Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ny bil - golf eller bmw 3 serie


Anbefalte innlegg

Hvis du tenker på forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk vil jeg si det er minst like ille , hvis ikke verre å få overstyring på en forhjulstrukket bil som å få understyring på en bakhjulstrukket bil.

 

Forstår ikke helt hva du mener her. En gnager som overstyrer rettes jo i de aller fleste tilfeller helt greit opp ved å gi gass og peke rattet mot den retningen du ønsker å reise, noe som bør være rimelig enkelt å lære seg selv for de som instinktivt ønsker å bremse og hyle dersom veien går i en annen retning enn bilen?

 

Sånn generelt blir det jo problemer uansett hvis du har for stor fart inn i svingen, det hjelper jo ikke med firehjulstrekk heller dersom veigrepet er dårligere enn det som må til for å komme gjennom en sving i en gitt inngangsfart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW 318is ville jeg ha gått for om jeg var 18år og nettopp hadde fått lappen.

  • - Grei forsikring. (Styr unna 325i, betaler selv over 10k i året i fullkasko på denne med 50% bonus)
  • - Snillt forbruk. (Kontra 325i etc)
  • - Helt kurrant mengde kraft i motoren for en 18åring. Ingen rekkesekser, men holder følge med 320i uten problemer.
  • - Bakhjulstrekk, noe jeg mener bidrar til en mye mer behagelig kjøreopplevelse.
  • - Man slipper unna en del av barnesykdommene til de første E36'ene.
  • - Til 80.000 kan man finne noen med grei km.stand og kurrant utstyrsliste.

Men om alder på bilen er et av de viktigste argumentene burde man gå for golf, da E36 ligger relativt høyt i pris iforhold til alder på bilen.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/30/525409.html

 

Og han hadde allerede 2 års erfaring!

 

Dette skal liksom være et argument? At en amerikaner dør i en M5? Les innlegget mitt en gang til er du snill.

 

Hvis du tenker på forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk vil jeg si det er minst like ille , hvis ikke verre å få overstyring på en forhjulstrukket bil som å få understyring på en bakhjulstrukket bil.

 

Forstår ikke helt hva du mener her. En gnager som overstyrer rettes jo i de aller fleste tilfeller helt greit opp ved å gi gass og peke rattet mot den retningen du ønsker å reise, noe som bør være rimelig enkelt å lære seg selv for de som instinktivt ønsker å bremse og hyle dersom veien går i en annen retning enn bilen?

 

Sånn generelt blir det jo problemer uansett hvis du har for stor fart inn i svingen, det hjelper jo ikke med firehjulstrekk heller dersom veigrepet er dårligere enn det som må til for å komme gjennom en sving i en gitt inngangsfart...

 

Hvis du kommer for fort inn i en sving med en gnager hjelper det jo pent lite å gi gass.

Lenke til kommentar

 

Dette skal liksom være et argument? At en amerikaner dør i en M5? Les innlegget mitt en gang til er du snill.

 

Ja, fart dreper og større motor gir mulighet for mer fart og "moro". Så enkelt er det bare.

Alt vi kan dessverre gjøre er å advare, resten er flaks og tilfeldigheter hvis en 18 åring får et slikt våpen i hendene.

Lenke til kommentar

 

Dette skal liksom være et argument? At en amerikaner dør i en M5? Les innlegget mitt en gang til er du snill.

 

Ja, fart dreper og større motor gir mulighet for mer fart og "moro". Så enkelt er det bare.

Alt vi kan dessverre gjøre er å advare, resten er flaks og tilfeldigheter hvis en 18 åring får et slikt våpen i hendene.

 

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålene mine. Jeg tar meg den frihet til å minne deg om hva jeg spurte om:

 

Hva legger du i "stor motor"?

Hvor mange sportsbiler får du for 80.000 kroner?

 

Jeg ser på meg selv som en gjennomsnittlig person, og da jeg var 19 år kjørte jeg en bil som veide 1100 kg og hadde i underkant av 200 hester. Jeg lagde ikke en eneste ripe i denne bilen på de 1,5 årene jeg kjørte den. Jeg hadde 230 km/t med denne bilen på motorveien, men jeg lever fremdeles. Jeg kjørte fort ofte, og jeg lever fremdeles. Jeg har faktisk ikke fått en eneste skramme i forbindelse med bilkjøring. Hvordan forklarer du det?

 

Siden du gir uttrykk for at du har god greie på ulykkesstatistikken i Norge, kan du fortelle meg hvor mange prosent av dødsulykkene som var i Norge i fjor som innholdt 18-åringer og sportsbiler?

 

Hva ville du helst oppleve: Å kræsje en VW Lupo 1,0 i 70 km/t eller en Volvo T5 i 90?

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Jeg ser på meg selv som en gjennomsnittlig person, og da jeg var 19 år kjørte jeg en bil som veide 1100 kg og hadde i underkant av 200 hester. Jeg lagde ikke en eneste ripe i denne bilen på de 1,5 årene jeg kjørte den. Jeg hadde 230 km/t med denne bilen på motorveien, men jeg lever fremdeles.

 

Jeg vil ikke annse deg som gjennomsnittlig...

Lenke til kommentar
Jeg ser på meg selv som en gjennomsnittlig person, og da jeg var 19 år kjørte jeg en bil som veide 1100 kg og hadde i underkant av 200 hester. Jeg lagde ikke en eneste ripe i denne bilen på de 1,5 årene jeg kjørte den. Jeg hadde 230 km/t med denne bilen på motorveien, men jeg lever fremdeles.

 

Jeg vil ikke annse deg som gjennomsnittlig...

 

Pøh, alle har da vært unge og dumme en gang i tiden :) Jeg mente at jeg hadde gjennomsnittlige kjørekunnskaper i den alderen. Jeg var ingen sheriff bak rattet.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Du har fremdeles ikke svart på spørsmålene mine. Jeg tar meg den frihet til å minne deg om hva jeg spurte om:

 

Hva legger du i "stor motor"?

Hvor mange sportsbiler får du for 80.000 kroner?

 

Jeg ser på meg selv som en gjennomsnittlig person, og da jeg var 19 år kjørte jeg en bil som veide 1100 kg og hadde i underkant av 200 hester. Jeg lagde ikke en eneste ripe i denne bilen på de 1,5 årene jeg kjørte den. Jeg hadde 230 km/t med denne bilen på motorveien, men jeg lever fremdeles. Jeg kjørte fort ofte, og jeg lever fremdeles. Jeg har faktisk ikke fått en eneste skramme i forbindelse med bilkjøring. Hvordan forklarer du det?

 

Siden du gir uttrykk for at du har god greie på ulykkesstatistikken i Norge, kan du fortelle meg hvor mange prosent av dødsulykkene som var i Norge i fjor som innholdt 18-åringer og sportsbiler?

 

Hva ville du helst oppleve: Å kræsje en VW Lupo 1,0 i 70 km/t eller en Volvo T5 i 90?

 

Den yngre gruppen bilister er overrepresentert på ulykkesstatisken. Tallene har jeg ikke i hodet. Grunnen til dette er sannsynligvis fordi denne gruppen kjører fortere enn andre bilister og tar flere sjanser.

 

At du overlevde ungstiden din med å kjører 230 km/t skyldes flaks, ikke at du var flinkere enn andre sjåfører. Heller tvert imot. I slike hastigheter har du liten eller ingen sikkerhetsmargin hvis det skulle skje noe. I mine øyne var du en tulling og burde ikke hatt serfikatet før du ble moden nok til å forstå at fart dreper.

 

Forøvrig spiller det ingen rolle hvilken bil du sitter i hvis farten er høy nok. I hastigheter over 60 km/t gir de fleste bilfabrikanter ikke lenger noen garantier på nyere biler for det som vil skje. Det er derfor en skremmende illusjon enkelte har at de kan kjøre "fortere" med dyrere/større biler og komme uskadd etter en ulykke.

 

Etter min mening holder f.eks. en 50 hk motor i en liten Golf lenge for å lære å kjøre de første årene. Hvorfor trenger forresten 18 åringer sportsbiler uansett ? Har de så dårlig tid ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Den yngre gruppen bilister er overrepresentert på ulykkesstatisken. Tallene har jeg ikke i hodet. Grunnen til dette er sannsynligvis fordi denne gruppen kjører fortere enn andre bilister og tar flere sjanser.

 

Hvis du ikke har tallene bør du heller ikke uttale deg så bastant. Jeg er fullt klar over at ungdommer er overrepresentert, men i følge deg er dette kun ungdommer med stor motor. i følge deg er stor motor (noe du enda ikke har definert for meg) + 18 ensbetydende med dødsulykker eller invaliditet, noe som er rent oppspinn.

 

At du overlevde ungstiden din med å kjører 230 km/t skyldes flaks, ikke at du var flinkere enn andre sjåfører. Heller tvert imot. I slike hastigheter har du liten eller ingen sikkerhetsmargin hvis det skulle skje noe. I mine øyne var du en tulling og burde ikke hatt serfikatet før du ble moden nok til å forstå at fart dreper.

 

Nå har jeg ikke sagt noe som helst om under hva slags forhold eller hvor i landet dette ble gjort, så her kan du heller ikke uttale deg. Selvsagt er det idiotisk å kjøre så fort, men det er stor forskjell på om du gjør dette på en tom vei eller i masse trafikk.

 

Forøvrig spiller det ingen rolle hvilken bil du sitter i hvis farten er høy nok. I hastigheter over 60 km/t gir de fleste bilfabrikanter ikke lenger noen garantier på nyere biler for det som vil skje. Det er derfor en skremmende illusjon enkelte har at de kan kjøre "fortere" med dyrere/større biler og komme uskadd etter en ulykke.

 

Så det er altså for deg ett fett om du kræsjer med en liten, undermotorisert bil (f.eks. en Lupo 1,0) enn en større bil som har større motor? Det er ikke snakk om å komme seg uskadd ut av noe, det har det ei heller vært. Det er snakk om at det ikke alltid er hvor fort du kjører som bestemmer hvor mye / lite du skader deg. Biler med 50 HK (får du i det hele tatt det i dag?) pleier som regel å være knøttsmå og derfor også mindre trygge en større biler. Du kan faktisk ha større fart med en stor bil enn en liten bil og komme noenlunde likt ut av en kollisjon.

 

Etter min mening holder f.eks. en 50 hk motor i en liten Golf lenge for å lære å kjøre de første årene. Hvorfor trenger forresten 18 åringer sportsbiler uansett ? Har de så dårlig tid ?

 

Hvorfor trenger 25-åringer sportsbiler? Hvorfor trenger 50-åringer sportsbiler? Hvorfor skal man trenge dette noe mer med alderen?

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Hvis du vil diskutere hva folk med 7 års kjøreerfaring bør eller ikke bør kjøre i trafikken bør vi gjøre det i en annen tråd. Her gjelder det vel fortsatt 18 åring og motorstørrelse ?

 

Det er ingen som har nevnt noe om hva folk bør eller ikke bør gjøre i trafikken, er det? Jeg prøver bare å få deg til å innse at det ikke er slik at liten bil med liten motor er tryggere enn stor bil med større motor fordi en liten bil med liten motor har mer begrensede fartsressurser. Tro meg, du kan kjøre altfor fort med en bil med 50 hk også.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Biler med 50 HK (får du i det hele tatt det i dag?) pleier som regel å være knøttsmå og derfor også mindre trygge en større biler. Du kan faktisk ha større fart med en stor bil enn en liten bil og komme noenlunde likt ut av en kollisjon.

 

 

Den Lupoen som brukes som eksempel har såvidt meg bekjent 50hk. Men er enig i at det kan være lurt å starte med en bil som ikke er det største fartsmonsteret, selvom 50hk kanskje er litt ekstremt, hehe. Golf 3 1,8 90hk/1,6 100hk kan være en grei bil å starte med, evt i trådstarter sitt tilfelle Golf IV 1,6. Flott førstegangsbil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...