Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - er inntenktene til bedriften inntektene mine?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ett enkeltmannsforetak som går en god del bedre enn forventet. Problemet nå er at jeg kommer til å overstige de 114000 man har lov til å tjene før man mister stipendet. Men pengene som kommer inn på bedriften går inn på en egen konto, så om de blir stående der, vil dette ramme stipendet mitt? Altså, er inntektene til enkeltmannsforetaket inntektene mine?

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er "dine" penger ja.

Det jeg anbefaler er å bruke litt av pengene til noe (til firmaet). Rett og slett.. Selvfølgelig en fornuftig investering da.

edit: vent på en bekreftelse fra andre først, sånn i tilfelle jeg tar feil.. Litt usikker på regler som har med stipend å gjøre.

Men det er årsresultatet til formaet som påvirker din "alminnelige inntekt" eller hva det nå heter.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Norskregistrert Utenlandsk Foretak.

Et selskap som registreres i utlandet men med Norsk avdeling. Man får enkelte fordeler da man blir ansett som et aksjeselskap og samtidig så slipper man unna med forenklet regnskapsføring og man må ikke forholde seg til det Norske kravet om 100k i aksjekapital. Sjekk Bedin.no og Firmahjelp.no for korrekte opplysninger.

Lenke til kommentar

...enn så lenge. Det blir mest sannsynlig revisorplikt for NUF om ikke så alt for lenge også.

Det vanligste er jo å registrere et engelsk Ltd., med et tilhørende NUF her i landet. Stron og Varjag er de to selskapene som registrerer engelske Ltd. her i landet. De ordner alt papirarbeid og alt som kreves.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
...enn så lenge. Det blir mest sannsynlig revisorplikt for NUF om ikke så alt for lenge også.

Det vanligste er jo å registrere et engelsk Ltd., med et tilhørende NUF her i landet. Stron og Varjag er de to selskapene som registrerer engelske Ltd. her i landet. De ordner alt papirarbeid og alt som kreves.

Mulig det er mest vanlig å registrere NUF i England, men selv om det er noen 1000-lapper rimeligere, lønner det seg absolutt ikke. Sats på Seychellene istedefor, mindre byråkrati og regler å forholde seg til + at det koster mindre i lengden.

dessverre så går nok dette på din egen inntekt, så det er lurt å begynne å bruke pengene til smarte investeringer/varer om ikke du registrerer et NUF eller AS.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei

Jeg har ett enkeltmannsforetak som går en god del bedre enn forventet. Problemet nå er at jeg kommer til å overstige de 114000 man har lov til å tjene før man mister stipendet. Men pengene som kommer inn på bedriften går inn på en egen konto, så om de blir stående der, vil dette ramme stipendet mitt? Altså, er inntektene til enkeltmannsforetaket inntektene mine?

Mvh

Fredrik

Husk at det er fortjenesten i selskapet som regnes som din inntekt, ikke omsetningen. Så du må ha mer enn 114000 i fortjeneste før stipendet ryker. Som andre har nevt, bruk overskudd til å investere i selskapet (ny pc, printer etc). Er du smart, investerer du også i noe som du kan bruke privat ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan gjelder regler for aktivering av gjenstander i Enk?

Hadde dette rådet vært gitt til AS, og du for eksempel hadde kjøpt deg en MAC til 30 000 måtte denne aktiveres og avskrives. Den hadde således ikke ført til en økning i driftskostnadene, men blitt balanseført som eiendel. Grensen for balanseførsel er på 15000.

Lenke til kommentar
Hvordan gjelder regler for aktivering av gjenstander i Enk?

Hadde dette rådet vært gitt til AS, og du for eksempel hadde kjøpt deg en MAC til 30 000 måtte denne aktiveres og avskrives. Den hadde således ikke ført til en økning i driftskostnadene, men blitt balanseført som eiendel. Grensen for balanseførsel er på 15000.

Jeg mener reglene for ENK er de samme. Lik periode og grense.

Lenke til kommentar

Det er mange flere selskaper i norge som registrerer NUF enn bare de to du nevnte der. Hvem som helst kan gjøre det, er bare snakk om å orke å sette seg inn i papirarbeidet.

Når det gjelder investering, så er det ikke helt riktig det angående 30.000,- og aktivering/avskrivning av MAC. Først; reglene for avskrivning er likt for AS, NUF,ANS, DA, ENK, osv. Dette gjelder med, med få unntak, alle regler om regnskapsføring.

Regelen for dette er at det skal aktiveres om summen overstiger 15.000 eks mva, og/eller om gjenstanden skal vare i mer enn 3 år. Derfor, om du mener, og kan "dokumentere", at MACen til 30.000 ikke skal brukes i bedriften mer enn tre år (feks den ikke oppfyller nødvendig spec for det du driver med, etc.), så er det ikke nødvendig å aktivere den.

Jeg vil samtidig si at dette ikke var ment for å gi tips i hvordan man kan unngå denne regelen, med for å klargjøre hvordan dette fungerer. Husk at man også skal sove godt om natten. Er kjedelig å få futen på døren fordi man har drevet kreativ regnskapsføring...

Lenke til kommentar

Jeg holder på med selvangivelsen for enkeltmannsforetaket mitt, og er ikke helt stø i alle begrepene.

Kan det stemme at "1.6/1.7 Personinntekt fra foretak" kan være lik "2.7 Næringsinntekter"?

Enkeltforetaket mitt er svært enkelt, slik at begge de to ovennevnte tallene tilsvarer driftsresultatet fra næringsoppgaven.

Rent intuitivt tenker jeg at personinntekt og næringsinntekt er to ulike inntekter (på lik linje med de to vanlige lønnede jobbene mine). Jeg ønsker selvfølgelig ikke å betale skatt for driftsresultatet mitt to ganger.

Er intuisjonen min feil, slik at det er helt riktig at de to tallene er like, og at det bare beregnes skatt for ett av dem? Eller må jeg gjøre noen endringer i form av lønnsfradrag, kontantuttak, e.l., for å få et av tallene til å bli null e.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...