SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Kom inn på en diskusjon med en Amerikaner om USA VS Norge, når det kommer til hvilket land som er best å bo i. Jeg fortalte at Norge har blitt kåret til ''verdens beste land å bo i'' Problemet er at han tvilte på dette og han lurte på HVEM som sto for kåringen. Hvem er det som kåret hvilket land som er best å bo i? Vet det er noe slikt som Development Program's human development, men hvem er de og hvor kommer de fra? Endret 28. januar 2008 av SurfingElite Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hvis jeg ikke er helt på jordet her så er det UNDP (takk google) som står for United Nations Develeopment Programme som står bak disse kåringene. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Norge er BTW ikke på første plass lenger, Island har gått forbi oss, men vi har i hvert fall en andre plass . Endret 28. januar 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/HDI Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Er det mennesker fra alle land som er med å vurdere? Hvor mange personer er involvert? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Var ikkje Luxemburg over Noreg ein gong då? Mener eg så det på nyhetane fro nokre år sia. Endret 28. januar 2008 av Vintermåne Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Er det mennesker fra alle land som er med å vurdere? Hvor mange personer er involvert? titt på lenken, eventuelt finn samme artikkel på engelsk, kanskje mer utfyllende, men jeg tviler på at det er mennesker fra alle land som er med å vurdere, siden de bruker statistikk... Lenke til kommentar
deleder Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Var ikkje Luxemburg over Noreg ein gong då? Mener eg så det på nyhetane fro nokre år sia. $ Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Amerika er et U-land, da. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Var ikkje Luxemburg over Noreg ein gong då? Mener eg så det på nyhetane fro nokre år sia. $ Hæ? edit: Skjønte det nå Luxemburg er ikkje eit betre land å bu i, men har/hadde meire penger. Endret 28. januar 2008 av Vintermåne Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Var ikkje Luxemburg over Noreg ein gong då? Mener eg så det på nyhetane fro nokre år sia. $ Hæ? edit: Skjønte det nå Luxemburg er ikkje eit betre land å bu i, men har/hadde meire penger. Når det kommer til mest penger per innbygger, ikke beste land å bo i. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Amerika er et U-land, da. Mange fattige her ja, men de ligger vel så høyt som 9 plass på listen over GDP pr innbygger. Foran UK og Nederland. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Human Development Index (HDI) er utviklet av FN og rangerer land basert på forventet levealder, utdanning, og bruttonasjonalprodukt pr. innbygger. Norge har lenge ligget på førsteplassen her, men har blitt såvidt slått av Island i det siste. PS. Michael Moore om Norge. Endret 28. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Takk. Fantastisk hvordan Amerikanere tror USA er verdens beste land. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Takk. Fantastisk hvordan Amerikanere tror USA er verdens beste land. Man kan ikke si at den lista kan si hvilket land som er best å bo i. Det kommer helt annpå hvordan din situasjon i landet er. F eks har Norge veldig høye skatter så hvis man er rik så vil det være bedre å bo i f eks USA. Hvis man hater å fryse tror jeg heller ikke det er så morsomt å bo i Norge. Endret 28. januar 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Når man sier ''verdens beste land'' så må man tenke over alle viktige ting og prøve å regne sammen. Selvom det er bra, artig, flott og fantastisk å være rik i USA, gjør ikke det landet til verdens beste land. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Når man sier ''verdens beste land'' så må man tenke over alle viktige ting og prøve å regne sammen. Selvom det er bra, artig, flott og fantastisk å være rik i USA, gjør ikke det landet til verdens beste land. Er så mange faktorer som spiller inn. Kommer også ann på hva man synes er viktig, men bare så en ting er sakt, USA er ikke verdens beste land å bo i. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Vel, nå er jo ikke livskvalitet synonymt med HDI-lista. HDI-lista har jo kvantitative og objektive mål, noe mer eller mindre alle slike målinger vil ha, mens livskvalitet er en kvalitativ og subjektiv vurdering. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Når man sier ''verdens beste land'' så må man tenke over alle viktige ting og prøve å regne sammen. Selvom det er bra, artig, flott og fantastisk å være rik i USA, gjør ikke det landet til verdens beste land. USA er ikke verdens beste land å bo i. Stemmer det, men mange Amerikanere som liker å tro det. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Når man sier ''verdens beste land'' så må man tenke over alle viktige ting og prøve å regne sammen. Selvom det er bra, artig, flott og fantastisk å være rik i USA, gjør ikke det landet til verdens beste land. USA er ikke verdens beste land å bo i. Stemmer det, men mange Amerikanere som liker å tro det. Akkurat som Nordmenn liker å tro at Norge er best, Finlendere liker å tro at Finland er best, Tyskere liker å tro at Tyskland er best osv. Det kalles nasjonalisme . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå