Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes C -klasse 200 fusker på tomgang


Anbefalte innlegg

Min søster har en Merce - c-klasse 98 mod. Den detter ned i turtall når en bremser og turtallet hopper opp og ned på tomgang. Den stopper ikke, men nesten innimellom. Ellers går den bra. Den har automat.

 

Luftmassemåler ble byttet i høst og den var nå inne på verksted for å finne feilen. Ingen feilkoder eller feil ble funnet.

 

Min ide er at det er at det er en sensor i Automatkassa, eller ekstern sensor som gir info til kassa som ikke fungerer 100, eller at det er noe med den generelt.

 

Noen som har vært borti problemet med denne bilen, eller har noen bedre ide enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har tenkt på lambda. Bensin tviler jeg på, da bilen går som en kule ellers.

 

Men, som du sier et spjel kan muligens være.

 

Tror kanskje lambda ville være første del å bytte, Rimelig enkelt og relativt billig.

 

Men, selv om de ikke fikk noen feilkoder, så har jeg misstenkt at den nye luftmassemåleren ikke er helt god. Bilen ble litt sprekere når den ble bytta, så det var nok en grunn til at den ble bytta, og den ble sånn ikke så lenge etter at den nye kom på plass.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilen var på nytt hos verkstedet. De sier de ikke finner noen feil, enn et eller annet med gassvaieren. Det synes jeg virker rart, og kan den overhode gi sånne feil? Må være noe i huset den er festet til vil jeg tro.

 

Uansett, kabelen hadde de ikke inne, så når de får bytta den kan en lure på....

 

Men er det noen som synes dette kan virke logisk med denne forkaringa? Gjør ikke det på meg.......

Lenke til kommentar

hvis du har kjørt med defekt LMM en lengre tid kan du ha brent ventiler. Dette er pga at uten en LMM som virker så kan du ha fått for varm forbrenning som igjen brenner ventilene.

 

jobber hos mercedes i oslo, og har nylig pelt av toppen på en slik bil med samme symptomer. sendte toppen inn til sylinder service for overhaling og monterte den på nytt med nye pakninger osv.. fyrte rett opp, og bilen gikk strøkent på prøveturen Oslo -> Fredrikstad -> oslo. Dette var en C180T(w202) med M111 motor.

Lenke til kommentar

Det er ikke min bil, men den gikk ikke optimalt før LMM ble byttet tidligere i høst. Helt eksakt vet jeg ikke. Den ble værre med ny etter to måneder sånn ca.

 

Tviler på brente ventiler, da den går brukbart til tider. Virker litt væravhengig. Uansett verkstedet skal få skifte den gassvaieren, men jeg har mine store tvil om at den er synder. Hvis ikke, så ikke umulig det er brente ventiler, da det ikke finnes feilkoder å oppdrive, og ikke finner de noe annet.

Lenke til kommentar

Syntes det virker rart at den detter på tomgang når du bremser. Tenkte bare fort på enveisventilen som sitter til bremsekraft forsterkeren eller at den kan lekke innvendig ellerno. Mener jeg har vært borti at membranen(e) inni sprekker. Kan du høre noe susing? Hør oppunder ved bremsepedalen også.

 

Du kan prøve og koble av vakumslangen til bremsekraft forsterkeren og bare plugge den med tommelen. Da utelukker du noe tull/falskluft derfra. Den bør bli fin på tomgang med en gang.

 

Enig med deg at en vaier ikke høres helt riktig ut, men har vært borti mye rart så det kan jo være mulig. LMM og lambda pleier ikke gi noen spes symptomer ved tomgang. Motoren går pent, men avgassen er helt på sykkeltur. Du merker det mer under kjøring.

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv en W124 (220 TE) med samme motor og der datt tomgangen ved nedbremsing (spesielt i køkjøring), samt at tomgangen varierte veldig mye ( 500 o/min-> 1100 o/min), og der var det luftmassemåleren som var defekt. Sjekket de "faktiske verdier" med diagnoseverktøy og så at den målte veldig varierende mengde luft til motoren.

 

Det kan selvfølgelig være en dårlig ventil, og jeg ville vel tatt en sylinderlekkasjetest for å være helt sikker på at det ikke er noe feil der, dette tar ikke lang tid og du får ihvertfall et svar at feilen ligger/ikke ligger der.

Lenke til kommentar

I motsetning til hva andre har gjort, så spør ikke jeg pent om brukere kan slutte å poste off-topic om hvor mye bedre hans bilmerke er. Ved gjentatte tilfeller der tråder dras off-topic vil man risikere advarselsøkning og/eller utestengelse.

 

Oppfordrer alle andre til å "la være å mate trollet", og ignorere off-topic. Bruk heller rapporteringsfunksjonen.

 

10 innlegg er fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...