Gå til innhold

Endre spenninger i bios på P5K-E ?

planken

Anbefalte innlegg

Har sittet i mange timer i kveld å studert poster, prøver å finne ut om det er mulig å endre vcore spenning og spenning på minne i bios på et P5K-E hovedkort.

Ser at folk med andre asus hovedkort kan gjøre dette.

Har prøvet å finne fram i bios men finner ingen steder å juster på spenning.

Noen som har et slikt kort ? eller erfaring med et slikt et ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er for lav spenning til prosessor om du ikke har satt den for lavt selv.

Grunnen til at den er så "lav" i CPU-Z er pga Eist, som er en funksjon som reduserer spenning og frekvens om prosessoren ikke blir belastet.

Om du opplever ustabilitet ville jeg sjekket temperaturer og spenning til minnet(noe du nevner) samt timings til minnet.

Hvilke minnebrikker har du? Raskere brikker krever ofte mer spenning enn hva hovedkort gir orginalt (1,8v). Timings sjekker du under memory i CPU-Z. Du kan feilsøke minnet med memtest Lenke

Lenke til kommentar

systemet er mer stabilt nå satte opp dram spenning te 1,9v.

Har et 8800gts skjermkort.. når jeg spiller crysis feks. får jeg etterslep(altså beveger musen, halvt sekund etterpå kommer bevegelsene, så funker det fint i 5-10 sek så sjer det samma om igjen). dette skal ikke skje når grafikk instillinger er på low.

Temperaturer ser fin ut på skjermkort , cpu , hovedkort osv

Ideer ?

Edit : og hvordan skjekke at spenningen på rammen er det du har satt den til i bios ?

Endret av planken
Lenke til kommentar

Før jeg sier noe mer så oppfordrer jeg deg til å prøve hva jeg allerede har foreslått:

-Oppdate bios Du vil mest sannsynlig måtte sette spenning til minnet på nytt.

-Kjør en runde med prime, rapporter temperaturene.

-Prøv memtest.

Ville også:

-Oppdatert alle drivere til skjermkort, hovedkort og sett etter patch til Crysis som skal være plaget med "memoryleak" noe som muligens vil utarte seg som du beskriver (etterslep osv) .

Lenke til kommentar

har kjørt prime 95 test og memtest

Temperaturen på prime testen :

cpu var oppe i 42 grader

MB(motherboard går jeg ut ifra) var 39grader

På memtesten fikk jeg ingen feil, kjørte en og en brikke på 1024mb kver.

Prøvde med et nytt skjermkort (hd 3870) jeg lånte av en kamerat å, fikk samme problemet.

Lurer på om jeg bare skal finne meg et nytt hovedkort eller noe...er desperat nå..

Lenke til kommentar

Selv om du ikke får feil på en og en brikke kan du få feil når du kjører alle sammen=bug på hovedkortet.

Du fjernet selvfølgelig de gamle grafikkdriverne og la inn nye når du prøvde 3870!? Nvidia/ATi drivere leker ikke godt sammen.

Du har formatert etter at du kjøpte nytt hovedkort?

Du har patcha spillet?

Hvilken strømforsyning har du? Kanskje prøve med en annen?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...