Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ny bil - golf eller bmw 3 serie


Anbefalte innlegg

Definitivt bmw!

Golf = trøbbel

 

 

BMW = Dyrt å fikse

Golf = Biltema.

Nå har jeg hatt 3 bmwer iløpet av mitt år med lappen. Og jeg har ikke hatt noen særlig dyre reperasjoner til nå.

 

Har hatt et par BMW-er selv. Den ene var et reint helvete. Den andre var jeg knall fornøyd med. Noen modeller har mer trøbbel en andre. Slik er det forsåvidt med alle bilmerker.

Men for all del hold deg unne 316 og 318 fra 1991 til 1993. Der har du problem bil. Rekkesekseren er absolutt å foretrekke :)

Gidder du utdype den med problem bil? Er det noen kjente feil på 316 og 318 91-93mod?

 

M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt av E36 og Golf 3.

 

Ikke Golfen ...

 

Til 80 000,- får du deg da en 2000 mod Golf 4.. Skal godt gjøres og få en så ny BMW 3-serie til den prisen, kanskje en 99 mod med mange kilometer på baken.

Lenke til kommentar
Til 80 000,- får du deg da en 2000 mod Golf 4.. Skal godt gjøres og få en så ny BMW 3-serie til den prisen, kanskje en 99 mod med mange kilometer på baken.

 

 

Da stiller det seg kanskje litt annerledes, men ikke mye. Man kan få en rimelig strøken E36 til 80 høvdinger i hvert fall. Og en Golf 4 til den prisen er nok ikke "top notch" det heller vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Til 80 000,- får du deg da en 2000 mod Golf 4.. Skal godt gjøres og få en så ny BMW 3-serie til den prisen, kanskje en 99 mod med mange kilometer på baken.

 

 

Da stiller det seg kanskje litt annerledes, men ikke mye. Man kan få en rimelig strøken E36 til 80 høvdinger i hvert fall. Og en Golf 4 til den prisen er nok ikke "top notch" det heller vil jeg tro.

Man kan absolutt gå litt dypere å lete etter modeller med Aircondition og alt annet mulig ekstra utstyr.

Men jeg ville holdt en knapp på Golf her. Et fint eksempel: GOLF

Kansje ikke modell med mest utstyr, men ser absolutt velholdt ut.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dine preferanser ? Liker du å kjøre fort ?

 

I så fall anbefaler jeg en sikker bil med liten motor de første årene, men det er jo ditt valg..

 

Fort i samme setning som liten motor skurrer litt.

 

 

Antar at han mener at han skal kjøre fra seg villmannstoktene de første årene i bil med liten kappasitet og heller kjøpe "stor" bil når han er blitt trygg?

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dine preferanser ? Liker du å kjøre fort ?

 

I så fall anbefaler jeg en sikker bil med liten motor de første årene, men det er jo ditt valg..

 

Fort i samme setning som liten motor skurrer litt.

 

 

Antar at han mener at han skal kjøre fra seg villmannstoktene de første årene i bil med liten kappasitet og heller kjøpe "stor" bil når han er blitt trygg?

 

Det skal godt gjøres å finne en bil du ikke kan kjøre "for fort" med, uavhengig om det er 200HK eller 100HK i den. Alt bunner ut i hvor idiot man klarer å kjøre.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dine preferanser ? Liker du å kjøre fort ?

 

I så fall anbefaler jeg en sikker bil med liten motor de første årene, men det er jo ditt valg..

 

Fort i samme setning som liten motor skurrer litt.

 

 

Antar at han mener at han skal kjøre fra seg villmannstoktene de første årene i bil med liten kappasitet og heller kjøpe "stor" bil når han er blitt trygg?

 

Det skal godt gjøres å finne en bil du ikke kan kjøre "for fort" med, uavhengig om det er 200HK eller 100HK i den. Alt bunner ut i hvor idiot man klarer å kjøre.

 

Jeg tror det på følgende sammenheng: 18 år + stor motor = store ulykker.

 

Prøv gjerne å motbevise.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dine preferanser ? Liker du å kjøre fort ?

 

I så fall anbefaler jeg en sikker bil med liten motor de første årene, men det er jo ditt valg..

 

Fort i samme setning som liten motor skurrer litt.

 

 

Antar at han mener at han skal kjøre fra seg villmannstoktene de første årene i bil med liten kappasitet og heller kjøpe "stor" bil når han er blitt trygg?

 

Det skal godt gjøres å finne en bil du ikke kan kjøre "for fort" med, uavhengig om det er 200HK eller 100HK i den. Alt bunner ut i hvor idiot man klarer å kjøre.

 

Jeg tror det på følgende sammenheng: 18 år + stor motor = store ulykker.

 

Prøv gjerne å motbevise.

Delvis enig i den der.

Men det viser seg stadig vekk at det er fullt mulig å kjøre idiot med en 1.4 liters motor også, med mindre enn 80 hk.

Det er vel i bunn og grunn satsingen det kommer an på.

Lenke til kommentar
Jeg tror det på følgende sammenheng: 18 år + stor motor = store ulykker.

 

Prøv gjerne å motbevise.

 

Hva legger du i "stor motor"?

 

Jeg tror 18 = lite erfaring = ulykker, uavhengig av motorstørrelse.

 

Ja og nei: Gi en gjennomsnittlig 18 åring en sportsbil og se hva som skjer. Det er som å gi en pistol til en som har et sterkt dødsønske. Gi heller en bil med liten motor og kanskje hastigheten ved ulykkestidspunktet er akkurat lav nok til at ingen blir drept eller lammet.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg tror det på følgende sammenheng: 18 år + stor motor = store ulykker.

 

Prøv gjerne å motbevise.

 

Hva legger du i "stor motor"?

 

Jeg tror 18 = lite erfaring = ulykker, uavhengig av motorstørrelse.

 

Ja og nei: Gi en gjennomsnittlig 18 åring en sportsbil og se hva som skjer. Det er som å gi en pistol til en som har et sterkt dødsønske. Gi heller en bil med liten motor og kanskje hastigheten ved ulykkestidspunktet er akkurat lav nok til at ingen blir drept eller lammet.

 

Jeg spør igjen: Hva legger du i "stor motor"? Hvor mange sportsbiler får du for 80.000 kroner? Jeg ser på meg selv som en gjennomsnittlig person, og da jeg var 19 år kjørte jeg en bil som veide 1100 kg og hadde i underkant av 200 hester. Jeg lagde ikke en eneste ripe i denne bilen på de 1,5 årene jeg kjørte den. Jeg hadde 230 km/t med denne bilen på motorveien, men jeg lever fremdeles. Jeg kjørte fort ofte, og jeg lever fremdeles. Jeg har faktisk ikke fått en eneste skramme i forbindelse med bilkjøring. Hvordan forklarer du det?

 

Siden du gir uttrykk for at du har god greie på ulykkesstatistikken i Norge, kan du fortelle meg hvor mange prosent av dødsulykkene som var i Norge i fjor som innholdt 18-åringer og sportsbiler?

 

Videre vil jeg føye til at ditt argument om at "stor motor" = lavere fart på ulykkestidspunkt = mindre dødsfall er ren bullshit. Hva ville du helst oppleve: Å kræsje en VW Lupo 1,0 i 70 km/t eller en Volvo T5 i 90?

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ville helst vært i en T5 og kræsjet med en Lupo.

 

Back to topic: Av BMW 3xx og Golf som alternativer, ville jeg personlig anbefalt en Golf med "normal" motor (1.4-1.6 bensin) til en uerfaren sjåfør som skulle ha bil i denne prisklassen. Årsaken er at dette er en letthåndterlig bil med sikre kjøreegenskaper på alle slags føre. Mindre motor gir nyere bil til samme pris som en eldre med større motor, og selv om 75 hk (1.4) høres lite ut, holder det fint til vanlig bruk. 1.6 (105 hk) er ikke mye å skryte av heller, den går omtrent som en Astra 1.4, men prisen stiger markant bare fra 1.4 til 1.6. Lett tilgang på rimelige deler (nye og brukte) trekker også opp.

Lenke til kommentar
Jeg ville helst vært i en T5 og kræsjet med en Lupo.

 

Back to topic: Av BMW 3xx og Golf som alternativer, ville jeg personlig anbefalt en Golf med "normal" motor (1.4-1.6 bensin) til en uerfaren sjåfør som skulle ha bil i denne prisklassen. Årsaken er at dette er en letthåndterlig bil med sikre kjøreegenskaper på alle slags føre. Mindre motor gir nyere bil til samme pris som en eldre med større motor, og selv om 75 hk (1.4) høres lite ut, holder det fint til vanlig bruk. 1.6 (105 hk) er ikke mye å skryte av heller, den går omtrent som en Astra 1.4, men prisen stiger markant bare fra 1.4 til 1.6. Lett tilgang på rimelige deler (nye og brukte) trekker også opp.

 

Prisen på 1,6 stiger markant opp fra 1,4 fordi 1,4 er en modell som er undermotorisert, med lite utstyr og er vanskeligere å bli kvitt igjen. Skal man kjøpe en Golf IV er det så og si et must å gå for kombinasjonen 1,6 og highline, selvfølgelig om du ikke skal opp på større motoralternativer. Utstyret du får i en highline oppveier for den litt dyrere prisen, og den holder seg også bedre i pris når du tenker på å selge den igjen senere.

 

Videre skjønner jeg ikke helt hvorfor du sier at Golfen er så mye mer håndterlig enn en BMW? Hvis du tenker på forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk vil jeg si det er minst like ille , hvis ikke verre å få overstyring på en forhjulstrukket bil som å få understyring på en bakhjulstrukket bil. Jeg hadde selv min kjøreropplæring i BMW og opplevde dette på ingen måte som dramatisk. På denne tiden hadde jeg ingen erfaring med å kjøre bil utover å tyvlåne min mors bil når det ikke var noen hjemme.

 

Greit nok, det kan kanskje føles mer dramatisk når rumpa slipper enn å måke rett frem uten styring, men igjen så kommer kjørekulturen frem. Kjører du som en idiot ender du i grøfta før eller siden uansett om du har Golf eller BMW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...