Ejrik Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei forumfolk. Jeg trenger en ny gitarforsterker. Har for tiden er cube30x som fungerer flott til sitt brukt, men den blir litt spinkel i bandsammenheng. En pris på mellom 4-6 laken hadde vært å foretrekke. Kommer for det meste til og spille blues og rock lignende musikk. Har sett og tenkt litt på en Fender FM 100 stack til oppunder 5k. Er det noe å satse på? Den får tålelig bra kritikk på nettsider. Jeg er rimelig nub når det gjelder forsterkere så hjelpt hadde kommet kjært med. Takk på forhånd, Eirik Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Line6 spider III 75 w eller 100 w (5,5k tror jeg) have fun! Endret 27. januar 2008 av Alkaline Trio-Kid Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hepp. Jeg er litt i samme situasjon som deg, jeg har også en cube 30x som blir litt spinkel. Har hatt unevnelige mange forsterkere opp gjennom åra, og syns jeg har funnet gullpakken i cube'n. Jeg spekulerer faktisk på å skaffe meg ett brukbart sluttrinn med ei 2 x 12 eller 4 x 12 kasse jeg kan kjøre cube'n gjennom. Har ikke fått testa dette enda så det kan hende det ikke funker som tenkt, men det er ihvertfall planen. Uansett, det er sikkert mange andre gode (og rimeligere) løsninger der ute. Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Hva med den fender forsterkern jeg nevnte? Noen som vet noe om den? Spider III 120w virka interesan. Endret 28. januar 2008 av Ejrik Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Hva med den fender forsterkern jeg nevnte? Noen som vet noe om den? Spider III 120w virka interesan. kan hende fenderen passer bedre til deg som spiller blues? *spider III er vel best til rock/punk/metal.. iunno. Endret 28. januar 2008 av Alkaline Trio-Kid Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hva med en Peavey valveKing 112? 50W Rørforsterker til 4k (tilbud) http://norskmusikk.no/visNettbutikk.aspx?V...p;n1=9&n2=2 Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Nå vet jeg ikke om denne er litt liten for deg, man kan på det varmeste anbefale den nye Fender SUper Champ XD. ligger vel på 3600, 15w rør. SÅ kan du kjøpe deg et 2x12 kabinett i tillegg for resten av pengene, så får du mer enn trøkk nok. Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Kan man koble til et kabinett til alt av forsterkere? Jeg kan ikke veldig mye om forsterker og oppsett, så ha meg unskyld for dumme spørsmål. Lar det seg gjøre og koble et kabinett til Cube'n? Å hvor kobler jeg isåfall til kabinette(hvilken kontakt)? Eirik Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 bump. Ingen som vet? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Det skal sies at jeg aldri har prøvd det, men har du ikke en AUX out på Cube? Regner med at du plugger en høyttalerkabel der og setter den i et kabinett! Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Hva med den fender forsterkern jeg nevnte? Noen som vet noe om den? Spider III 120w virka interesan. Spar deg selv for frakten du må betale i retur. Hva med en Peavey valveKing 112?50W Rørforsterker til 4k (tilbud) http://norskmusikk.no/visNettbutikk.aspx?V...p;n1=9&n2=2 Støttes. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Det skal sies at jeg aldri har prøvd det, men har du ikke en AUX out på Cube? Regner med at du plugger en høyttalerkabel der og setter den i et kabinett! Niks, det er ikke helt sånn. Innlegget mitt der jeg skrev at jeg funderte på å koble min cube til noe større inkluderte et slutt-trinn (effektforsterker altså), og det via rec out på cube'n. Har ikke fått prøvd dette enda, så vet ikke om det går bra. TWFA har visstnok også vært innom tanken, men han har heller ikke fått prøvd det. Rec out signalet er nok altfor svakt til å drive et eksternt kabinett, siden det også brukes til headset, derfor mener jeg man trenger et slutt-trinn før kabinettet. En annen ting som kan prøves er å koble fra høyttaleren i cube'n og lage en overgang til et eksternt kabinett, men forsterkerdelen vil fremdeles være 30w. En viss forskjell vil det nok bli, men jeg tviler på at den klarer å dra feks 2 x 12" tilfredsstillende uten hjelp. (dessuten må du demontere bakplate etc for å komme til høyttaler-kablingen) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ser at Spider- forsterkerene får masse pepper. Må innrømme at jeg aldri har prøvd en, men lurer på hva som er så feil med dem? Ser jo ut som allsidige saker? Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ser at Spider- forsterkerene får masse pepper. Må innrømme at jeg aldri har prøvd en, men lurer på hva som er så feil med dem? Ser jo ut som allsidige saker? Det er så lett å se seg blind på mange effekter o.l. Line6 har brukt mest penger på å utvikle mange effekter, istedet for å legge penger i ting som preamp, høyttalere, sluttrinn osv, så lyden ligger langt under f.eks Peavey ValveKing, som i tillegg er en rørforsterker(MYE grommere lyd). Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 OK- er det da slik at en transistorforsterker har mye dårligere lyd, uansett? Det er kun rør som gjelder? Lenke til kommentar
edge Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 OK- er det da slik at en transistorforsterker har mye dårligere lyd, uansett? Det er kun rør som gjelder? Forskjellen er vel at rør har mye lavere forvrenging av lyden på høyt lydnivå. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 OK- er det da slik at en transistorforsterker har mye dårligere lyd, uansett? Det er kun rør som gjelder? Forskjellen er vel at rør har mye lavere forvrenging av lyden på høyt lydnivå. Tror nok folk snakker om opplevd lydkvalitet når slutt-trinnet først klipper. Rør-fantastene snakker om harmonisk vreng her (harmonisk vreng i rør vs en annen type vreng i transistor). Når det gjelder dagens teknikk (digital modellering) i transistorforsterkere (cube, line6, vox etc) handler det sikkert mer om presets og ikke om "gammeldagse" preferanser, altså hvor gode modelleringene er i forhold til utgangspunktet (min favoritt her er uten tvil Cube, hvor til og med en vanskelig forsterker som fender twin låter troverdig). Må ellers innrømme at den aller beste gitarlyden jeg noensinne har hatt var gjennom en Orange 60w fullrørs 2 x 12 combo på full børst i kjellern på Olavskvartalet i Trondheim. Problemet var at folk i Østerrike ringte og klagde på lydnivået. Ubrukelig i det daglige, mao. Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 jeg skjønner ikke. Jeg synes min line6 spider III høres mye bedre ut enn cube og peavy og de der.. =/ digger den Lenke til kommentar
edge Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 jeg skjønner ikke. Jeg synes min line6 spider III høres mye bedre ut enn cube og peavy og de der.. =/ digger den Er ofte slik at folk foretrekker sine egne forsterkere, nettopp fordi det er de som eier dem. Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 jeg skjønner ikke. Jeg synes min line6 spider III høres mye bedre ut enn cube og peavy og de der.. =/ digger den Er ofte slik at folk foretrekker sine egne forsterkere, nettopp fordi det er de som eier dem. hmm.. kanskje det ja.. eller kanskje fordi jeg er vant til den lyden eller no =9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå