Gå til innhold

Hjelp til valg av gitarforsterker

Ejrik

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Kan anbefale VOX Valvetronix! Eg har sjølv ein Fender 15W, som gjer meir enn nok futt til heimebruk, og har ein svært god lyd, både clean og med vreng. Men den blir nok for liten til bandspel.

Når eg speler i band så bruker eg ein VOX Valvetronix AD50VT, som eg liker svært godt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert kjøpe deg en Vox AD50VT og ha det kjekkt med den i noen måneder med de effektene som er på osv. men du blir fort lei av den. kjøp deg noe som er litt seriøst, alltså en god forsterker der du betaler bare for den, og ikke noen halvgode innebygde effekter som er på vox'en.

det er ike veldig mye penger i mellom å kjøpe seg en halvgod forsterker med rør i forforsterkeren, eller å kjøpe seg en veldig god forsterker med rør i alle ender, og med betydelig mere watt.

Lenke til kommentar
Marshall er bra saker det ja, men styr for all del unna MG serien!

Det er noe dritt Marshall lagde da de sendte for få forsterkere ut av fabrikken, og måtte lage noe nytt.

Førsteklasses dritt-amp.

Der kjente jeg en pil gjennom hjertet.

Beklager til de som føler seg truffet nå, men jeg sier bare sannheten.

Jeg fikk den til bursdag og var drit fornøyd xD

Men nå må jeg vel få meg ny!!! xD

Lenke til kommentar

For all del, er man fornøyd så er man fornøyd, og hver har sitt behov. En billig, liten MG-forsterker er kanskje helt grei førstegangs øvingsforsterker - men hva skal man egentlig med en MG100DFX?

1: Man TRENGER vel strengt tatt sjelden 100W

2: Man får bedre lyd men lavere utgangseffekt, men likevel nok til å spille sammen med trommer, til ca samme prisen

=\

Lenke til kommentar

Det sa han vel ikke heller.

Trådstarter leter en forsterker han kan spille i band i med, og Marshall MG15 er jo ikke noe alternativ. Og MG100 koster jo 3500-4000kr, da er Peavey Valveking 112 eller 212 to mye bedre alternativer :)

Spilte forresten på halvt volum, full gain, med gain og volume boost igår på min Valveking 112. Sto på rommet og pappa hørte det 200meter unna. Den er kraftig nok for meg :cool:

:ph34r:

Lenke til kommentar

takker for masse svar. Det er til stor hjelp! Ingen som har være borti Fender FM 100 ? Den har fått rimelig gode anmeldelser. Men er det virkelig et must i ha en rørforsterker? Jeg husker og ha testa en fender 30watt ettelleranna rør kontra cube30'n min. Syntes Cuben hadde best lyd. Jeg har cuben idag og liker den, hadde brukt den i bandsammenheng hadde det ikke bare vært for at den er litt liten :)

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar
Marshall er bra saker det ja, men styr for all del unna MG serien!

Det er noe dritt Marshall lagde da de sendte for få forsterkere ut av fabrikken, og måtte lage noe nytt.

Førsteklasses dritt-amp.

Der kjente jeg en pil gjennom hjertet.

Beklager til de som føler seg truffet nå, men jeg sier bare sannheten.

Enig med Bønne her. Har prøvd en haug med Marshall-forsterkere (JCM, Vintage Modern, AVT osv), og har en marshall MG15CDR og en JCM 800. MG og AVT er ikke noe å ha på, de er rett og slett kjedelige. Min MG15CDR støyer noe vanvittig, og gainen er bare ekkel og gromsete. I en av de lokale musikksjappene var det en AVT som var satt av til å teste pedaler med, og det må jeg si var et VELDIG dårlig salgstriks.

Det eneste som funker når du skal kjøpe forsterker, er rett og slett å prøve. Var i samme situasjon som deg for ikke så lenge siden, så jeg har erfaring. Du må rett og slett sette av noen timer til å springe rundt og prøve HVER ENESTE forsterker du kan, selv de mest usannsynlige, og de som er langt over/under budsjettet ditt. Jeg kom fram til at Marshall JCM 800 eller Orange AD30 måtte bli min forsterker. Begge var godt over budsjettet mitt, men jeg var heldig og fikk en brukt JCM 800 til en god pris (skulle gjerne hatt Orangen, men ser ikke ut til at folk vil kvitte seg med slike).

Vil også anbefale deg å prøve en del pedaler, spesielt om du ikke finner helt 100% det du er ute etter i en forsterker. Om du absolutt ikke finner noe du liker i en forsterker, tror jeg det beste er å kjøpe en pedalvennlig forsterker (Fender eller VOX AC er gode på dette området), og rett og slett se etter den perfekte pedal isteden. Det finnes et så latterlig utvalg av pedaler at du garantert finner noe du liker til slutt. I tillegg får du da utrolig mange valgmuligheter, og kan spille absolutt alt så lenge du har de rette pedalene.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...