Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Km godtgjørelse

runlud

Anbefalte innlegg

Hei, holder på å føre regnskapet mitt, lurer på hvordan jeg skal føre kjøringen som jeg har..

Har ett enkeltmanns-foretak tenkte å føre D på konto nr 7080 hvor skal jeg føre K? hva skal jeg kalde den kontoen?

Får jeg skrevet av noe ekstra når jeg bruker tilhenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Hei, holder på å føre regnskapet mitt, lurer på hvordan jeg skal føre kjøringen som jeg har..

Har ett enkeltmanns-foretak tenkte å føre D på konto nr 7080 hvor skal jeg føre K? hva skal jeg kalde den kontoen?

Får jeg skrevet av noe ekstra når jeg bruker tilhenger?

I min kontoplan har jeg i alle fall en konto for private innskudd, (nært beslektet med 2055, Innskudd kontanter og 2056, Innskudd eiendeler) med kontonr 2057 "Bruk av privat bil i næring" som skal brukes som motkonto til utgiftskonto 7080. Om du faktisk betaler ut denne kjøregodtgjørelsen til deg selv (se under), så blir det en egen postering med samme beløp som debiteres din private bankkonto og krediteres foretakets konto.

Jeg vil anbefale å prøve å skille litt mellom din private økonomi og foretaket sin, slik at du har en egen bankkonto for foretaket og en privat bankkonto som du utbetaler "lønn" og kjøregodtgjørelser/utgiftsgodtgjørelser etc. til, men det kommer jo an på hva slags virksomhet du driver, og hvor lett det er å holde oversikten over økonomien..

Når det gjelder satsene, så er det 3,00kr/km inntil 9000 km, og 2,40kr/km utover dette. (i Tromsø er satsene hhv. 3,05 og 2,45-dette er pga den ekstra bensinavgiften der i byen) Diverse tillegg; 50 øre ekstra for hver passasjer, 70 øre for kjøring på skogs og anleggsvei, og 50 øre for frakt av utstyr og matriell på tilhenger eller i lasterom på varebil.

Lenke til kommentar
Kilomtergodtgjørelse føres som følgende D7100 K1920 (den konto pengene kommer fra)

Konto 2057 som nevnes av Inge Rognmo gjelder privat bruk av næringbil og blir det motsatte av det TS spør om.

I min kontoplan er konto 2057 klart og tydelig beskrevet som "Bruk av privat bil i næring", mens konto 2075 som du kanskje tenker på, har teksten "Privat bruk av næringsbil".

Du har vel neppe brukernavn og passord til Daldata/Duett sine supportsider (med mindre det er det du bruker i jobben?), men der er føringseksemplet for bruk av privatbil i næring som jeg først sa: Debet 7080, kredit 2057.

Det er greit å skrive at beløpet skal krediteres den konto "pengene kommer fra", men i tilfellet privatbil brukt i næring blir det jo ikke snakk om faktiske penger, men derimot et innskudd i form av en "tjeneste" fra privat.

Konto 7100 "Oppgavepliktig km-godtgjørelse" er såvidt jeg forstår beregnet på oppgavepliktige utbetalinger til ansatte som skal føres opp på LOT-oppgaven, og da er det jo mødvendigvis snakk om kontante penger som må utbetales fra betalingskonto, kassakreditt e.l., men jeg forsto ikke trådstarter slik at det var det det var snakk om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...