Christian86 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Nå har jo trådstarter fått den juridiske veiledningen: Vedtatt av AS Oslo Sporveiers styre 22.01.2003 og godkjent av Samferdselsdepartementet 08.09.2000 og 05.09.2003 i medhold av yrkestransportlovens § 33, jfr. jernbanelovens §§ 7 og 7aDe er som sagt godkjent, du må gjerne slå opp i paragrafene det pekes på. Så titter vi på yrksl. §33 § 33. Transportvedtekter (1) Departementet kan i forskrift eller einskildvedtak gje reglar om transportvedtekter og om tilleggsavgift ved manglande gyldig billett i rutetransport. (2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta. Sånn sett hadde personen rett til å holde deg igjen, og ved å motsette deg dette så brøt du loven. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Finner meg ikke i at folk fysisk holder meg igjen, uansett situasjon. Den siste vekteren som la hånd på meg gispet plutselig etter pusten der han satt på T-banegulvet. Du respekterer ikke lover og regler med andre ord. Kontrollørene har sin fulle rett til å holde deg igjen frem til du har oppgitt identitet og den er verifisert. Hvis du er dum nok til å gjøre det du sier over så er det angrep på offentlig tjenestemann. Da begynner vi å snakke om store bøter og fengsel som straff! Lenke til kommentar
mc4life Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Christian86: Jævlig bra oversiktlig innlegg, takker Finner meg ikke i at folk fysisk holder meg igjen, uansett situasjon. Den siste vekteren som la hånd på meg gispet plutselig etter pusten der han satt på T-banegulvet. Du respekterer ikke lover og regler med andre ord. Kontrollørene har sin fulle rett til å holde deg igjen frem til du har oppgitt identitet og den er verifisert. Hvis du er dum nok til å gjøre det du sier over så er det angrep på offentlig tjenestemann. Da begynner vi å snakke om store bøter og fengsel som straff! Er vektere offentlige tjenestemenn? Trodde de var eid av private selskap, som gjorde dem til private tjenestemenn... eller? Med tanke på at Oslo Sporveier er et aksjeselskap som har blant annet private eiere så er det i grunn litt rart at deres annsatte går under definisjonen offentlige tjenestemenn IMO. Endret 30. januar 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Finner meg ikke i at folk fysisk holder meg igjen, uansett situasjon. Den siste vekteren som la hånd på meg gispet plutselig etter pusten der han satt på T-banegulvet. Du respekterer ikke lover og regler med andre ord. Kontrollørene har sin fulle rett til å holde deg igjen frem til du har oppgitt identitet og den er verifisert. Hvis du er dum nok til å gjøre det du sier over så er det angrep på offentlig tjenestemann. Da begynner vi å snakke om store bøter og fengsel som straff! Du tar skammelig feil. Oslo sporveiers INNLEIDE VEKTERE er på INGEN måte offentlige tjenestemenn. Det er vektere fra Securitas, så vidt jeg husker. Dessuten er det forskjell på å nekte folk avstigning, og på å ta kveletak på folk uten fysisk provokasjon. Hva angår min sak, uttaler du deg uten å vite sakens fakta. I min sak dro en vekter meg opp fra setet etter håret, da han så jeg satte føttene opp i setet. Det var et uprovosert angrep på meg, og jeg hadde nødvergeparagrafen på min side. Det kom også politiet frem til, etter at vi politianmeldte hverandre... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 jeg og noen venner har en liknende fluktplan som går ut på at hvis de har glemt kort, kan de bruke mitt A-kort registrering hvis det er kontroll på trikken, hvis jeg kan få stempel av dem om jeg har glemt A-kort på bussen fordi på må man ha det med seg og det holder ikke å være registrert. men jeg er ikke helt sikker på om denne planen funker, fordi vi vet ikke helt hvilken informasjon de spør om som man burde pugge om det er kontroll, kan noen svare på det? Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg får et inntrykk av at du egentlig er ute etter å ta han for å nøytralisere det du selv har gjort. Men der har du faktisk ingen sak. Helt enig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 *snip* hvis du har a-kort og blir tatt i kontroll uten kortet ringer de og sjekker om du er registrert med a-kort-løsningen. er du det er det greit. (om du må vise legg før de tror kompisene dine er en annen sak men det vet jeg ingenting om). Lenke til kommentar
mc4life Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 jeg og noen venner har en liknende fluktplan som går ut på at hvis de har glemt kort, kan de bruke mitt A-kort registrering hvis det er kontroll på trikken, hvis jeg kan få stempel av dem om jeg har glemt A-kort på bussen fordi på må man ha det med seg og det holder ikke å være registrert. men jeg er ikke helt sikker på om denne planen funker, fordi vi vet ikke helt hvilken informasjon de spør om som man burde pugge om det er kontroll, kan noen svare på det? De spør om Fullt navn, Adresse og fødselsdato. De spør IKKE om fødsels & person nummer. GLHF med sporveien boikotten, men den A-Kort greia vil jeg fraråde på det sterkeste! Lenke til kommentar
mc4life Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) *snip* hvis du har a-kort og blir tatt i kontroll uten kortet ringer de og sjekker om du er registrert med a-kort-løsningen. er du det er det greit. (om du må vise legg før de tror kompisene dine er en annen sak men det vet jeg ingenting om). Som han sier, alt er greit visst du gjør det riktig, men det er faen så ulovelig som jeg har funnet ut i ettertid... Og jeg vil som sagt derfor fraråde deg det på det sterkeste! Men for all del, visst kameratene husker infoen din ned til husnummer og bursdagen din så skal alt gå greit. Fordi: Kontrollørene har "rett" til å holde deg igjen inntil du har betalt tilleggsbillettavgiften? Eller bota om du vil. Eller til du har oppgitt personalia, de kan holde deg til de har sjekket opp personaliaen med folkeregisteret, som de gjør! Når de da ser at informasjonen til folkeregisteret stemmer med det som vennen din har oppgitt, så må de la han gå. Dette er hva som skjer visst du ikke har billett, åssen det er med A-kort vet jeg ikke... Men neppe vanskeligere enn som så! Det som er så kjekt med Norge, er at det er ingen krav om å gå rundt med legitimasjon, så visst du sier at du ikke har med legitimasjon så må de bare akseptere det! Lykke til Endret 30. januar 2008 av mc4life Lenke til kommentar
maeriz Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) hvordan gikk hele saken til slutt? Endret 1. august 2008 av maeriz Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det er ulovlig å oppgi falsk informasjon til politiet noe som kan gi en ganske heftig bot, men ikke til vakter/t-banekontrollører så vidt jeg vet. Og dokumentforfalsk er det ihvertfall ikke. Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Vel, jeg ble selv tatt i 2006. De sto på Majorstuen stasjon og jeg hadde glemt å kjøpe billett. Jeg var prøvde ikke å stikke av og i mitt tilfelle så var dem veldig hyggelige hele veien. Fattig student, da er 750 kr mye peng . Jeg oppga falsk informasjon og de ringte inn og forhørte . Etterhvert så fant de ut at jeg hadde løyet og jeg fikk til slutt ultimatum om å fortelle riktige opplysninger ellers så ville politiet bli tilkalt . Og jeg trodde selvfølgelig ikke på sånt . Men til min ulykke så kom det faen meg 2 politmenn . Hadde aldri i verden trodd at de ville bruke tid sånt småtteri . Det verste var at han ene politimannen. Han ville ta meg ned til politistasjonen og det var snakk om forelegg på 4000-5000 kr for å oppgi feil navn . Jeg hadde jo ikke gitt feil navn til politiet. Men jeg fikk faktisk hjelp fra de kontollørene som trolig syntes synd på meg. Bærer selvsagt ikke nag til hverken politet eller kontrollørene .. Det var jeg som var idiot og hadde jeg vært maks uheldig så kunne jeg ha endt på 5000 kr til politet også . Nå betaler jeg alltid for meg .. Og på samme måte p-vaktene og politet så gjør dem bare jobben sin . Man kan ikke "hate" folk fordi de gjør jobben sin med å ta deg fordi du bryter loven. I løpet av 6 år så har jeg pådratt meg selv fatsbøter for nærmere 20 000 kr..Og jeg kan strengt tatt ikke si at jeg bærer nag til politifolka som sto med laseren eller han UP fyren som lå bak meg. Det er bare å smile og godta det ..Sånn er loven og den er lik for alle. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Vel, jeg ble selv tatt i 2006. De sto på Majorstuen stasjon og jeg hadde glemt å kjøpe billett. Jeg var prøvde ikke å stikke av og i mitt tilfelle så var dem veldig hyggelige hele veien. Fattig student, da er 750 kr mye peng . Jeg oppga falsk informasjon og de ringte inn og forhørte . Etterhvert så fant de ut at jeg hadde løyet og jeg fikk til slutt ultimatum om å fortelle riktige opplysninger ellers så ville politiet bli tilkalt . Og jeg trodde selvfølgelig ikke på sånt . Men til min ulykke så kom det faen meg 2 politmenn . Hadde aldri i verden trodd at de ville bruke tid sånt småtteri . Det verste var at han ene politimannen. Han ville ta meg ned til politistasjonen og det var snakk om forelegg på 4000-5000 kr for å oppgi feil navn . Jeg hadde jo ikke gitt feil navn til politiet. Men jeg fikk faktisk hjelp fra de kontollørene som trolig syntes synd på meg. Bærer selvsagt ikke nag til hverken politet eller kontrollørene .. Det var jeg som var idiot og hadde jeg vært maks uheldig så kunne jeg ha endt på 5000 kr til politet også . Nå betaler jeg alltid for meg .. Og på samme måte p-vaktene og politet så gjør dem bare jobben sin . Man kan ikke "hate" folk fordi de gjør jobben sin med å ta deg fordi du bryter loven. I løpet av 6 år så har jeg pådratt meg selv fatsbøter for nærmere 20 000 kr..Og jeg kan strengt tatt ikke si at jeg bærer nag til politifolka som sto med laseren eller han UP fyren som lå bak meg. Det er bare å smile og godta det ..Sånn er loven og den er lik for alle. Det er bare å smile å godta det? Hva med den gangen du kjører på noen? Denne kommentaren her blir sikkert slettet, og jeg får sikkert en 10% i advarsel, men jeg håper virkelig at du kræsjer og skader deg, før du kræsjer og skader noen andre. 20.000 er ikke akkurat lite, og det er ikke mye å skryte og smile av. Jeg sier det om alle de jeg ser som kjører rundt i nabolaget som noen svin, "jeg håper de kræsjer". Om det er i et tre, inn i en fjellvegg, eller hva pokker, bare dem ikke kræsjer i andre. Dere er en fare for samfunnet, og du burde ikke hatt et førekort, jeg håper det blir inndratt neste gang. Ta deg sammen! Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) No offense, men dette er det morsomste jeg har lest i dag. Edit: Siktet til trådstarters første inlegg. Endret 25. september 2008 av -Zeitgeist- 1 Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Morsomt? Det er ikke morsomt, folk som Hauken burde ikke hatt førerkort. Det at han smiler over bøtene sier jo sitt, men det er vel ikke lenge til han mister kortet sitt, sånn han holder på. Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Batman ; Jeg veit ikke hvilken verden du lever i .. Men det er syke bøtesatser i dette landet og fartsgrensene er lave . Jeg elsker MC & Bil ... Og har vel kjørt 150 000 km i løpet av 6 år . Og jeg har blitt tatt ved 5 anledninger og de fleste av gangene så var det 15-20 km over grensen. Og alle gangene som jeg har blitt tatt har vært på motorvei med god oversikt og lite trafikk. Mao = ikke spesielt farlig . Kan nevne at siste boten jeg fikk var i April 2007 = 4200 kr ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå