeg lurer på er om jeg har diabetes og burte gå og teste meg, eller er det bare pågrunn av forskjølelsen. Jeg har bare den ene symptomen på diabetes og det at jeg er tørst, toalett besøkene var av det normale kan jeg tenke meg, med tanke på hvor mye vann jeg drakk. Så hva syns dere? EDIT: Har nå bestilt time hos legen, onsdag neste uke. Skulle komme fastende, betyr det at jeg ikke kan drikke noe vann heller? Jeg har en vane å drikke noen glass med vann før jeg går til jobben eller ut generelt. Endret 28. januar 2008 av Saykin Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Ja, det er rare greier. Det hele starta rundt kvelden/natta for to dager siden. Jeg merka at jeg var veldig tørst og uansett hvor mye jeg drakk så hjalp det ikke. Jeg ble spesielt satt ut når jeg drakk en hel mugge med vann uten at det hjalp. Jeg våkna opp dagen etterpå og hadde samme problem, mamma foreslo at jeg skulle ta en test for diabetes for å se om jeg har det, men jeg var skeptisk til det hele. Så jeg fortsatte dagen som vanlig og drakk mye vann, men jeg merka også at ettersom dagen gikk så dabbet lissom tørsten mer og mer av. Den er der ennå, men munnen er ikke i nærheten så tørr som den var tidligere på dagen. Akkurat nå så er jeg bare tørr på tuppen/enden av tungen. Slim, spytt og fuktigeten i resten av munnen er tilbake til det normale. Jeg er også ganske så forskjølet med tørr hals og hoste og tett i nesa. Ellers er jeg helt fin, har vært forskjølet nå i ca en uka. Så det jeg lurer på er om jeg har diabetes og burte gå og teste meg, eller er det bare pågrunn av forskjølelsen. Jeg har bare den ene symptomen på diabetes og det at jeg er tørst, toalett besøkene var av det normale kan jeg tenke meg, med tanke på hvor mye vann jeg drakk. Så hva syns dere? For sikkerhetsskyld kan du jo ta en test. Jeg er også slik at jeg kan bli veldig tørst til tider men ikke så mye som deg ^^ Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 i den siste måneden har jeg hatt det likens, våkner om morgenen og er sinnsykt tørr og tørst, å drikker mange glass vann, å det blir ikke bedre, men etter en 20-30 minutt, så bli jeg helt normal igjenn.. har og vudert en slik test, så skriv her hva du finner ut om du tar en slik test.. Lenke til kommentar
Saykin Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 i den siste måneden har jeg hatt det likens, våkner om morgenen og er sinnsykt tørr og tørst, å drikker mange glass vann, å det blir ikke bedre, men etter en 20-30 minutt, så bli jeg helt normal igjenn.. har og vudert en slik test, så skriv her hva du finner ut om du tar en slik test.. Hmm, tørsten har så og si forsvunnet helt hos meg. Time hos legen er bestillt så jeg får vente og se hva som skjer eller om tørsten kommer tilbake. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hvis du har diabetes vil du mest sannsynlig gå drastisk ned i vekt. Jeg sliter også til tider med at jeg er veldig tørst og føler jeg aldri får nok. Siden alle i mammas familie har diabetes så har jeg gått å tatt prøver for diabetes når dette har skjedd. Prøvene har heldigvis vært negative hver gang. Lenke til kommentar
Saykin Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Hvis du har diabetes vil du mest sannsynlig gå drastisk ned i vekt.Jeg sliter også til tider med at jeg er veldig tørst og føler jeg aldri får nok. Siden alle i mammas familie har diabetes så har jeg gått å tatt prøver for diabetes når dette har skjedd. Prøvene har heldigvis vært negative hver gang. Akkurat det jeg sleit med, begynner å bli litt tørst igjen <.< huff. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) EDIT: Har nå bestilt time hos legen, onsdag neste uke. Skulle komme fastende, betyr det at jeg ikke kan drikke noe vann heller? Jeg har en vane å drikke noen glass med vann før jeg går til jobben eller ut generelt. Så vidt jeg vet, kan du drikke rent vann (ikke saft, o.l) før en slik undersøkelse. Forøvrig er diabetes type 1 ledsaget av mange andre symptomer, slik som sterk sultefølelse, hyppig vannlating, fruktig/søtlig lukt av ånden, tretthet, og vekttap. Endret 29. januar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Saykin Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Etter forespørsel fra complexity Jeg hadde ikke diabetes, legen tror at det kan ha blitt forårsaket av en infeksjon som holdte på å bygge seg opp. Som da gjorde at kroppen økte væskeinntaket for å motvirke det eller no. Sukkernivået mitt var på 5.0mmol/l som var overraskende lavt/normalt ifølge legen min, med tanke på at jeg er overvektig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Etter forespørsel fra complexity Jeg hadde ikke diabetes, legen tror at det kan ha blitt forårsaket av en infeksjon som holdte på å bygge seg opp. Som da gjorde at kroppen økte væskeinntaket for å motvirke det eller no. Sukkernivået mitt var på 5.0mmol/l som var overraskende lavt/normalt ifølge legen min, med tanke på at jeg er overvektig. Uki, kansje jeg og skulle tatt en test.. takk for at du svarte i alle fall Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Mange har jo blodsukkermåledingser hjemme, eller kjenner noen som har det. Ta en slik test neste gang du er ekstremt tørst over en lengere periode. Mål også før du spiser (ja, gjerne etter også!) Normalverdi skal være mellom 4,0 til 8,0 mMol/L Lenke til kommentar
superandreas Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei! Jeg var veldig tørst og drakk mye uten at det hjalp, men gikk ikke særlig mye ned i vekt. Det viste seg at jeg hadde diabetes type 1 (ble påvist når jeg var 23) Det er derfor bra at du har bestillt deg en legetime. Nå skal det sies at det kan være mange andre grunner til tørsten din. Grunnen til at man blir tørst er fordi man hr for høyt blodsukker. Vann hjelper imidlertid ikke på blodsukkeret og du blir derfor ikke kvitt følelsen av å være tørst. Spent på å høre hva resultatet ble, hvis du vil dele det med oss? For å berolige deg litt. Hvis du har diabetes så er det ikke noe å bli veldig lei seg for Lenke til kommentar
Saykin Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Etter forespørsel fra complexity Jeg hadde ikke diabetes, legen tror at det kan ha blitt forårsaket av en infeksjon som holdte på å bygge seg opp. Som da gjorde at kroppen økte væskeinntaket for å motvirke det eller no. Sukkernivået (eller hva du kaller det) mitt var på 5.0mmol/l som var overraskende lavt/normalt ifølge legen min, med tanke på at jeg er overvektig. Hvis det var meg du mente så har jeg lagt ut svaret her Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Faren min har diabetes (type 1) . Samme har farmor og oldemor. De gangene jeg har vært nervøs for at jeg hadde fått det har jeg fått pappa til å ta en test på meg med apparatet sitt. Veldig enkelt. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) For å berolige deg litt. Hvis du har diabetes så er det ikke noe å bli veldig lei seg for Jeg regner med at du selv IKKE har sykdommen når du kommer med et slikt neglisjerende utsagn. Jeg har bevitnet mange tilfeller hvor kompiser har fått livet ødelagt av denne hensynsløse sykdommen. Ikke bare lever du langt mindre enn alminnelige mennesker, men synstap, og nerveskader rammer også svært mange. I tillegg rammes ca 50% av alle menn med diabetes, av impotens og utvikler div. nevroser. Det handler selvsagt om å holde hode oppe, men å ufarliggjøre sykdommen er ikke bra (hvis det var dette du egentlig ønsket). Endret 8. februar 2008 av dicktator Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 For å berolige deg litt. Hvis du har diabetes så er det ikke noe å bli veldig lei seg for Jeg regner med at du selv IKKE har sykdommen når du kommer med et slikt neglisjerende utsagn. Jeg har bevitnet mange tilfeller hvor kompiser har fått livet ødelagt av denne hensynsløse sykdommen. Ikke bare lever du langt mindre enn alminnelige mennesker, men synstap, og nerveskader rammer også svært mange. I tillegg rammes ca 50% av alle menn med diabetes, av impotens og utvikler div. nevroser. Det handler selvsagt om å holde hode oppe, men å ufarliggjøre sykdommen er ikke bra (hvis det var dette du egentlig ønsket). Sånn jeg tolker det, så mener han at verden går ikke under selv om man får diabetes. Og det har han jo helt rett i. Nesten alle i min familie har det, så jeg vet hva jeg prater om.... Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Diabetes er ikke verdens undergang nei. Jeg kjenner flere folk som har hatt det i over 20 år uten å være litt syke engang. Perfekt syn og i fin form. Sikkert litt surt å måtte slutte å spise sjokolade og snop og slik da, men det kommer man over . Lenke til kommentar
superandreas Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 For å berolige deg litt. Hvis du har diabetes så er det ikke noe å bli veldig lei seg for Jeg regner med at du selv IKKE har sykdommen når du kommer med et slikt neglisjerende utsagn. Jeg har bevitnet mange tilfeller hvor kompiser har fått livet ødelagt av denne hensynsløse sykdommen. Ikke bare lever du langt mindre enn alminnelige mennesker, men synstap, og nerveskader rammer også svært mange. I tillegg rammes ca 50% av alle menn med diabetes, av impotens og utvikler div. nevroser. Det handler selvsagt om å holde hode oppe, men å ufarliggjøre sykdommen er ikke bra (hvis det var dette du egentlig ønsket). Hei! Det var ikke å ufarliggjøre sykdommen jeg siktet til. Jeg har Diabetes type 1. Det viste seg at jeg hadde diabetes type 1.. Jeg regner hvertfall med at du ikke har sykdommen! Når man lever med diabetes så er det helt klart viktig å være klar over at det er en alvorlig sykdom som kan føre til mange alvorlige senskader og komplikasjoner. Det hjelper imidlertid INGENTING å bli minnet på det hele tiden. Poenget mitt er at Det er fullt mulig å opprettholde et stabilt blodsukker, hovedsaklig gjennom riktig kosthold og litt aktivitet. Hvis man klarer dette så minimerer man sjansene for komplikasjoner betraktelig. Diabetes er en ufattelig kjip sykdom, men skal man gi opp pga at man får det? Dersom man skal ta en slik sykdom alvorlig, hvorfor ikke fokusere på sjansene man har til å "lykkes", istedenfor å trekke frem alle eventuelle komplikasjoner... Andreas Lenke til kommentar
superandreas Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Diabetes er ikke verdens undergang nei. Jeg kjenner flere folk som har hatt det i over 20 år uten å være litt syke engang. Perfekt syn og i fin form. Sikkert litt surt å måtte slutte å spise sjokolade og snop og slik da, men det kommer man over . - Spis en sjokolade. - Spis en banan med vaniljeyogurt - Se hva du egentlig liker best, føler deg best av og får best samvittighet av å spise. Kan selvfølgelig være litt kjipt til tider, men som du sier... det er en vane- og livsstilssak. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg spiser ikke sjokolade for tiden selv om jeg ikke har diabetes. Erstattet fra nyttår sjokolade og annet snop med sunnere alternativer. Om du er glad i banan med vaniljeyoghurt (som jeg må prøve etter å ha lest tipset ditt), kommer du sikkert også til å like mitt alternativ. Jeg fyller en kopp halvt om halvt med frosne blåbær og vaniljeyoghurt. Det er kjempegodt Og som du sier, det får meg til å føle meg hundre ganger bedre enn om jeg spiser en sjokolade Moser du bananen først? Lenke til kommentar
superandreas Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Jeg spiser ikke sjokolade for tiden selv om jeg ikke har diabetes. Erstattet fra nyttår sjokolade og annet snop med sunnere alternativer. Om du er glad i banan med vaniljeyoghurt (som jeg må prøve etter å ha lest tipset ditt), kommer du sikkert også til å like mitt alternativ. Jeg fyller en kopp halvt om halvt med frosne blåbær og vaniljeyoghurt. Det er kjempegodt Og som du sier, det får meg til å føle meg hundre ganger bedre enn om jeg spiser en sjokolade Moser du bananen først? Hei du! Så bra du har begynt å gjøre det! Det er så utrolig mye bedre for deg og det er litt av det som er poenget. Alle burde spise sånn Frosne blåbær, yoghurt og litt melk i blenderen = DIGG ... Kan tenke meg det er veldig godt når det ikke er "knust også" Moser ikke bananen nei.. bare skjærer den opp. Pleier ofte og kutte opp en banan, ett eple og en passende mengde vaniljeyogurt... Det er ekstremt friskt og godt. Bra mellommåltid/snacks når du har lyst på noe godt Det handler bare om å spise ting som er bra for en. Man får så utrolig mange positive effekter, enten man har diabetes eller ikke. Blåbær er vel omtrent noe av det beste du kan putte i deg Endret 17. februar 2008 av superandreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå