Gå til innhold

The copycat effect


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest en bok som omhandler copycat effekten i samfunnet idag, og da spesielt i media. Boken heller veldig mot det at i spesielle situasjoner, som for eksempel (kun for å bruke et eksempel) når nye haiangrep bli rapportert, så er media så ivrige på å få sensasjonelle overskrifter at de faktisk går på jakt eter lignende historier. På den måten skaper de altså denne effekten, og ofte hysteriet, selv. Er det riktig måte å informere samfunnet på, eller har media gått for langt i sin jakt på sensasjonelle overskrifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The copycat effect kommer jo gjerne av at det ligger naturlig hos mennesket å prøve å gjenta en god følelse (eller godt stoff for media). Hjernen prøver å gjenta gode opplevelser, som for eksempel en lykkerus, et bra tv-program eller en fin sang. Noen gang lurt på hvorfor du får en sang på hjernen? Well, there you go!

 

Dette kan også føre til psykisk avhengighet, en vane. Røyking begynner sånn, til man blir fysisk avhengig. Man danner en vane (derav vanedannende ting) som blir lettere eller vanskeligere å bryte. Derfor dusjer noen mennesker hver dag av ren vane, for eksempel. Alt ligger psykisk, og det kommer av "the copycat effect".

 

 

Jeg mener det blir feil måte å gjøre ting på, selv om det er helt naturlig for media, for i bunn og grunn vil de tjene penger. De lever av hysteri.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...