Gå til innhold

Norge - Verdens beste land å bo i

Anbefalte innlegg

USAs har ikke så veldig bra økonomi egentlig. De har helt sykt mye lån til andre land og dårlig helsevesen, men jeg vil ikke si at USA er et dårlig land å bo i.

USA helsevesen er veldig undervurdert. De bruker mer penger per capita enn de fleste OECD-land. Man må kunne se forskjellen på LÅN og HANDELSUNDERSKUDD. Begge har de sikkert, men med innstramninger og litt mer forsvarlig politikk lar dette seg lett ordne. Man må huske på at det koster dyrt å føre to kriger samtidig. Jeg spår at om 5-10 år er USA helt oppe på fote igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
USA har ikke så veldig bra økonomi egentlig. De har helt sykt mye lån til andre land og dårlig helsevesen, men jeg vil ikke si at USA er et dårlig land å bo i.

Jeg er ikke så sikker på at USA sitt helsevesen er så dårlig som mange skal ha det til (litt lesestoff).

Meningsmålinger viser temmelig konsistent at de med privat forsikringsdekning er fornøyd med kvaliteten: 2 av 3 gir karakter A eller B til sin dekning, ytterligere 1 av 4 en C, slik at det bare er omkring 8% som gir de dårlige karakterene D eller E.

I en måling fra oktober 2006 er også de med offentlig dekning tatt med, men resultatet er tilsvarende. Her er 52% svært fornøyd med kvaliteten på sitt helsestell og ytterligere 37% fornøyd. Bare 10% er mer eller mindre misfornøyde.

Videre følger det av denne statistikken at USAs utenlandsgjeld ikke er så stor i forhold til BNP, sammenlignet med land som f.eks. Storbritannia.

Lenke til kommentar

Nei, det er vel på lik linje med at det dukker opp hvor forferdelig vi har det i Norge når man får en del enkeltsaker som blir slått opp hardt i media.

Forøvrig er den statistikken særdeles misvisende. USA er teknisk sett bankerott hvis de ikke gjør noe drastisk med utgiftene sine.

Storbritannia har kontroll på økonomien sin, det har ikke USA.

Lenke til kommentar
Nei, det er vel på lik linje med at det dukker opp hvor forferdelig vi har det i Norge når man får en del enkeltsaker som blir slått opp hardt i media.

Forøvrig er den statistikken særdeles misvisende. USA er teknisk sett bankerott hvis de ikke gjør noe drastisk med utgiftene sine.

Forklar? Hvordan er den misvisende? USA er ikke teknisk sett bankerott, men de har et stort handelsunderskudd. Noe som går i sykluser. Dette er lett å gjøre noe med, og når dollaren er så lav som nå vil dette snu, tror jeg.

Lenke til kommentar

Forklar? Hvordan er den misvisende? USA er ikke teknisk sett bankerott, men de har et stort handelsunderskudd. Noe som går i sykluser. Dette er lett å gjøre noe med, og når dollaren er så lav som nå vil dette snu, tror jeg.

Den er missvisende, fordi både Norge og Japan, som går i pluss og er utlånere ligger i nærheten av toppen på den lista. Japan topper vel slike lister.

USA derimot, går veldig i minus og gjelden hoper seg opp. De klarer ikke å gå i pluss med nåværende pengeforbruk og de må kutte grovt i særdeles mye hvis de skal komme seg inn i ett balansert budsjett igjen.

kan jo gi litt informasjon om situasjonen.

Lenke til kommentar

Den er missvisende, fordi både Norge og Japan, som går i pluss og er utlånere ligger i nærheten av toppen på den lista. Japan topper vel slike lister.

USA derimot, går veldig i minus og gjelden hoper seg opp. De klarer ikke å gå i pluss med nåværende pengeforbruk og de må kutte grovt i særdeles mye hvis de skal komme seg inn i ett balansert budsjett igjen.

Ja, men handler ikke dette om handelsunderskudd? Har en fornemmelse av det og vet at dette er noe som går i sykluser og ikke er skadelig for landet på kort sikt, sånn som nå. Eller har de direkte lånt penger fra for eksempel Norge?

Lenke til kommentar

Ja, men handler ikke dette om handelsunderskudd? Har en fornemmelse av det og vet at dette er noe som går i sykluser og ikke er skadelig for landet på kort sikt, sånn som nå. Eller har de direkte lånt penger fra for eksempel Norge?

Det handler om budsjettunderskudd, og da også hvilke konsekvenser det kan få for innenrikspolitikken hvis de må kutte utgifter (selvfølgelig kan de kutte mye utenlands, men det er alvorlig mye hvis de skal begynne å få bukt med problemene).

Tror ikke det er noen oversikt over hvilke land som har lånt hva til hvem som er offisiellt, har ikke funnet det på tidligere forsøk. De har jo tross alt nådd rekordunderskudd.

Lenke til kommentar
Går nok bare nedover med USA fra nå av ja. Tipper Kina blir den nye supermakten.

Ville ikke satt meg ned å ventet på det med det første, du. Det er laaaaaaangt igjen for kina før de når USAs nivå på noen som helst måte. Bortsett fra folketall da.

Lenke til kommentar
Går nok bare nedover med USA fra nå av ja. Tipper Kina blir den nye supermakten.

Ville ikke satt meg ned å ventet på det med det første, du. Det er laaaaaaangt igjen for kina før de når USAs nivå på noen som helst måte. Bortsett fra folketall da.

Tror det tar kortere tid enn du tror. Flere og flere land vil miste troen på USA og Kina vokser stadig raskere økonomisk. USA er også mer avhengig av Kina enn Kina er av USA (eksport og innport). Kina har i tillegg veldig stor industri.

Lenke til kommentar

Tror det tar kortere tid enn du tror. Flere og flere land vil miste troen på USA og Kina vokser stadig raskere økonomisk. USA er også mer avhengig av Kina enn Kina er av USA (eksport og innport). Kina har i tillegg veldig stor industri.

Du er klar over at 21% av Kinas eksport går til USA? Mot 7% de importerer derfra.

Lenke til kommentar

Du er klar over at 21% av Kinas eksport går til USA? Mot 7% de importerer derfra.

Hmm, ble litt feil dette :p . Kan huske fra en annen tråd her på forumet at USA var mer avhenig av Kina enn Kina er av USA.

Lenke til kommentar
Michael Moore er en kvalm løgner. Hvorfor viste han oss ikke sykehuskøene, en biltur, at voldtektsmenn får 1 år i fengsel, mens økonomisk utroskap får 5, horene på Karl Johann, narkohovedstaden Oslo?

Mindre nyanserte dokumentarer skal man lete lenge etter!

Helt enig. Og 1 år fengsel for voldtekt var å ta litt vel hardt i - 30 dager max!

Lenke til kommentar
Michael Moore er en kvalm løgner. Hvorfor viste han oss ikke sykehuskøene, en biltur, at voldtektsmenn får 1 år i fengsel, mens økonomisk utroskap får 5, horene på Karl Johann, narkohovedstaden Oslo?

Mindre nyanserte dokumentarer skal man lete lenge etter!

Helt enig. Og 1 år fengsel for voldtekt var å ta litt vel hardt i - 30 dager max!

Ja, sorry. My bad.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har helt rett her. Hvorfor skulle flere land miste troen på de? Det er jo 30 år(de mest positive anslagene) til Kinas økonomi tar igjen USAs. Leste på DN.no en dag at den kinesiske børsens verdier tilsvarer kun fire ganger av den norske børsens verdier. Man må huske på at mange mange år med så hyppig vekst som Kina har hatt tilsvarer et krakk, det er jeg helt sikker på.

Sjekk ut fakta om kina på web så får du nok se hvor bakvendt det landet er, ihvertfall den generelle befolkningen. Jeg tror det vil ta ihvertfall 50 år før kina har fått utviklet en så høy generell levestandard som USA har. Altså en 12 plass på FNs HDI-indeks.

Faktisk kan man lese ut av HDI-indeksen at levestandarden for den vanlige kineser ikke bedret seg fra et år til et annet, mens den økonomiske veksten i landet er enorm. Hvor blir det av verdiene? Er sosialismen død i kina? Jeg tror det.

Lenke til kommentar
Dette er så misforstått. Den kåringen kårer ikke hvilket land som er best å bo i, men den rangerer landene etter $$ pr. innbygger i forhold til priser.

Er vel litt mer enn som så...

Inkluderer fattigdom, lese- og skrivekyndighet, utdanning, forventet levealder, fødselstall og andre faktorer
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet. De er jo overlegne på det meste med tanke på teknologi, militært og økonomisk. Når de også er verdenes 12 beste land å bo i, må da det telle for noe. Har selv vært i USA, og syns det var et fantastisk land med en fantastisk mentalitet.

Joda fantastisk land på mange måter, men verdens beste? Nei.

Joda du har vært i USA, men har du bodd der?

Jeg fikk hjernerystelse i en fotballkamp for et par måneder siden og måtte til sykehuset for sjekk. Jeg sov i en seng der for 1-2 timer og fikk en kort legesjekk, pris? Over 6200 USD som er over 33 000 NOK. Forsikringen min betaler selvsagt dette i etterkant, men hva om jeg ikke hadde forsikring? Hva om jeg brakk ryggen og ikke hadde forsikring? Sikkert en litt større sum enn for en hjernerystelse.

Jeg tror du savner Norge jeg, SurfingElite. Ikke vær redd. Når du kommer hjem igjen kan du fortelle alle sammen hvor mye du savner USA og hvor mye bedre det er enn Norge. Sånn er det ofte når man reiser vekk, særlig for nordmenn.

Savner Norge? Nei, lever utmerket her i USA.. men det er mange ulemper også.

Et nydelig land å bo i om du har penger :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet. De er jo overlegne på det meste med tanke på teknologi, militært og økonomisk. Når de også er verdenes 12 beste land å bo i, må da det telle for noe. Har selv vært i USA, og syns det var et fantastisk land med en fantastisk mentalitet.

Joda fantastisk land på mange måter, men verdens beste? Nei.

Joda du har vært i USA, men har du bodd der?

Jeg fikk hjernerystelse i en fotballkamp for et par måneder siden og måtte til sykehuset for sjekk. Jeg sov i en seng der for 1-2 timer og fikk en kort legesjekk, pris? Over 6200 USD som er over 33 000 NOK. Forsikringen min betaler selvsagt dette i etterkant, men hva om jeg ikke hadde forsikring? Hva om jeg brakk ryggen og ikke hadde forsikring? Sikkert en litt større sum enn for en hjernerystelse.

Jeg tror du savner Norge jeg, SurfingElite. Ikke vær redd. Når du kommer hjem igjen kan du fortelle alle sammen hvor mye du savner USA og hvor mye bedre det er enn Norge. Sånn er det ofte når man reiser vekk, særlig for nordmenn.

Savner Norge? Nei, lever utmerket her i USA.. men det er mange ulemper også.

Et nydelig land å bo i om du har penger :)

Det her hørtes helt sinnsykt ut. 33000 for en hjernerystelse?! Sorry, men det har jeg vanskelig for å tro. Sikker på at de ikke byttet ut et hjerte? Se gjennom linken fra minerva så får du sett at de fleste av ryktene rundt det amerikanske helsevesenet er oppskrytt og hauset. Vær så snill og les denne artikkelen

før du trekker noen konklusjoner. Flesteparten av amerikanerne havner faktisk inn under en eller annen form for hjelpeordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...