Gå til innhold

Final Fanasy XII - bedre enn X?


chiefo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser det over alt, meningene om disse to spillene er veldig forskjellige. (Har spilt 200+ timer X og 150+ timer XII)

 

For meg funker XII bedre enn X, selv om X også er et godt spill. Som tidligere nevnt er voice actingen i XII til å komme av (Fran, Balthier osv), grafikken og det visuelle (designet) er på topp, mekanikken/dynamikken fungerer bra og det nye kampsystemet åpner for planlegging og taktikk.

 

Når det gjelder musikken synes jeg XII også er bra, men kanskje på en annen måte. I XII fungerer musikken mer som bakgrunnsmusikk. Jeg har lyst til å trekke frem Battle on the Big Bridge som et utrolig bra track. Herhttp://www.finalfantasyxii.com/, på FF XII's offisielle side, kan dere også høre hvor flott musikken fra XII er, i tillegg til en kort innføring.

 

Så noen syntes det manglet kule karakterer i XII. Eh. Ta en titt her. I tillegg har du Balthier, som det lukter kul av lang vei, Vossler, Old Dalan, Marquis Ondore (sykt bra voice, indisk/engelsk akksent), og så videre... Jeg sier ikke at X manglet kule karakterer, se på Auron.

 

Equip- og "skills/level" systemet fungerer bedre i XII. Flere Equips ("Weapon, Off-hand, Armour, Helmet, Accessories" mot tierns "Weapon og Off-hand"), samt at jeg likte license-boardet. I tillegg er det utrolig mange våpen å velge mellom, og det er (synes jeg) ganske morsomt å slite seg til de beste av dem.

 

 

Til slutt vil jeg svare til den (dem) som sa at det ikke fantes utfordringer i XII. Jeg vil si at X ikke er noe bedre på dette. Wakka->3xPerfect Attack Reel->3x14x99999=4199958 dmg? Yojimbo->Zanmato=Instant kill på alle fiender og bosser? Blir det for lett i XII så prøv å soloe en av top-tier bossene da vel=)

 

Til trådstarter: Jeg har sett mange steder (diverse gaming- og final fantasy-fora) at synet på om XII er bedre enn et av de andre FF-spillene er veldig delt. Om du liker spillet eller ikke er derfor subjektivt. Jeg kan ikke love deg at det blir bedre for deg utover i spillet, fordi jeg likte det helt fra begynnelsen, men jeg vil anbefale på det sterkeste å spille gjennom. Ett flott spill.

 

PS: Det går ikke å inverte kameraet.

Endret av Emoelg
Lenke til kommentar
Jeg syns Final Fantasy XII er ubegripelig mye bedre enn X. X var et stort tilbakesteg fra de tidligere spillene i serien, med mindre bevegelsesfrihet, slappere historie og lite nye gameplay-elementer. XII har en form for world map, et kampsystem som er et friskt pust i serien, god grafikk, gode karakterer, god voiceacting og en profesjonell dynamikk i historien og måten den fortelles på.

 

Skjønner ikke at det er mulig å savne tidus. En liten pjott med det styggeste antrekket noen sinne, og en ekstremt irriterende og nassal voice-over. "Eeeeeh.. Gimme a break!"

Klærne til Tidus er stilige synes jeg :p

Final Fantasy X vs Final Fantasy XII, der synes jeg Final Fantasy X vinner soleklart, liker ikke det WoW-preget gameplayet som er i XII :thumbdown:.

 

Historien til X er og da mye bedre enn XII

"er faktisk ikke sikker på hvem som er hovedpersonen i XII" men hovedpersonen viste jeg hvem var i X, mye kulere summons i X enn XII.

 

Jeg brukte ca 90-150 timer på Final Fantasy X, med alle summonsene og full level på alle, alle summonsene mine tok fra 9999dmg til 99999dmg, så si maksa ut på selve oppgraderingsgriden i X som jeg og liker bedre enn XII sitt!

 

Final Fantasy X er det beste RPG spillet jeg har spilt

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Eller XII?:p Men seriøst, at det ikke er en spesiell hovedperson i XII gjør vel ingenting for spillets del? For øvrig er Vaan hovedpersonen i XII, og selv om han likner litt på Tidus er Vaan mye mer ordentlig. I motsetning til det noen nevner her, er han ikke med fordi han vil bli pirat, men fordi han vil væøre med på å befri byen/staten/landet hans fra okkupantmaktene.

 

Hvorfor er historien mye bedre i X enn i XII?

 

Når det gjelder summons virker de i XII bedre. Hvem ville summone en gud i X bare for å bruke halvdårlig magi? Eneste grunnen til å bruke guder i X er spesialangrepet deres. I FF XII er det utallige taktiske måter å gjøre nytte av summons på.

Lenke til kommentar
Final Fantasy X er det beste RPG spillet jeg har spilt

 

Har du spilt Final Fantasy VI, VII eller IX?

Eller VIII? Eller Gothic 2? :p

 

Veit ikkje heilt kva eg synest er best av X og XII...begge er knallspel, men dei har forskjellige styrker og svakheiter. FF XII vinn heilt klart på dialog og skodespel, men karakterane, eller i alle fall nokon av dei, var litt meir interessante i X. Kampsystemet er betre i XII, men summons var betre implementert i X (men sjølv likte eg det best den gongen alt dei gjorde var å fyre av eit mega-angrep). XII hadde dessverre ingen minispel, men til gjengjeld var der eit solid "hunts"-system som kompenserte ein del. Historia og musikken var kanskje litt betre i X...meiner i alle fall å hugse at det engasjerte meg litt meir. Men i XII hadde dei fjerna "random encounters", noko eg vil seie trekk opp.

 

Uansett, begge er svært bra spel, som lett kan anbefalast til all som liker sjangeren. Men det er FF VIII som er det beste i serien. :)

 

EDIT: Når det gjeld hovudpersonane, synest eg begge to ser ut som om dei er henta rett frå eit boyband. Personlegdomsmessig held eg kanskje ein knapp på Vaan. Men eg kunne verkeleg ha tenkt meg ein meir maskulin, moden hovudperson. Favoritten min frå tidlegare spel er Cloud frå VII.

 

EDIT2: Hugsar at eg heller ville spele som Auron enn Tidus i X.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
EDIT2: Hugsar at eg heller ville spele som Auron enn Tidus i X.

Det burde vært slik. Hvis man absolutt vil spille som jente har man jo X-2.

 

Zidane tror jeg er min favoritt-hovedperson hittil. Men jeg liker også en del av sidekarakterene, som Vincent, Red XIII, Auron og Balthier.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
EDIT2: Hugsar at eg heller ville spele som Auron enn Tidus i X.

Det burde vært slik. Hvis man absolutt vil spille som jente har man jo X-2.

 

Zidane tror jeg er min favoritt-hovedperson hittil. Men jeg liker også en del av sidekarakterene, som Vincent, Red XIII, Auron og Balthier.

 

Zidane var kul, men Squall var kulest! :D

Lenke til kommentar

No har Final Fantasy XII blitt sendt fra Absoluttspill.no :D

 

Men hvordan fungerar kampsystemet i XII? Hvilke forskjellige våpen kan man bruke? Kan man spele igjennom historien med fleir enn ein karakter? Hva er det å gjøre etter at spelet er spelt igjennom?

 

(prøvde meg på nynorsk, sidan eg har det som hovudmål).

Endret av Janerikn
Lenke til kommentar

Dette blir litt off topic, men:

 

Kampsystemet i XII er veldig forandret. Fiendene vandrer rundt "live", altså kan du se dem. Du har også et gambit-system hvor du programerer karakterene dine til å utføre forskjellige ting ut i fra gitte kondisjoner. Et eksempel er "Ally: HP<50% -> Curaga". På denne måten vil karakteren bruke curaga på hvilken som helst lagkamerat med helse på under 50%. Etter hvert har du til sammen 12 slike programeringsmuligheter, og du kan sette opp avanserte systemer for å hjelpe deg i kamp. Jeg synes kampsystemet er gøyalt, men dette varierer selvsagt.

 

Våpen: Staves, Poles, Guns, Rods, Hand-Bombs, Swords, Daggers, Ninja Swords, Katanas, Greatswords, Hammers, Axes, Maces, Bows, Crossbows, Spears og Measures. Mange forskjellige våpen innenfor hver kategori.

 

Det er til sammen seks hovedkarakterer, hvor tre og tre (man velger selv hvilke) er "ute", altså er synlige utenfor byene, av gangen.

 

Bortsett fra hovedmålet er det flere side-quests å gjøre, pluss at man kan syssle med å skaffe det beste equipmentet.

Lenke til kommentar

@Janerikn

 

Kampsystemet er ei blanding av turbasert og sanntid. Du har normalt ei gruppe med 3 personar, der du styrer den eine. Når du trykker på X, pausar spelet, og du får opp ein meny. Her kan du velge mellom ei mengde handlingar, der hovudgruppene er:

* Vanleg angrep med våpenet du er utstyrt med.

* Bruke ein magi.

* Bruke ein gjenstand.

* Bruke eit spesialangrep.

* Mane fram ein Esper.

Etter at du har valgt ei handling, dukkar det opp ein "framgangsindikator" under namnet til karakteren du valgte handling for. Når denne er fylt opp, gjennomfører karakteren handlinga.

 

Du kan når som helst veksle mellom kva karakter du styrer. Det er òg mogleg å la karakterane styre seg sjølv, og du kan "programmere" oppførselen deira.

 

Det var kortversjonen, der er ein del detaljar eg har hoppa over. Det er ikkje so vanskeleg å lære som det kan høyrast ut. ;)

 

Når det gjeld våpen, er der massevis av forskjellige typar. For å nemne nokre av dei:

* Sverd.

* Knivar.

* Økser.

* Hammerar.

* Klubber.

* Kjempesverd.

* Katanaar.

* Stavar.

* Spyd.

* Buer.

* Armbrøstar.

* Pistolar.

* Granatar/kastebomber.

 

I tillegg har du ein drøss med forskjellige magiar. Og teknikkar.

 

 

Når det gjeld dei andre spørsmåla dine:

Du spelar gjennom historia med ei gruppe personar, der du vanlegvis kan bestemme kven du styrer. Men historia blir stort sett observert frå Vaan sin perspektiv.

 

I tillegg til hovudhistoria, er der ein del sideoppdrag, først og fremst i form av "hunts". Dette er oppdrag der du skal finne og overvinne forskjellige monster. Dei siste du møter her er vesentleg tøffare enn nokon av motstandarane du finn i hovudhistoria.

 

Du går nok ikkje tom for ting å gjere med det første. Final Fantasy-spel byr normalt på rundt 100 timar speletid...litt avhengig av kor grundig du går til verks.

 

Kay

Lenke til kommentar

Digger FF12. Men digga FF10 også, var såpass ung når jeg spilte det at Tidus' kanskje tvilsomme personlighet ikke nådde mine tanker.

 

Ang. FF12 sitt kampsystem må jeg si jeg elsker det. En klar forbedring, og hvis serien går tilbake til turbasert blir jeg sur. De mer kjedelige og mindre givende oppgavene som healing, buffring og spesielt steal (er elsk å slippe å måtte huske å trykke dette hver gang når en er ute etter "loot") er fantastisk herlig. I tillegg er det veldig morsomt å skreddesy gambit-systemet etter sin egen spillestil og fiendens svakheter/styrker. Synes egentlig 12 er mer strategisk enn de andre i serien, fordi her bør strategien faktisk forberedes litt på forhånd. Når et godt, velfungerende gambit system utfolder seg gir det faktisk en utrolig herlig følelse. Og hvis en bommer litt på gambit-oppsettet før en kamp kan en allikevel redde seg inn i en med å improvisere, ganske ofte.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kan bruke denne tråden til å spørre om råd i samme slengen. Jeg valgte white magic greie på lisens-siden, det stod "cure" på den og tenkte at han da kunne heale seg selv.. men på magic and techniques er det bare steal. Wassap?

Det fungerar med magiar som med våpen, utstyr og teknikkar. Lisensen gjer deg i stand til å bruke dei, men du får dei ikkje før du kjøper dei i ein butikk. Magiar blir solgt i eigne magi-butikkar.

 

Kay

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke helt hvem jeg syntes er best for jeg syntes det er så forskjellige spill.

 

X har bedre historie. XII har kulere kampsystem. Sphere Grid i X er bedre enn Licence board i XII for i X så fikk man litt mer varierte teknikker på de forskjellige personene mens i XII så har alle mine det samme nesten. Digg med Gambit system så man slipper den evige trykkinga. Kult at de hadde blitzball i Xern som sånn ekstra mens i XII har de ingenting(utenom hunts og de varer ikke evig).

 

Men konklusjonen er at de begge er to veldig bra spill :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at det likes X over XII her inne.

 

X var mindre, værre voice-acting, og historien var aaalt for lett å se igjennom. Meny'ene var skrekkelige å se på, og det var way for inviklet å drive med våpen-refining. Blitz slo heller aldri helt ann hos meg. Karakterene er ikke veldig overraskende og et par av de er meget irriterende å høre på; Jmf Tidus, Wakka og Yuna.

Det eneste jeg fant bra var hvordan kampene var implementert. Å faktisk kunne se hvem sin tur det er, og kunne bytte karakterer/våpen/armor in-battle var et friskt pust til de tidligere titlene. Og jeg skal si meg enig med at summons er bedre.

 

XII sin historie var endelig et steg vekk fra "Boy meets girl" som vi har sett siden VII. Det fokuserer mer på det globale, casulites of war og politikk. Kampsystemet gjorde det moro å "grinde" igjen, dog det finnes rare avgjørelser her også. Quickenings og Summon did not amuse me. Grafikken dytter PS2 til sitt ytterste, voice-actingen er fantastisk og musikken nydlig (noe den også var i X, men hvilket FFspill har ikke hatt bra musikk?). Jeg skal under tvil si meg enig i at karakter-oppbyggingen ikke er av den beste (Jmf VII) med Vaan, Ashe og Bash blir ihvertfall tatt bra, De andre ser vi ikke så mye til.

Lenke til kommentar

Helt enig at Quickenings og Summon bare er tull...Har ikke brukt det i det hele tatt engang ofre all mpen for en veiking som ikke kan gjøre noe skade før han dauer.Og quickenings er enten ikke så bra at man ofrer all mpen for det eller så er det bare jeg som ikke får det til

Summon i X var helt klart MYE bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...