Gå til innhold

Norge - Verdens beste land å bo i

Anbefalte innlegg

Jeg tror personen som faktisk bor der og kan gi førstehåndsinformasjon er litt bedre egnet til å fortelle historien enn at han må inn på en webside for å få forklart situasjonen i landet.

Jo, greit. Pratet med en bekjent av meg nå over there som endte opp i en bilulykke. Ganske well off og selvstendig næringsdrivende. Hun hadde derimot bestemt seg for å ikke ha helseforsikring.

Uheldig som hun var endte hun opp i en bilulykke og fikk knust en arm og litt ribbe. Tre år etterpå sitter hun igjen med en 45000 dollar mindre(noe hun tåler), men fremdeles. Det å være uforsikret i USA er ingen spøk, og jeg har snudd litt i hele diskusjonen. Når man først blir ødelagt fysisk, og kanskje psykisk, synes jeg at det er helt forkastelig at man skal bli økonomisk ruinert av det hele.

Tror en velferdsstatsordning hadde vært en god løsning der borte.

Endret av LibFri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linken i en tidligere post fungerte ikke.

*snip*

Michael Moore er en kvalm løgner. Hvorfor viste han oss ikke sykehuskøene, en biltur, at voldtektsmenn får 1 år i fengsel, mens økonomisk utroskap får 5, horene på Karl Johann, narkohovedstaden Oslo?

Mindre nyanserte dokumentarer skal man lete lenge etter!

Don't shoot the messenger! :S Fant bare fram til den siden linken til den tidligere i tråden ikke fungerte.

And for the record: jeg er absolutt ikke uenig med deg.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet. De er jo overlegne på det meste med tanke på teknologi, militært og økonomisk. Når de også er verdenes 12 beste land å bo i, må da det telle for noe. Har selv vært i USA, og syns det var et fantastisk land med en fantastisk mentalitet.

Joda fantastisk land på mange måter, men verdens beste? Nei.

Joda du har vært i USA, men har du bodd der?

Jeg fikk hjernerystelse i en fotballkamp for et par måneder siden og måtte til sykehuset for sjekk. Jeg sov i en seng der for 1-2 timer og fikk en kort legesjekk, pris? Over 6200 USD som er over 33 000 NOK. Forsikringen min betaler selvsagt dette i etterkant, men hva om jeg ikke hadde forsikring? Hva om jeg brakk ryggen og ikke hadde forsikring? Sikkert en litt større sum enn for en hjernerystelse.

Jeg tror du savner Norge jeg, SurfingElite. Ikke vær redd. Når du kommer hjem igjen kan du fortelle alle sammen hvor mye du savner USA og hvor mye bedre det er enn Norge. Sånn er det ofte når man reiser vekk, særlig for nordmenn.

Savner Norge? Nei, lever utmerket her i USA.. men det er mange ulemper også.

Et nydelig land å bo i om du har penger :)

Det her hørtes helt sinnsykt ut. 33000 for en hjernerystelse?! Sorry, men det har jeg vanskelig for å tro. Sikker på at de ikke byttet ut et hjerte? Se gjennom linken fra minerva så får du sett at de fleste av ryktene rundt det amerikanske helsevesenet er oppskrytt og hauset. Vær så snill og les denne artikkelen

før du trekker noen konklusjoner. Flesteparten av amerikanerne havner faktisk inn under en eller annen form for hjelpeordning.

Så du tror jeg sitter her å lyger over hvor mye jeg betalte for et sykehus opphold i statene? Hvorfor i alle dager skulle jeg lyge om noe sånt. Om virkelig ikke tror meg kan jeg få foreldrene mine i Norge til å scanne inn regningen på datan. For du har tydligvis ikke peiling på det amerikanske helsesystemet når det kommer til priser.

Endret av SurfingElite
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet. De er jo overlegne på det meste med tanke på teknologi, militært og økonomisk. Når de også er verdenes 12 beste land å bo i, må da det telle for noe. Har selv vært i USA, og syns det var et fantastisk land med en fantastisk mentalitet.

Joda fantastisk land på mange måter, men verdens beste? Nei.

Joda du har vært i USA, men har du bodd der?

Jeg fikk hjernerystelse i en fotballkamp for et par måneder siden og måtte til sykehuset for sjekk. Jeg sov i en seng der for 1-2 timer og fikk en kort legesjekk, pris? Over 6200 USD som er over 33 000 NOK. Forsikringen min betaler selvsagt dette i etterkant, men hva om jeg ikke hadde forsikring? Hva om jeg brakk ryggen og ikke hadde forsikring? Sikkert en litt større sum enn for en hjernerystelse.

Jeg tror du savner Norge jeg, SurfingElite. Ikke vær redd. Når du kommer hjem igjen kan du fortelle alle sammen hvor mye du savner USA og hvor mye bedre det er enn Norge. Sånn er det ofte når man reiser vekk, særlig for nordmenn.

Savner Norge? Nei, lever utmerket her i USA.. men det er mange ulemper også.

Et nydelig land å bo i om du har penger :)

Det her hørtes helt sinnsykt ut. 33000 for en hjernerystelse?! Sorry, men det har jeg vanskelig for å tro. Sikker på at de ikke byttet ut et hjerte? Se gjennom linken fra minerva så får du sett at de fleste av ryktene rundt det amerikanske helsevesenet er oppskrytt og hauset. Vær så snill og les denne artikkelen

før du trekker noen konklusjoner. Flesteparten av amerikanerne havner faktisk inn under en eller annen form for hjelpeordning.

Så du tror jeg sitter her å lyger over hvor mye jeg betalte for et sykehus opphold i statene? Hvorfor i alle dager skulle jeg lyge om noe sånt. Om virkelig ikke tror meg kan jeg få foreldrene mine i Norge til å scanne inn regningen på datan. For du har tydligvis ikke peiling på det amerikanske helsesystemet når det kommer til priser.

Les det jeg skrev til Rampage. Beklager!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg liker Norge, jeg... Men jeg får ikke lov(syns heller ikke det er så kult) å stikke ned til byen, fordi jeg har blitt utsatt for ran, og sånt. Kjenner mange andre som også har blit rana flere ganger, og da må det være mye værre i andre land, så jeg liker Norge:D

Lenke til kommentar
Michael Moore er en kvalm løgner. Hvorfor viste han oss ikke sykehuskøene, en biltur, at voldtektsmenn får 1 år i fengsel, mens økonomisk utroskap får 5, horene på Karl Johann, narkohovedstaden Oslo?

Alle punktene er jo verre i USA enn i Norge da. Det er flere, ikke færre horer i byene i USA. Det er mer narko, ikke mindre i byene i USA enn i Norge. Det er fler drap i byene i USA enn i Norge, det er verre bilkøer i byene i USA enn i byene i Norge, det sitter fler i fengsel i USA enn i Norge. USA praktiserer dødsstraff... Jeg aner ikke hvordan sykehuskøene ser ut i USA (og i grunn driter jeg i det. Vi her i bedriften har kjøpt oss forbi sykehuskøene i Norge også, så jeg driter i dem og hehe). Lyckliga gatan dette.

Lenke til kommentar
Dette er så misforstått. Den kåringen kårer ikke hvilket land som er best å bo i, men den rangerer landene etter $$ pr. innbygger i forhold til priser, samt kriminalitet og en annen ting som jeg ikke kommer på. Hvilket land som er best å bo i er individuelt. Å kalle et land best å bo i er IMO bullshit.

Feil. GDP er ett av kriteriene for IDH, men teller kun ca. en tredel. Barnedødelighet, forventet levealder og analfabetisme er to andre viktige kriterier, samt en rekke andre småting.

Lenke til kommentar
Dette er så misforstått. Den kåringen kårer ikke hvilket land som er best å bo i, men den rangerer landene etter $$ pr. innbygger i forhold til priser, samt kriminalitet og en annen ting som jeg ikke kommer på. Hvilket land som er best å bo i er individuelt. Å kalle et land best å bo i er IMO bullshit.

Feil. GDP er ett av kriteriene for IDH, men teller kun ca. en tredel. Barnedødelighet, forventet levealder og analfabetisme er to andre viktige kriterier, samt en rekke andre småting.

Selvsagt tar ArmenMinAu feil.

Endret av SurfingElite
Lenke til kommentar

Er det HDI du tenker på her? Eller har jeg gått glipp av noe ?

HDI selvfølgelig. Jeg er vant til den franske forkortelsen, og den er IDH (Index du Developpement Humain).

Lenke til kommentar

Alle punktene er jo verre i USA enn i Norge da. Det er flere, ikke færre horer i byene i USA. Det er mer narko, ikke mindre i byene i USA enn i Norge. Det er fler drap i byene i USA enn i Norge, det er verre bilkøer i byene i USA enn i byene i Norge, det sitter fler i fengsel i USA enn i Norge. USA praktiserer dødsstraff... Jeg aner ikke hvordan sykehuskøene ser ut i USA (og i grunn driter jeg i det. Vi her i bedriften har kjøpt oss forbi sykehuskøene i Norge også, så jeg driter i dem og hehe). Lyckliga gatan dette.

1. Jeg prøvde å belyse Michael Moores propagandataktikker, ikke hvilket land som var ''best''.

2. Kilder? Eller tar du det meste som selvsagtheter?

Lenke til kommentar

Og dette gjør landet "bra"?

bs.

Lenke til kommentar

Og dette gjør landet "bra"?

bs.

Det har jeg faktisk ikke sagt :) Du har derimot sagt at HDI rangerer landene etter $$ per innbygger, og det er feil.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...