Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg sneik på T-banen, oppga falskt navn (voldelig).

mc4life

Anbefalte innlegg

Idag skulle jeg og et par kamerater til byen for å kose oss litt på peppes, vel kjøtthue som jeg var så glemte jeg å kjøpe bilett (tro det eller ei!, det falt meg rett og slett ikke inn, da jeg vanligvis tussler rundt med månedskort) Men i den siste tiden så har jeg gått til skolen så jeg hadde ikke noe månedskort så jeg gikk rett på banen. Jeg prøver ikke å unnskylde meg selv eller vent jo, det er akkuratt det jeg prøver på... Ville bare frem til at det var "ufrivillig" da tanken rett og slett ikke falt meg inn siden jeg vanligvis har månedskort.

Uansett utover mot byen så fikk vi plutselig blått besøk, og det gikk fort opp for meg at jeg ikke hadde noen bilett dessverre.

Jeg har alt for mange økonomiske forpliktelser i disse dager at 900,- faktisk kan bli ett problem... Og jobben veel, den kommer i nær framtid men hva hjelper det meg da jeg har en regning som forfaller om 14 dager.

Jo, satt ut som jeg ble så begynnte jeg i alle fall å tenke med lommeboka istedetfor hodet dessverre...

Altså hvem hadde vel trodd at de ekle folka jobbet på en lørdagskveld? Ikke jeg i alle fall, strider mot mine "sunne fornuft" :p

Uansett dama drar frem blokka si og skal ha mine personalia:

Jeg gir henne navnet på en god kamerat, da vi har blitt enige om at det må være en ganske bombesikker plan visst vi først skulle havne opp i smørja og ingen vil ende opp som offer, da det blir litt teit visst de skulle sendt inkasso på en person som faktisk ikke var på banen i det hele tatt / som har A-kort.

Men mest av alt, hadde jeg bare lyst å stikke av da jeg hater T-Bane kontrollører av hele mitt hjerte.

Vel vi kom ikke lenger enn til å gi fornavn og etternavn til hu dama, som IKKE var mitt.

Altså jeg oppga falskt navn til t-bane kontrolløren, skal ikke si jeg er den mest oppegående typen, men det virker i ettertid ut til å være faen så idiotisk, er det dokumentfalsk?

Altså jeg skrev ikke ned navnet selv eller noe jeg ga det og stavet det for henne.

Uansett etter å ha gitt henne falskt navn og hun begynnte å spørre videre så ble jo jeg drit nervøs og glemte både det ene og det andre samtidig som jeg angret på at jeg ga henne falskt navn og hodet mitt var fullt av rot.

Jeg tenkte da at nå MÅ jeg faktisk komme meg av vogna her da jeg mest sannsynlig hadde gjort noe faen så ulovelig!

Noen som har lyst å informere meg om hvor ulovelig min handling faktisk var? Og eventuelle konsekvenser av en slik handling? Gjetninger på om det kommer til å få noen konsekvenser for meg? osv...

Vel i min utrolige flukt fra t-bane kontrollørene så tar ALLE og prøver å holde meg igjen mens jeg kjemper meg fram mot døren som snart ville lukkes...

Noe jeg synes var ganske interresant for ikke å prat om forventet var jo at en av pakistanerne (mann) faktisk tok tak rundt halsen min med armen hans. Også kjent som kvelertak?

Mens jeg hylte og skrek at dette var kidnapping og at de ikke hadde rett til å gjøre det da de var like sivile som meg.

Og sivile har ikke lov til å holde igjen noen såfremt de ikke gjør noe som er straffbart med mer enn 6 måneders fengselstraff slik jeg har forstått det?

Mulig det jeg gjorde med falskt navn kan kalles dokument falsk? You tell me, hva har jeg faktisk gjort?

Men det visste ikke DE der og da, det kom ikke frem før senere på stasjonen av t-banen.

Uansett: Jeg prøvde å stikke av samt jeg ga falskt navn i første omgang, men en av deres tok kvelertak på meg eller hva kaller dere det? Holdt meg rundt halsen, han hadde trolig ingen planer om å drepe meg / kvele meg, det kan jeg vel gå med på... Men det kalles vel fortsatt et kvelertak, og vi er enige i at dette er VOLD?

Og at han hadde ingen rett til å gjøre det?

Over til den "kidnappingsteorien" min:

Der mener jeg å ha hørt at visst en sivil person drar noen mer enn 4meter mot deres vilje, så er det å regne som kidnapping?

(teknisk sett så dro han meg ikke, men han forhindret meg i å avstige t-banen og mens han holdt meg forflyttet banen seg flere hundre meter!)

Jeg gjorde det veldig klart at jeg mente at det var kidnapping og at han ikke hadde den minste rett til å gjøre det mot meg!

Mye mulig at dette har noe med "eiers tillatelse" å gjøre eller hva man nå kaller det...

Men you tell me?

Vel... Fremme på stasjonen hvor de bestemte seg for at de skulle av med meg kom vi inn i en ny situasjon, der sto det plutselig 2 tyttebær polti mann og kvinne som tydeligvis ventet på meg og "mitt reisefølge".

De er ikke fullt så sivile og kan gjøre betydelig mer slik jeg har forstått det, deriblant holde meg igjen...

Det skal sies at jeg prøvde meg vel sånn delvis der og, men da var det kjapt enn 3-4 hender på mine skuldre som ikke var fullt så villige til å slippe meg med det første...

Vel, de skulle jo tilkalle politiet for å få min fullstendig personalia, og pisst som jeg var så ringte jeg Onkel Blå selv for jeg hadde bestemt meg for at han som tok "kvelertak" på meg ikke fortjente å beholde jobben sin i min verden + at jeg ville da annmelde han.

Jeg kom til sentralen som jeg tok the short story til, som da overførte meg... Jeg ventet i et par minutter uten svar og la på for å ringe min Onkel som faktisk er advokat.

En del uklarheter der og han pratet om at jeg ville bli annmeldt osv osv.

Men så sa jeg at jeg ikke hadde utøvd noe vold mot dem, men at en av dem faktisk tok kvelertak på meg, og da så det litt lysere ut... Men det ble til at jeg ga dem korrekt personalia til slutt og en av damene ringte til folkeregisteret for å sjekke opp at infoen samsvarte med hva jeg hadde sagt til henne og slikt...

Jeg hadde heller ikke med meg noe legitimasjon så det kunne dem ikke få se uansett hvor hardt dem ville.

Så de slapp meg tilslutt..

Jeg ble faktisk positivt overasket over tyttebær folket! kudos til dem...

De håndterte situasjonen til og med uten å bruke vold :) Og holdt en nøytral og rolig/hyggelig tone hele veien...

Jeg har i alle fall 2 kamerater på t-banen som var vitner til at jeg ble tatt av den ene mannen som tok kvelertak på meg.

Jeg utøvde aldri noen som helst fysisk vold mot dem av noe slag, selv om jeg prøvde å komme meg unna, ingen slag spark albuer nothing.

Jeg er faen så godt klar over at det jeg gjorde var definisjonen på idioti, særlig den delen hvor jeg oppga falskt navn som jeg angrer veldig på i ettertid.

Jeg fikk "nummeret" til dama som signerte/ga ut "boten" min samt kollegaen hennes sitt nummer (han som tok kvelertak på meg).

Jeg har litt lyst til å gå videre med det og skade han med tap av jobb?/ anmeldelse.

Men jeg ser for meg, at da vil den falske signaturen slå meg tilbake i trynet!

Noen innspill her?

Så i første omgang er det i grunn uaktuelt.

Men! Jeg har fortsatt problemer med å finansiere denne boten og jeg er villig til å jobbe for å få den annulert!

Jeg ville jo tro at jeg har et trumf kort på hånden min, i alle fall ved at han drittsekken tok kvelertak på meg?

Visst jeg mot formodning skulle få noen konsekvenser utover den boten på 900,- så skal jeg i alle fall gjøre ALT i min makt for å straffe den karen.

Maktmisbruk er det værste jeg vet om, ingen ting som får meg mer pissed enn f.eks slike koselige filmer på youtube hvor politiet bruker vold/misbruker makten sin.

JEG har null respekt for t-bane kontrollører og hater dem av hele mitt hjerte, dette startet dagen jeg så en 10 år gammel gutt uten bilett bli løftet opp fra bakken og presset opp mot en vegg på banen, etter halsen ved hjelp av en albue til en 40 år gammel t-banekontrollør... hvem faen er de til å gjøre sånt?

Ja, jeg vet jeg har vært en idiot og kan godt tenke meg at de fleste her vil betrakte meg som en idiot, men det får så være... Jeg innrømmer at jeg har gjort en idiotisk handling, og jeg er ikke spesielt stolt av det.

Stupid is, what stupid does...

Så jeg hadde satt pris på det om jeg kunne sluppet majoriteten av flaminga jeg forventer å få... Men for all del må du så må du...

Jeg skanner gjerne boten for dere, hvor det står litt info om både det ene og det andre. Visst dette skulle være av interresse?

Uansett tusent takk for alle innspill, jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få, da jeg sitter i en ganske uheldig posisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt av ei smørje.

Jeg ble ganske sint når jeg leste dem om han som tok kvelertak på deg.

Forslag: sett ett ultimatum, hvis du slipper å betale boten så annmelder du ikke han karen, hvis t-bane selskapet nekter det så er det bare å annmelde fyren. Det er verdt å ordne opp for å kanskje slippe den boten. Den svir for en fattig student.

På en måte så skjønner jeg hvorfor du ga falskt navn, jeg hadde blitt jævelig nærvøs og da kunne jeg nok oppgitt et falskt navn ja.

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Om du hadde oppgitt korrekt personalia hadde du _kanskje_ hatt en sak. Nå tror jeg du bare skal betale de 900, og bli ferdig med det.

Om du ikke har råd, ringer du sporveien, og ber om å få den oppdelt.

Takk for det oppdelings tipset, det visste jeg ikke om... Og etter å ha sittet oppe hele natten for å få oversikt over dette, så går det bare mer og mer inn på meg hvor hardt jeg har driti meg ut, og at jeg i grunn ikke har en dritt jeg skulle sagt!

Og tro du meg... Jeg angrer så ufattelig i ettertid på at jeg oppga "falsk personalia".

One way or another, ja jeg skal få ordna de 900,- Bare blir litt frustrert av å ikke ha muligheten til å betale her og nå visst du skjønner hva jeg mener? Hater å ha utestående "gjeld", særlig de med deadline også kjent som regninger:P.

Er forresten ikke myndig enda om det skulle være til noen hjelp visst ting skulle gå riktig rett vest (17).

Det var litt av ei smørje.

Jeg ble ganske sint når jeg leste dem om han som tok kvelertak på deg.

Forslag: sett ett ultimatum, hvis du slipper å betale boten så annmelder du ikke han karen, hvis t-bane selskapet nekter det så er det bare å annmelde fyren. Det er verdt å ordne opp for å kanskje slippe den boten. Den svir for en fattig student.

På en måte så skjønner jeg hvorfor du ga falskt navn, jeg hadde blitt jævelig nærvøs og da kunne jeg nok oppgitt et falskt navn ja.

Ja, den var ikke riktig gjennomtenkt... litt spontan og jeg angrer som F som sagt!

Jeg har tenkt mye i kveld (har ikke sovet :p) Og har kommet frem til at jeg skal betale den bota så fort som overhodet mulig uten å nikke, men visst de eventuellt drar det no lenger enn bota... Ja, da er helevete løs for å si det mildt!!

Si at de hadde annmeldt meg for det or worse, og jeg bringer den infoen på banen og de blir svette i trusa.. Kan de da "trekke tilbake" anmeldelsen? Dette er et generellt spørsmål i grunn... kan man trekke tilbake anmeldelser og slikt?.

Selv om jeg er blitt ganske etterpåklok og har betydelig mer info nå nå enn da jeg skrev tråden, så hadde jeg fortsatt satt pris på flere innspill... Da jeg helt klart har tatt meg vann over hodet.

Det med kvelertak... Noen som vet hvor langt man kan dra den?

Har en gyllen "hevn" historie som jeg liker å kalle dem :)

Bestekompisen til far hadde en kompis som kjørte stor R sykkel.

En vakker sommerdag da den erfarne motorsyklisten som hadde jobbet i MC bransjen i 10-20 år var han ute og skulle leke seg litt...

På et eller annet tidspunkt fikk han besøk av Onkel Blå som hadde bestemt seg for å gjøre sommerdagen mindre vakker...

RR-Helten hadde innsett at de hastighetene han hadde blitt målt i? Eller som han holdt under Jakta var nok til å miste lappen og gå i buret... Rett og slett en lite heldig situasjon :(

Folk som stopper etter å ha bli målt til over 200km/t eller mer er rett og slett dumme da konsekvensene er for feite IMO.

Uansett, dette var noe han tydeligvis var enig i da han ikke hadde noen planer om å stoppe, og Onkel hadde tydeligvis problemer med å holde følge, da de bestilte spikermatter noen kilometer eller mil lenger fremme...

Han dundra over spikermattene og kjempet for å holde seg oppe på 2 hjul, jeg aner ikke hvor fort han kjørte når han gikk på mattene men han hadde nok bremset ned veldig mye før han traff...

Uansett, Politiet har ikke lov til å legge ut spikermatter for motorsykler da de har 2 hjul for lite for slike aktiviteter!

Det er rett og slett ulovelig slik jeg har forstått det!

Gutten klarte å unngå asfalten med sykkelen sin etter den dramatiske jakten som lett kunne endt med hans død.. Si 200km/t over matter? Anyone left to tell the tale? Don`t think so.

Men Politiet, tror du de var stolte over å ha "tatt den jævelen eller?" Videre utover så hadde han kontaktet arbeidsgiveren sin som kom ned på stasjonen for å hjelpe han.

Han gikk opp til Politiet og fortalte om bakgrunnen til "tiltalte" som jobbet i MC-butikken hans og at han hadde kjørt motorsykkel i ufattelig lang tid blablabla, prøvde rett og slett å understreke at han faktisk kunne kjøre for å si det på denne måten.

Og så sa han at de kunne velge mellom å droppe ALLE tiltaler og at han skulle få tilbake lappen sin straks ellers så ville han anmelde "spikermatte patruljen" om ikke flere? for drapsforsøk!

Hvem slapp unna uten en plett på rullebladet? hmm...

Denne historien fikk jeg høre for en god stund siden, derfor det er litt løst... Men den er sann, for de som har hardt for å tro dette? Jeg er mindre glad i folk som lyver... Bare så dere vet hvor jeg står :p Dette er altså ingen oppdiktet historie. Men den er faen så genial :D

Endret av mc4life
Lenke til kommentar

Jeg får et inntrykk av at du egentlig er ute etter å ta han for å nøytralisere det du selv har gjort. Men der har du faktisk ingen sak. Det beste er nok bare å roe seg ned, få betalt bota (du får nok mere tid på deg om du trenger det) og ta det som det kommer. Det er nok ikke verdt å anmelde han for. Har selv vært gjennom det, avhør, rettsak, og det er et slit som det er verdt å heller betale for å slippe

Lenke til kommentar
Svaret på dette er enkelt. Gå til Politiet og tilstå.

Mente du det? Utdyp deg er du snill...

Pepsico:

Joda, skal ikke nekte for det...

Skal betale bota asap og håpe alt krøllet stopper der, men visst de mot formodning skulle lage helevete for meg så skal jeg virkelig slå tilbake med samme ulla for å si det sånn, uansett hvor stress og faenskap det måtte bli.

Men visst alt stopper med 900,- Bot så sier jeg meg faktisk fornøyd med det, da jeg faktisk har fått roet meg ned over natta...

Lenke til kommentar

Du er jo over den kriminelle lavalder, så kontrollavgiften må du vedta. Merk at det kun er politiet som kan gi bøter og forelegg ;)

Det jeg vil anbefale er følgende: Formuler en mail/et brev til Sporveien. Legg det gjerne ut her først, for "revisjon" og tips. Forklar saken, og si at du ikke gikk til angrep på kontrolløren, verken fysisk eller verbalt. Forklar at du ble holdt tilbake mot din vilje, i et halsgrep som. Si gjerne hvordan dette påvirket deg.

Forklar også at du har vitner på situasjonen. Du må ikke true med noe som helst, du kan bare poengtere at du oppfattet situasjonen som ubehagelig og krenkende, og at du vurderer en anmeldelse. Si at du ønsker saken vurdert på nytt.

Det er ofte sporveien dropper avgiften om du kan dokumentere at du til vanlig bruker måndeskort e.l. Har du dine gamle?

Lenke til kommentar
Du er jo over den kriminelle lavalder, så kontrollavgiften må du vedta. Merk at det kun er politiet som kan gi bøter og forelegg ;)

Det jeg vil anbefale er følgende: Formuler en mail/et brev til Sporveien. Legg det gjerne ut her først, for "revisjon" og tips. Forklar saken, og si at du ikke gikk til angrep på kontrolløren, verken fysisk eller verbalt. Forklar at du ble holdt tilbake mot din vilje, i et halsgrep som. Si gjerne hvordan dette påvirket deg.

Forklar også at du har vitner på situasjonen. Du må ikke true med noe som helst, du kan bare poengtere at du oppfattet situasjonen som ubehagelig og krenkende, og at du vurderer en anmeldelse. Si at du ønsker saken vurdert på nytt.

Det er ofte sporveien dropper avgiften om du kan dokumentere at du til vanlig bruker måndeskort e.l. Har du dine gamle?

Interresant vinkling, men tror du misforsto meg litt... Det jeg whina om anngående kontroll avgiften var at: Jeg hadde seff planer om å betale innen fristen på en eller annen måte, men jeg hadde lyst å klage i ettertid og prøve meg! Men så har jeg da lært i ettertid hvor snusk det faktisk er å skrive falskt navn! Og da tenker jeg å bare betale og drømme om å slippe "billig" unna, for så å EVENTUELT slå tilbake VIS de lager helevete... Håper det ble litt klarere.

Faktisk en vinkling jeg kunne likt å bruke! Men som sagt, jeg er glad til visst jeg kun slipper unna med boten da det har gått opp for meg hva jeg har gjort og at jeg føler at å prøve seg på noe slikt kunne føre til sanksjoner i form av at de går videre med sitt... Visst du skjønner hva jeg mener?

EDIT:

Nei, jeg har nok ikke dem ville jeg tro... eller noen, med ikke noe bestemt mønster visst du skjønner.. Men kan snoke litt da mor bruker "upersonlige" månedskort :)

Endret av mc4life
Lenke til kommentar
Men mest av alt, hadde jeg bare lyst å stikke av da jeg hater T-Bane kontrollører av hele mitt hjerte.

Jeg hater folk som sniker på banen/bussen/trikken av hele mitt hjerte, hadde det ikke vært for dere hadde kanskje bilettene mine vært billigere.

Vel i min utrolige flukt fra t-bane kontrollørene så tar ALLE og prøver å holde meg igjen mens jeg kjemper meg fram mot døren som snart ville lukkes...

Noe jeg synes var ganske interresant for ikke å prat om forventet var jo at en av pakistanerne (mann) faktisk tok tak rundt halsen min med armen hans. Også kjent som kvelertak?

Mens jeg hylte og skrek at dette var kidnapping og at de ikke hadde rett til å gjøre det da de var like sivile som meg.

Og sivile har ikke lov til å holde igjen noen såfremt de ikke gjør noe som er straffbart med mer enn 6 måneders fengselstraff slik jeg har forstått det?

Tull!

Les Oslo Sporveier sine transportvedtekter:

Selskapets kontrollører kan holde tilbake reisende når vedkommende:

- ikke fremviser gyldig billett/kort,

- ikke betaler tilleggsavgiftsbillett på stedet, og

- ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato.

Den reisende kan holdes tilbake så lenge vedkommende ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato. Tilbakehold kan utøves også mens de opplysninger vedkommende gir, blir verifisert. Dersom den reisende likevel betaler tilleggsavgiftsbilletten, skal tilbakeholdet avsluttes

http://www.sporveien.no/Kundesenter/334/

Ergo, kontrollørene hadde sin fulle rett til å holde deg igjen, det var aldri snakk om noen kidnapping.

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det taket som den pakistanske mannen holdt rundt deg var, men hvis du var helt krakilsk og hylte og skrek så kan han helt uten problemer argumentere at det var selvforsvar mot deg.

Over til den "kidnappingsteorien" min:

Der mener jeg å ha hørt at visst en sivil person drar noen mer enn 4meter mot deres vilje, så er det å regne som kidnapping?

Nei, les posten over. De har full rett til å holde deg igjen til enten du oppgir gyldig personalia, eller til politiet kommer

Men! Jeg har fortsatt problemer med å finansiere denne boten og jeg er villig til å jobbe for å få den annulert!

Jeg ville jo tro at jeg har et trumf kort på hånden min, i alle fall ved at han drittsekken tok kvelertak på meg?

Kanskje du lærer å ha bilett neste gang.

Du har ut i fra det du sier ingen trumfkort, du bør se deg som heldig hvis du slipper unna med 900 kroner, du burde bli anmeldt for å oppgi falsk personalia (identitetstyveri)

Visst jeg mot formodning skulle få noen konsekvenser utover den boten på 900,- så skal jeg i alle fall gjøre ALT i min makt for å straffe den karen.

Du kan selvsagt prøve å gå til sivilt søksmål mot han, men ut i fra hva du har sagt så har du ingenting på han. Det er vel heller han som får sympati fordi han måtte takle en gal passasjer som ikke har respekt for regler.

Maktmisbruk er det værste jeg vet om, ingen ting som får meg mer pissed enn f.eks slike koselige filmer på youtube hvor politiet bruker vold/misbruker makten sin.

Blir du ikke provosert av folk som snylter da?

Ja, jeg vet jeg har vært en idiot og kan godt tenke meg at de fleste her vil betrakte meg som en idiot, men det får så være... Jeg innrømmer at jeg har gjort en idiotisk handling, og jeg er ikke spesielt stolt av det.

Her kommer noen av de mer fornuftige konklusjonene i denne tråden. Hvis du slipper unna med 900 kroner ville jeg betalt de, holdt kjeft og vært glad for at det ikke skjer noe mer.

Lenke til kommentar

Visst du hadde lest litt lenger ned i tråden så hadde du sett at dette at ting har endret seg, og at angrer på at jeg prøvde å stikke og jeg angrer some bare faen for at jeg ga uriktig navn.

Men som sagt, visst de eventuellt skulle da annmelde meg for det så vil ikke jeg akseptere at han tok kveletak på meg for å si det sånn...

Han karen hadde ingen rett til å ta kvelertak på meg uansett åssen du vrir og vender på det...

Jeg hadde på ingen tidspunkt truet han eller hans medarbeider på noen som helst måte, jeg var kun på vei ut av døra.

For ikke å prate om: At jeg betaler gjerne den boten på 900,- og håper at alt stopper der.

Men det er en ting jeg faen ikke aksepterer, og det er at en ukjent mann kommer å tar kvelertak på meg!!!! De kunne faen meg holdt meg igjen uten å bruke VOLD i så fall 7>1... Måten han taklet situasjonen på er uakseptabel fra mitt ståsted.

"Tull!

Les Oslo Sporveier sine transportvedtekter:"

Og en av grunnene til at jeg spurte om hjelp i denne tråden var jo at jeg lurte på om de hadde loven på sin side hva anngår disse lovene deres? Noe de har ifølge deg.

Eller om dette er skribleri de har laget på egen hånd og har bestemt seg for å håndheve.

Kanskje du lærer å ha bilett neste gang.

Du skulle bare visst hvor mange biletter/månedskort jeg har hatt opp igjennom tidene...

Du har ut i fra det du sier ingen trumfkort, du bør se deg som heldig hvis du slipper unna med 900 kroner, du burde bli anmeldt for å oppgi falsk personalia (identitetstyveri)

Tro du meg jeg ser meg som sagt heldig visst alt stopper med de 900,-

Falsk personalia: ja

Identitetstyveri: Feil stavet navnet så hvem sin identitet stjal jeg? Det er ingen i Norge som har det navnet jeg oppga. Gjorde jeg opp for meg og ga riktig navn og all ting til slutt? Ja.

Angrer jeg: Ja.

Et litt spesielt faktastykke:

Sporveien håver inn mellom 525 millioner til 1 milliard og 50 millioner kroner kun i snik gebyrer...

Så sånn sett virker det ut til at de faktisk tjener grådig på denne tjenesten, samtidig som de åpner arbeidsplasser for folk, ja de må jo ut med lønn og greier til kontrollørene... Men sporveien hevder at de taper 90 millioner kroner +/- slik jeg husker det i billett intekter til snikere hvert år. Men kontrollørene håver inn fra en halv milliard til en hel milliard i billettgebyr på henholdsvis 750,-, 900,- og 1500,-. Jeg ville da tro at disse pengene dekket snikernes gratis forbruk FLERE ganger, så i grunn burde du være faen så glad for at folk sniker.

Og igjen jeg kjøper faen alltid billett, er en grunn til at jeg ikke har blitt tatt før nå, det var en glipp ved t-bane stasjonen og jeg ærlig glemte meg! Men jeg spillte fortsatt korta mine jævlig dårlig når jeg først kom i klisteret. Ingen tvil om det...

Endret av mc4life
Lenke til kommentar

"Hvor i lov eller forskrift står det at fem voksne kan legge en guttunge i bakken? Hvordan ser Sporveiens interne regler ut? "

Dette er tatt fra en ganske koselig artikkel han har skrevet:

http://e24.no/kommentar/spaltister/aaboe/article2158207.ece

"Justisminister Knut Storberget bør ikke gå lenger enn til Oslo Sporveier for å finne flere eksempler på ville tilstander innenfor kontroll. Og når en passasjer reagerer på maktbruk og vold, blir han selv truet og angrepet."

Quote tatt fra Journalist Jarle Aabø

Endret av mc4life
Lenke til kommentar

Må bare påpeke noe; venner som vitne er ikke noe sterkt kort, de er egentlig innhabile ettersom de er vennene dine. Jeg har prøvd dette før, til og med hatt en bekjent med. Dette var riktignok i klager hos butikker, men både forbrukerrådet og advokat vedgikk at det ikke var det sterkeste kortet fordi det var noen jeg har god relasjon til.

Lenke til kommentar
Han karen hadde ingen rett til å ta kvelertak på meg uansett åssen du vrir og vender på det...

Hvor ille eventuelt dette kvelertaket er vet jeg ikke, i og med at det du sier bare er en side av saken. Greit nok at du angrer, regner også med at du har lært.

Men det er en ting jeg faen ikke aksepterer, og det er at en ukjent mann kommer å tar kvelertak på meg!!!! De kunne faen meg holdt meg igjen uten å bruke VOLD i så fall 7>1... Måten han taklet situasjonen på er uakseptabel fra mitt ståsted.

Tror ikke det er noe problem med å argumentere for at du brukte vold for å prøve å komme deg ut, ellers hadde det neppe vært behov for å holde deg igjen.

Og en av grunnene til at jeg spurte om hjelp i denne tråden var jo at jeg lurte på om de hadde loven på sin side hva anngår disse lovene deres? Noe de har ifølge deg.

Eller om dette er skribleri de har laget på egen hånd og har bestemt seg for å håndheve.

Hvis du faktisk hadde lest disse transportvedtektene så hadde du kanskje lagt merke til følgende:

Vedtatt av AS Oslo Sporveiers styre 22.01.2003 og godkjent av Samferdselsdepartementet 08.09.2000 og 05.09.2003 i medhold av yrkestransportlovens § 33, jfr. jernbanelovens §§ 7 og 7a

De er som sagt godkjent, du må gjerne slå opp i paragrafene det pekes på.

Identitetstyveri: Feil stavet navnet så hvem sin identitet stjal jeg? Det er ingen i Norge som har det navnet jeg oppga. Gjorde jeg opp for meg og ga riktig navn og all ting til slutt? Ja.

Er det feilstavet navn nå?? Det var ikke det du gav intrykk av i første post, la meg bare sitere deg:

Jeg gir henne navnet på en god kamerat, da vi har blitt enige om at det må være en ganske bombesikker plan visst vi først skulle havne opp i smørja og ingen vil ende opp som offer, da det blir litt teit visst de skulle sendt inkasso på en person som faktisk ikke var på banen i det hele tatt / som har A-kort.

Du kommer med to helt forskjellige versjoner, og det bare i denne tråden...

Og igjen jeg kjøper faen alltid billett, er en grunn til at jeg ikke har blitt tatt før nå, det var en glipp ved t-bane stasjonen og jeg ærlig glemte meg! Men jeg spillte fortsatt korta mine jævlig dårlig når jeg først kom i klisteret. Ingen tvil om det...

Ja, det er lov å glemme. Hadde du vært høffelig og beklaget deg så hadde du faktisk kanskje sluppet unna.

Hadde du gjort opp for deg på stedet (med bankkort) så hadde du også sluppet unna med 750 kroner.

Lenke til kommentar

Er det feilstavet navn nå?? Det var ikke det du gav intrykk av i første post, la meg bare sitere deg:

Du kommer med to helt forskjellige versjoner, og det bare i denne tråden...

Ja, og det beklager jeg... En glipp, jeg ga navnet på kameraten min! Men jeg stavet det feil MED VILJE, hvorfor nei det er jeg jammen ikke helt sikker på, stresset situasjonen og jeg handlet uten å tenke stort.

Vær så snill? Moren min 50 år gammel sympatisk dame (tro det eller ei), brukt t-banen + buss til og fra jobb hver bidige dag i godt over 20 år! Vel, en vakker dag så hadde månedskortet hennes utgått med en ynkelig dag!

Og hun fikk "bota", hun bruker riktignok ikke A-kort men "upersonlige" månedskort. Det har hun som regel gjort i alle år da det er enkelt og greit og hun er alt annen enn en kløpper på teknologi fronten, samtidig som hun liker å ha kontroll over når ting trekkes fra kontoen hennes.

Det lærte meg en ting, there is no mercy!

Hadde jeg hatt muligheten til å gjøre opp for meg på stedet hadde jeg nok gjort det ser du...

Det som gjorde det her så jævlig dumt var at jeg hadde verken med meg legg eller bankkort av noe slag og jeg har nådd mitt økonomiske bunnpunkt på lang tid ved at jeg hadde handlet mc deler for 4000,- bare noen dager i forveien, samt en mva regning som kommer i tillegg... For ikke å prate om det faktum at jeg faktisk ikke hadde penger der og da til å gjøre opp for meg eller hjemme, som fikk meg veldig nervøs/bekymret og fikk meg til å tenke at jeg rett og slett måtte stikke av.

"Hadde du vært høffelig og beklaget deg så hadde du faktisk kanskje sluppet unna."

Ja, det er jo lov å drømme...

Er det noen som vet om billettkontrollørene som jobber for

Oslo sporveier får provisjonsbetaling?

Jeg har mine anelser i alle fall, det ville forklart en hel del...

Endret av mc4life
Lenke til kommentar

Jeg hater folk som sniker på banen/bussen/trikken av hele mitt hjerte, hadde det ikke vært for dere hadde kanskje bilettene mine vært billigere.

Dette er tull. Prisen på buss/tlog/trikk osv går ikke opp fordi folk sniker. Det er vanlig at prisene øker her i landet, det har ikke noe med sniking å gjøre. Satsene går opp, det er vanlig, ikke bare når det gjelder offentlig transport.

Å snike på Buss blir vel litt vanskelig, da man må vise kort eller evt. betale når man går på. Bøtene går opp, ja, men satsene har ikke noe med sniking å gjøre.

Jeg har ikke tatt trikk eller t-bane på mange år, men ville nok antageligvis ha betalt der. NSB og deres filletog derimot, hehe. Jeg får ikke noe dårlig samvittighet av å "snike" der. Så mye forsinkelser, innstilte tog osv. prisene er helt latterlige høye i forhold til det de gir av service. ;)

Til trådstarter: Lykke til, maktmisbruk er det verste jeg vet :)

Lenke til kommentar

Tusen takk, I am going to need it for å si det slikt...

Ja, bra da er vi to! uff maktmisbruk...

Faen så latterlig i grunn... At en ukjent kar kan holde meg igjen på den måten der når jeg prøver å dra! Bare se for deg dette: Du skal et sted og noen tar tak i deg og holder deg igjen mot din vilje med et grep rundt halsen...

Men på en annen side, han kan ikke holde meg igjen på den der måten! Ikke med det grepet i alle fall.

Frister nesten å skaffe et A-kort å ha det for evig og alltid for ikke å prat om å bære det :) Selv om jeg er på avvenningens vei hva anngår kollektivtrafikk... Blir moro å se hvor lenge jeg klarer meg uten.

Men en ting er sikkert, denne hendelsen har rissa seg så godt inn i hukommelsen min at jeg umulig kan unngå å tenke på denne episoden når jeg er i nærheten av kollektivtrafikk/skal bruke det? Og på den måten vil jeg aldri glemme å sjekke at jeg har med meg gyldig billett... Så sånn sett kom det noe godt ut av det!

Men neste gang skal jeg overse dem :) Billett? Meg? Nei? Ich bin Deutch, und du?

Min lille Anti-maktmisbruk kampanje kan en vel si, blir interresant å se hvor langt de drar den da :)

Lenke til kommentar

Men åssen skulle du da ha råd til peppes hvis du ikke hade råd til en billett engang?

Kjipt og bli busta når man vanligvis betaler. Har skjedd mange fler, du kunne kanskje spart deg for dramaet du stelte i stand men gjort er gjort. Konduktøren som tok kvelertak på deg har du jo nr. på så da gir du dem ett ultimatum som er nevnt oppi tråden her. At ennene dine ikke er egna som gode nok vitner vil jeg ikke si stemmer helt selv om det til en grad er sånn.

Lenke til kommentar
Men åssen skulle du da ha råd til peppes hvis du ikke hade råd til en billett engang?

Kjipt og bli busta når man vanligvis betaler. Har skjedd mange fler, du kunne kanskje spart deg for dramaet du stelte i stand men gjort er gjort. Konduktøren som tok kvelertak på deg har du jo nr. på så da gir du dem ett ultimatum som er nevnt oppi tråden her. At ennene dine ikke er egna som gode nok vitner vil jeg ikke si stemmer helt selv om det til en grad er sånn.

Hadde ikke råd til boten!

Billetten hadde jeg kjøpt, men glemte det...

Lenke til kommentar

Hadde ikke råd til boten!

Billetten hadde jeg kjøpt, men glemte det...

øøøø?

Hørtes merkelig ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...