tkk Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 KOSS UR 80 er et kjempesett. Ligger på rundt 8-900 kr. Ellers er Sennheiser og kanskje spesielt AKG noe å sjekke ut. Spiller en del selv og bruker alltid AKG i studio o.l. Prisen på dem er nok hakket hvassere enn både KOSS og Sennheiser, men LYD, det leverer de. Lykke til. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Tidligere ble det sagt at man ble blind av å runke. Ikke tro på alt du hører. Tror di produsentene hadde fåt lov til å lage lukkede klokker hvis man fikk dårlig hørsel av dem? Lenke til kommentar
KJ Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Insomniac: Ad impedansen til ørevarmerne (600 ohm vs 120 ohm vs 32 ohm vs what ever ohm) har i seg selv ikke noe med den grunnleggende kvaliteten til ørevarmerne (eller vanlige høyttalere) å gjøre. Det handler mer om tilpassning mellom forsterker og ørevarmer. Lav impedante ørevarmere (f.eks. 16-32 ohm) vil være «lettere» å drive på et høyt lydvolum enn f.eks. høyimpedante ørevarmere (f.eks. 300-600 ohm). Dette kan være viktig å ta i betraktning dersom ørevarmerne skal brukes med lommedischo, med for høy impedans risikerer du å ikke oppnå ønsket lydtrykk. På den annen side så øker som regel forvregningen fra forsterkeren ved fallende impedans, og under en gitt impedans kan denne økningen være «dramatisk». Ad HD590 vs ASUS A7N8X. Jeg vil i utgangspunktet tro at dette headsettet er totalt over kill i forhold til den lydkvalitetene du kan hente ut at hovedkortet sin innebygde lydkrets. På den annen side vil du ha et par ørevarmere som står seg rimelig godt i LANG tid fram over, og som bør overleve de fleste oppgraderinger på lyfronten de neste årene. mvh PS. Sennheiser importeres av http://www.lydrommet.no/ ring dem og forhør deg om forhandlere i Bergen. Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 beyerdynamic er 80 ohm men kan sikkert fås som 400 ohm også. noen akg er 120 ohm og noen over 400. du bør ikke gå over 80 ohm dersom du vil bruke det på berbart utstyr Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Nå skal visst den a7n8x være ganske bra, men jeg tror deg KJ. Er visst ikke helt god den DAC'en. Trodde det skulle komme et ekspansjonskort med bedre DAC, men dette har jeg ikke sett noe til. Irriterer meg noe grønnjævlig at den megaworks pakken ikke har SPDIF . c.ahlshus; jeg ble fortalt dette hos en forhandler i bergen, dog ikke den mest audiofile virket det som. Testet AKG-501, men siden jeg bare tilfeldigvis duppet innom hadde jeg ikke med egne cd'er så det var litt liten vits. Den var jævli svære klokker på, men komfort imponerte meg ikke direkte, dog husker jeg ikke så mye. Spurte hvorfor de ikke hadde lukkede, han sa de hadde litt moralske skrupler med det akkurat pga det er skadelig for hørselen. Nå ringer det jo sikkert en bjelle hos dere som sier han bare ville sikre at jeg ikke sporet av fra deres produkter :smile: , men jeg tror ihvertfall det er en viss logikk i det han sier. det er ikke uten grunn folk her sier at man blir lett lyttetrett av lukkede ørevarmere. Selv om det gjerne ikke er DIREKTE skadelig (volumkontroll styrer jo dette). det blir veldig massivt på ørene når all lyden SKAL inn i hue, og ikke har noen sjans for å "blåst ut litt overflødig guff". 120ohm skulle vel være mulig å drive for bærbare enheter? var på iriver.com, skal ha meg en iMP400. der stod det Headphone output 12mW(L) + 12mW® : 16 Ω at Max. Volume 6mW(L)+6mW®:32 Ω at Max. Volume Lineout level 0.57V rms : (47k Ω)Max. Volume :oops: var litt lave verdier her, men for det jeg vet kan de ha litt andre betydninger? Lenke til kommentar
KJ Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Hei igjen, jeg tror HD590 vil gi et «for lavt» lydtrykk i kombinasjon med nevnte iMP400. Kombinasjonen vil gi et maksimalt lydttrykk på ca 99 dB (dvs. «peak») og gitt at det meste av mysikk er mikset med et RMS-nivå som ligger omlag 12 dB under peak, som gir et maks gjennomsnittlig lydtrtykk på omalg 85 dB. Dette kan være greit nok i de fleste tilfeler; men innimellom ønsker du å få renset øregangene litt ekstra og innimellom kommer du over «må-ha-musikk» som er innspilt med et «for lavt» gjennomsnittsnivå (dvs. vesentlig mindre enn -12 dB peak) til at det låter tilfredsstillende. Desverre opererer Sennheiser med noe varierende definisjoner for følsomhet, så det er litt vanskelig å sammenlikne modellene på dette punktet (utenom ved driekte lyttetest), men jeg har en ryggmarkgsfølelse av at HD570 eller HD 500 vil være et bedre valg til iRiver (mht maksimalt lydtrykk). Jeg er imidlertid rimelig sikker på at ingen av dem vil være et optimalt valg mht. tilfredsstillende lydtrykk. Mht. tilfredsstillende lydkvalitet (ekskl. lydtrykk) så tror jeg det uansett valg av modell i HD5.. serien vil det være snakk om over kill, dvs. ingen av headsettene vil være begrensende for oppnåelig lydkvalitet i den gitte kombinasjon, så lenge du aksepterer begrensningen mht. lyddtrykk. Min ringe erfaring mht. lukkede vs åpne ørevarmere tyder på at åpne ørevarmere gir et mer åpent, men sammtidig litt lettvektig (substansløst) lydbilde, mens lukkede ørevarmere gir et mindre åpent, mere kompakt og fysisk lydbilde. Personlig foretrekker jeg pt. den ekstra følelsen av substans som lukkede ørevarmere synes å gi lydbildet. Ulempen er at enkelte plater for blir trettende ved høye lydtrtykk. Mht. mulige hørselsskader vil jeg ikke tro at det er noen betydelig forskjell mellom lukkede og åpne ørevarmere («in ear» variantene derimot ...). Jeg kan godt konstruere en hypotese som tilsier at åpne ørevarmere er mer skadelig enn lukkede, men det forblir hypotetisk. mvh Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Hei KJ! Er det du som skrev på Audio sitt forum tidligere? Hør på KJ. Han er flink.. :smile: Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Kjøp Sony MDR-V700Dj, som ble nevnt tidligere. Jeg kjøpte de også i utlandet, betalte vel rundt 1400 der. Du bør vel klare å finne de til rundt 1600 her hjemme. Sinnsykt bra lyd, kan spille HØYT uten å forvrenge. Herlig! Bruker nesten bare de når jeg hører musikk på PCen på rommet.. Nå har jeg ikke hørt mange andre headsett, men kan si at disse låter helt herlig. (Og jeg er en slik person som lett hører forskjell på 128 og 160 mp3, selv på dårlige anlegg, bare så det er sakt) Løp og kjøp! Eneste ulempe er at mam kan bli litt svett ved laaang tids bruk. Men så hører man nesten ingen ting utenfor, og lydkvaliteten gjør det verdt det. De er tross alt veldig lette og gode å ha på seg. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Takk for tipset zamoth, men jeg har dessverre hørt bedre om andre modeller enn Sony MDR. De spiller veldig høyt har jeg hørt, og er sikkert veldig bra ellers og, men jeg vil ha et par med god komfort og top notch lyd. Er vel heller litt mer techno-DJ aktig headset Lenke til kommentar
sasund Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Skal du handle i bergen kan du prøve Bergen musikk magasin.... Tror de har en del... Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Men de senneheiserene er vel ikke HELT åpen slik det ser ut på bilder? Er det en viss skjerming i de eller ?¨ Sennheier HD590: http://www.sennheiser.fr/banque-images/cas...urce/hd590.html Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 ... Sony MDR. De spiller veldig høyt har jeg hørt, og er sikkert veldig bra ellers og, men jeg vil ha et par med god komfort og top notch lyd. Er vel heller litt mer techno-DJ aktig headset Må bare si at de har topp komfort. De er lette og enkle å stille inn. Selv om jeg hører mye på trance, og leker meg som DJ, vil jeg absolutt anbefale de til annen type musikk også. De spiller ikke bare høyt, men også veldig bra. Ikke la deg skremme av "techno"-utseendet... Det finnes sikkert andre gode headset, men husk å prøve dette i hvertfall. Uansett, lykke til med kjøpet. Lenke til kommentar
KJ Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hei KJ! Er det du som skrev på Audio sitt forum tidligere? Hør på KJ. Han er flink.. :smile: C'est moi! and thanks for the credit. Jeg «skriver» forsåvidt fortsatt på både AudioForum og Lyd & Bilde sitt forum, men begge forumene er vel å betrakte som stein døde. Du kan vel si at jeg er litt treig mht. å bytte forum. Til Insomniac: Jeg kjenner ikke SONY sitt MDR headsett, så med unntak av det visuelle/estetiske designet bør jeg ikke uttale meg. Men det er et relativt gjennomgående «problem» for ordentlige øreklokker at de ikke oppnår tilstrekkelig volum fra bærbart utstyr, og jeg vil tro det samme gjelder for SONY. Problemet er egentlig at bærbart utstyr som oftest gir for lite spenning ut til ørevarmerne. Dette er en konsekvens av at de ofte drives med ett eller to baterier, og dermed ikke kan levere høyere spenning ut. En tommelfinger regel jeg fant på her og nå kan være at dersom den bærbare lyddingsen (les CD, MD, MP 3, radio mm.) drives at ett stk vanlig bateri (dvs 1,2-1,5V) så bør hedsettet ha en impedans på mindre enn 32 ohm (det kan forstås slik at 32 ohm i de fleste tilfeller kan være tilfredsstillende, men vil ikke være optimalt, eller tilfredsstillende for headbanging). Drives dingsen med to stk batteri bør impedansen i headsettet være på mindre enn 64 ohm. etc dvs fire batterier gir omlag 120 ohm osv. Som alle tommelfingerregler er dette selvfølgelig en grov overforenkling, og det må også tas høyde for spenningsfølsomheten til ørevarmerne, allt annet likt vil imidlertid spenningsfølsomheten øke ved fallende impedans, men som oftest er ikke allt annet likt. Som nevnt tidligere har jeg et par eH2270, disse har en impedans på 64 ohm, og har marginalt bedre spenningsfølsomhet enn HD5XX serien. Jeg bruker ørevarmerne på en SONY D-MJ955 DiscMan, som drives av 2 NIMH batterier. Med unntak av noen få plater som er mikset «loud as hell» så gir denne kombinasjonen et noe lavt maksimalt og gjennomsnittlig lydtrykk, det er pt. ok men i lengden vil det ikke være tilfredsstillende. Når jeg bruker ørevarmerne på datamaskinen, tilkoblet et TerraTec DMX 6Fire 24/96 lydkort, har jeg ingen problemer med maksimalt lydtrykk, derimot er problemet her at det brukbare området for volumkontrollen er litt for begrenset (jeg blir fri for ørevoks, og får svake tendenser til tinitus når volumkontrolen står i kl12 posisjon). Da er vi kommet til sakens kjerne: det er svært vanskelig (for ikke å si umulig) å finne ett headsett av høy kvalitet som er optimalisert for «alle forhold», som passer like godt til hjemme stereoen, som til datamaskinen, som til lommedischoen mm. På ett eller flere punkter må du inngå kompromisser, dersom du ikke skal kjøpe flere headsett. En sepparat forsterker (helst portabel) til ørevarmerne reduserer behovet for å inngå kompromisser ved bruk av headsett i forskjellige situasjoner, se f.eks. http://www.headphone.com/. mvh Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Sony MDR-V700 er meget lettdrevne!! De har ingen problemer med å spille høytt når de brukes med bærbart utstyr. Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Da kjøper du bare en liten batteridrevet øreklokkeforsterker så kan du kjøre hva som helst med den MDen din. Jeg liker ikke SONY øreklokker, prøvde noen i dyre en gang. Hadde sånn sølgrått techno utseende, koss porta pro er mye bedre. Jeg husker ikke hvilken modell det var. Lenke til kommentar
xist- Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 skal du med nytt headset når du har portapro.. det eier jo alt Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 til sin pris; ja i samme prisklasse som sh 590; tror jeg neppe Lenke til kommentar
muffe Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 ... Soundstorm er vel og bra til realtime dekoding av surremegrundt. ...[/quotBra betegnelse på surround... Burde plasseres i "Gullkorn". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå