Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3, startsperre tuller litt

miXer

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en Audi A3 1.8T 97' som har en startsperre som kan tulle til tider. Noen ganger når jeg prøver å starte bilen så hender det at den bare slukker med en gang og startsperre lampa begynner å blinke, da kan jeg prøve å starte en del ganger før den fyrer.

Noen som har en forklaring på hva dette kan komme av? Det er likegyldig om motoren/bilen er varm/kald/lunken eller hvordan vær det er. Har også riktig nøkkel selvfølgelig. Og som jeg vet har nøkkelen aldri blitt byttet ut.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Jeg har en Audi A3 1.8T 97' som har en startsperre som kan tulle til tider. Noen ganger når jeg prøver å starte bilen så hender det at den bare slukker med en gang og startsperre lampa begynner å blinke, da kan jeg prøve å starte en del ganger før den fyrer.

Noen som har en forklaring på hva dette kan komme av? Det er likegyldig om motoren/bilen er varm/kald/lunken eller hvordan vær det er. Har også riktig nøkkel selvfølgelig. Og som jeg vet har nøkkelen aldri blitt byttet ut.

Håper på svar.

OT: Det er audi.

On topic: Sikkert en tekknisk feil ett sted, ta den med til et verksted

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Gjetter på at det er en feil i enten transponder eller i nøkkelen. Skjer det samme med begge/alle nøklene dine? Hvis ja, er feilen i bilen (transponder eller elektronikk), dersom det skjer bare på EN nøkkel, er vel svaret gitt :-)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke akkurat hva det kommer av, men jeg har vært borti problemet på A3/A4 fra den perioden (Sikkert på andre audi'er også, men de har jeg aldri kjørt). Et triks som ofte virker er å ta ut nøkkelen og snu den en halv runde (180 grader) og sette den inn igjen. Jeg tror det kan komme av at elektronik-chipen ikke sitter midt i nøkkelen, men nærmere den ene overflaten, slik at når du snur nøkkelen kommer den nærmere leseren i bilen.

Uansett er startsperren et stort problem på disse audiene, mammas bil begynnte å tulle i 99 (07-modell A4), men da tok møller det på garantien. Det varte til 2000, og så var problemet tilbake, men da hadde hun allerede bestillt ny bil, så hvordan det gikk med videre reparasjoner aner jeg ikke.

Har en kamerat som har A3, det var han som tipset meg om å snu nøkkelen, og det virker suverent. Han har gjort det i 3 år nå, og problemet har ikke blitt værre.

Lenke til kommentar

Ja, dette skjer på begge nøklene mine.

Og nei, det hjelper dessverre ingenting å snu nøkkelen/nøkkelene 180 grader. Har prøvd.

Skal sjekke leseringen. Er den lett synlig? Ser man den uten å åpne noen ting? Hvordan skal den se ut?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
OT: Det er audi.

On topic: Sikkert en tekknisk feil ett sted, ta den med til et verksted

OT: Det har ingenting å si om det er Audi eller ikke..

ON:

Har du DEFA? Hvis ja, så ka ndet være denne også.

Lyser lampa for startsperra?

Uansett så kan det være et triks å lodde ledningene inn til leseringen, bare være obs på at de kan være skjøre og gå fort i stykker.

Ny lesering tipper jeg ligger på et par tusen kroner.

Ta av minuskablen, og jord deg selv. Du ønsker ikke at statisk elektrisitet eller lignende skal løse ut airbagen din.

Deretter fjerner du alle dekslene rundt rattakslen, muligens du må ta av rattet. Jeg tok av rattet også, når jeg gjorde dette for en.

Deretter finner du konjtakten som går inn på lesespolen, og tar den ut. Pass på å ikke ødelegg noe.

Denne kontakten deler du i to, og tar ut de to stikkene som ligger inni.

Få ut endene på kablen, og avisoler disse.

Deretter finner du fram en loddebolt og lodder ledningen fast på stikkene. Bare pass på å ikke bruk for mye loddetinn siden stikkene skal settes inn i huset sitt igjen.

Når du da har satt sammen så skal det virke. Det kan også være nøkklene dine, at du må reprogrammere de osv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke DEFA og lampa for startsperra lyser ikke, den blinker når dette skjer!

Det du beskriver der høres ikke ut som en jobb for meg! :p

Men nå vet jeg ihvertfall litt mer og hvor problemet kan ligge ihvertfall!

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Da er det nok problem med nøkkel eller avleser ja.

Kan jo være at det holder å omprogramere nøkklene også, men har man ikke riktig utstyr så kan det koste litt hos forhandler.

Uansett så koster det ikke mye å lodde på de to, så det er verdt å prøve. Mange som har fått ordnet det etter en slik operasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Må man reprogrammere nøklene når man bytter transponder? Kodebrikken er ikke endret, den ligger i nøkkelen. Kodene til nøklene er lagret i motorstyringen, den er heller ikke endret.

Lenke til kommentar

Hvor koden ligger i bilen kommer helt ann på hvilket system som har blitt brukt. Ikke alltid koden ligger i ECUen.

Ved trøblete startsperre så har det hendt noen ganger at det har fungert etter en reprogrammering. Hvis man har en Vag- Com og pin (4 el. 7 siffer) så er ikke dette vansklig på VAG biler uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...