Gå til innhold

røde ,blå og grønne prikker - Har jeg døde pixler?


kebabnissen

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig oppdaget små røde, blå og grønne ( jeg tror de er grønne) prikker på lcd skjermen min. de Grønne prikkene er noe minde enn de røde og blå.

de har plutselig dukket opp på ett par dager.

jeg har funnet over 13 stykker av de store og rundt 10 av de små.

Oppdaget den første når jeg jobbet på en svart bakgrunn, og når jeg fylte hele skjermen med svart( og andre mørke farger ) Lyste alle de andre prikkene mot meg også. ><

-Noen av prikkene forsvinner innimellom men kommer tilbake.

-Når jeg endrer oppløsning flytter prikkene seg til en annen punkt på skjermen, og blir større. ( og fler ser det ut som )

-når jeg beveger ett bilde med mørk flate i photoshop over prikkene lager de små stier etter seg

http://home.online.no/~ole-jha2/artimages/ACFCBAH4aal3.jpg (forstørret print screen av "stien")

Er dette da hva man kaller døde piksler, jeg har prøvd å masere de men det virker ikke,

eller har det noe med skjermkortet mitt å gjøre ?( har ikke så god peiling på slike ting )

 

Skjermen ble kjøpt 13/12/2006 fra DELL.

 

Det jeg lurer på er da om jeg har noe rett til ny skjerm ?

eller må jeg bite i et sure eplet å måtte punge ut og kjøpe en ny ? :(

 

 

Hilsen Frustrerte Astrid :cry:

Endret av OnJedone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du i det hele tatt kan ta screenshot av prikkene tyder på at det ikke er skjermen. Når prikkene også forflytter seg ved endring av oppløsning (noe de ikke ville gjøre om det var døde pixler), og etterlater spor når du flytter ting rundt, så er det noe med maskinen, enten det er drivere eller hardware. En død piksel er en fysisk defekt på en bestemt plass i skjermen, som hindrer at den ene pikselen vises korrekt, og som er helt uavhengig av oppløsning og hva du gjør på datamaskinen. Hva som derimot kan være galt, blir vanskeligere for meg å si, men hvis jeg skulle tippe, ville jeg si at det sannsynligvis har noe med skjermkortet å gjøre.

 

EDIT: skriveleif og diverse

Endret av WD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...