nomore Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei, Eg har aldri så langt benyttet meg av barnevakt eller vært så mye barnevakt selv. Dermed stiller det seg et par spørsmål rundt dette opp Eg har ei datter på 4 år og er alenepappa annenhver uke. Dette blir da med tanke på ukedager. Den uka eg har dattera mi prioriterer eg alltid henne og det å finne på ting sammen med henne. Nå i det siste har eg begynt å få behov for å kunne "stikke" av litt på kveldstid etter leggetid. Og da dukker dette med barnevakt opp. Det eg har behov for å reise bort på er som regel trening(1-2 ganger i uka), vaktutrykkning til jobb(sjeldent) og kanskje noe sosialt en gang i blandt. Ingen av disse anser eg som viktige og dersom eg ikke finner en barnevakt eg/vi er trygg på eller dattera mi er i en eller annen periode(voksesmerteperiode for eks, sykdom osv) så vil barnevakt uansett være uaktuelt. Men hva er vanlig i forhold til barnevakt? Hvem spør dere, hvilke tider er uaktuelle å ha banevakt på, hvor gammel skal barnevakten være, kan barnevakten ha med seg flere mens man sitter barnevakt, hvor mye får barnevakten betalt, hvilke ting skal tilrettelegges(snop, godteri, knask og mat osv), hvor henvender eg meg og hvor god tid spørr dere i forveien? Som sagt, dette er nytt for meg. Og som dere ser har eg ingen aktuelle kandidater, så det blir jo en så langt ukjent person som må inn i bildet. Når det gjelder familie og venner av meg så er dette upraktisk til korte økter av flere grunner; de har som regel barn selv å passe på, bor langt unna eller det er dem eg skal treffe/gjøre noe sammen med. Når det gjelder barnevakt for å kunne gå ut på byen med kompiser så blir det som regel til at eg leverer dattera mi til ei tante som bor passe nærme. Dattera mi overnatter da og har samtidig selskap i tantes egne barn og det er jo da gøy for alle Dette er jo ikke noe problem. Men dette blir for upraktisk og ikke helt bra(føler eg) å gjøre på korte ting etter leggetid(overnatting pga pappa skal trene ser eg på som dårlig prioritering). Alle tips mottas med hjertens takk Så langt er eg singel og har dermed ingen "naturlig" kandidat heller. Men da eg var gift med moren ordnet vi det jo naturligvis. Og om eg burde legge hele tanken fra meg så hører eg på det I tillegg bor eg ikke på samme plass som moren så vi kan jo ikke bruke samme barnevakt. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du har ingen slektninger i tenårene som vil tjene en slant? Ingen barn av venner i den alderen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg brukte å sitte litt barnevakt for naboen når jeg var 12-13 år. Så du kan spørre naboungene, de vil sikkert tjene seg et par lapper Lenke til kommentar
Sapientia Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Du kan jo se om det er noen ungdommer i nabolaget/nærmiljøet du har møtt på et par ganger som er interessert i en liten barnepassjobb? Da er de jo ikke heelt ukjente, samtidig bor de ganske nærme. Skal du ha en barnevakt som ikke er venner eller familie, må du nok være fornøyd hvis en ungdom mellom ca. 12-15 stiller opp, da eldre ungdom gjerne vil ha litt mer seriøse jobber, er min erfaring. Evt. kan du jo finne en pensjonist. De har jo ingen annen jobb + at de har erfaring med barn. Jeg var barnevakt som 13? åring, før jeg fikk meg en litt mer seriøs jobb. Ei venninne og jeg hang opp en lapp rundt på butikkene i nærmiljøet, og etter et par dager var det en familie med ei datter på 5 år som ringte. Vi avtalte å komme hjem til de, så vi fikk hilst på hverandre og slikt. Der fortalte vi litt om oss selv, og våre interesser. Både venninna mi og jeg var ganske glad i unger, og det var visst viktig for foreldrene. Vi satt og pratet en god stund, og hilste på datteren, slik at vi ble litt kjent med henne før vi evt. skulle passe henne alene. Det gikk fint, og vi ble da hennes barnepassere. Det vi gjorde videre var at de sendte melding eller ringte de ettermiddagene/helgene de trengte hjelp, også kom enten venninna mi eller jeg. Det var egentlig helt greit at vi var to, da det ikke var alltid vi kunne, og da kunne gjerne den andre. Slik var de mer sikker på å få en barnevakt. De gangene de trengte hjelp på kvelden og utover natten i helgene, dro vi begge to. De pleide å prøve å gi beskjed et par dager i forveien, men hvis det kom opp noe plutselig, ringte de og hørte om vi kunne dagen før og samme dag og. Vi kom overens med datteren, og passet henne når det behøvdes. Vi fikk vite rutinene hennes osv. av foreldrene, slik at hun fikk dra på besøk til venninner hvis hun ville (naboer), siden vi da visste hvor de bodde, og når hun måtte være hjemme igjen osv. Vi badet henne, og vi la henne. Vi gav henne mat, og lekte med henne. Det gikk fint. En dag var moren syk og orket ikke ta vare på datteren, da var jeg barnevakt selv om moren var hjemme. Ang. betaling så er det sikkert ikke allverden du har råd til å betale hvis du trenger barnevakt et par ganger i uken. Ungdom på den alderen krever ikke så mye heller, men en 25kr + i timen må du nok regne med. Vi hadde og en avtale med foreldrene til hun vi passet at de fredagskveldene og lørdagskveldene de skulle ut på kvelden, kjøpe de inn en pizza og gav oss 250kr, da de gjerne ble til 4? på natten. De gangene vi passet henne på kvelden, og bare en av oss kunne, fikk vi lov til å ha med oss en venn/venninne, så lenge vi ikke inviterte huset fullt, og så lenge vi ikke gjorde "ufine" aktiviteter. Ang. mat så var det alltid brødmat el. vi fikk ta av selv og som vi kunne gi til dattera. Skulle vi lage middag til datteren, kjøpte de inn noe enkelt noe, evt. hadde de noe ferdig som det bare var å varme opp. De passet på å fortelle oss hva hun fikk spise og ikke spise. Hun fikk f.eks ikke mer enn maks. et glass brus, og hun fikk ikke drikke annet enn vann før leggetid. Så slike regler og vaner du har ang. din datter, er greit å fortelle barnevakten din. Det gjelder jo for så vidt alle andre rutiner og vaner barnevakten burde vite om og=) Vi fikk selvfølgelig også spise av middagen vi lagde til datteren. Jeg vet ikke helt om det var til noe hjelp, men jeg forsøkte da. Tar du inn en helt ukjent barnevakt, så ville jeg i hvert fall ha invitert h*n hjem til den en dag, slik at du fikk pratet med h*n, og slik at du fikk sett hvordan h*n og barnet ditt gikk sammen. Det er vel obligatorisk å gjøre, men jeg nevner det uansett. =) Lykke til. =) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 En gang i blant sitter jeg barnevakt for ungene til venner av foreldrene mine. Vennene til foreldrene mine spør foreldrene mine om jeg eller brødrene mine kan sitte barnevakt, og så får de som oftest ja fra en eller annen. Jeg har sittet barnevakt siden jeg var 16 (18 nå), og ungene har vel nettopp begynt på skolen ±2 år (5-8 år eller noe sånt). Som oftest er ungene lagt før jeg kommer, og da er det bare til å sitte og glane på idiotboksen og knaske chips til foreldrene kommer hjem. Hvis ungene ikke er lagt, er det litt leking og tull og tøys 1,5 time før jeg må lure dem i seng (ikke søren om de legger seg frivillig). Disse ungene har jeg møtt jevnlig siden de var veldig små, så de kjenner meg godt igjen og er sikkert trygg på meg. Et par ganger har jeg hatt med meg en kamerat for å ha noen å snakke med. Men da blir det litt dyrere for foreldrene, så det spørs hva de er villige til. Da jeg var mindre (7-9 år) satt blant annet storebror/-søster til en kamerat av meg barnevakt for meg. Jeg tipper de var 18-24 år, altså søsken som var veldig mye eldre enn kameraten min. Hvis ikke disse kunne, så var det en ung tante som kom innom. Så hvis trådstarter har noen venner med litt større barn (16-24 år), så er nok det den vanligste løsningen. Vanlig sats er ca. 50 kr timen tror jeg. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Går ungen i barnehage? Da jeg jobbet som ped.leder på småbarnsavdeling ble jeg av og til spurt om å sitte barnevakt. Syntes bare det var koselig å bli spurt, men foreldrene grudde seg veldig til å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå