Gå til innhold

Skikkelig headset

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skjemme meg selv bort litt med et nytt headset :smile:

Har Koss portapro fra før (forøvrig et Creative Megaworks 550THX 5.1, Asus A7N8X soundstorm lydkort), og bruker mye tid på musikk. Spiller også litt CS. Så nå vil jeg ha noe av det beste som er, uten å plages med tanken på at det finnes særlig bedre :p . Rundt 2k tenker jeg er riktig prisklasse da? Greit, jeg vet det finnes headset som koster mer enn en bil, men det får heller være.

Ellers bare kom med inspill og forslag og si hva jeg bør vurdere. Det er sannsynligvis dere som kan mest om dette her.

Beyerdynamic er visst best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg evt. skulle investere i et headsett som er vesentlig bedre enn Koss PortaPro, så ville jeg ha investert i et bedre lydkort, og helst med en anstendig forsterker til headsett innebygd (eks. TerraTec DMX 6fire 24/96), alternativt kan du bruke en frognertier på en separat headsettforsterker fra f.eks. Creek.

Av kurrante headsett opp til 2K kr, så ville jeg ha sjekket utvalget fra Sennheiser dvs HD570/580/590, foruten eH2270 som jeg har selv. Det lille jeg har sammenliknet eH2270 med de andre, tyder på at dette headsettet har marginalt bedre dynamikk i bassområdet. Det er forøvrig en lukket konstruksjon i motsetning til HD5XX serien som er åpne eller semi åpne konstruksjoner.

mvh

Lenke til kommentar

hmm, høres jo ut som du har greie på dette KJ, noe jeg IKKE har :smile:

så kunne du forklart dette litt for meg. trodde nemlig det soundstorm opplegget var bra greier, men det er det altså... ikke? :-?

hva koster disse ekstra headsetforsterkerene og hvor fås de kjøpt.

Finnes jo ørten headsetmodeller fra hver produsent, finnes der noen oversikt over forskjeller? HD5XXX, beyerdynamic DT XXX osv.

hvis du skulle kjøpt headset i dag, hva ville du valgt. hvorfor er sennheiser bedre enn beyerdynamic?

Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i at du som regel får det du betaler for, så ville jeg først og fremst lagt vekt på det ergonomiske designet til ørevarmerne. Det er relativt kipt å lange ut frognertiere for gode ørevarmere som ikke passer (fysisk) til øra og skallen, og ettersom vil alle er konstruert litt forskjellig er det ikke mulig å gi generelle anbefalinger på dette; du er nødt til å prøve selv. Med det samme du er ute for å skjekke som ørevarmerne passer til skallen, så kan du sette på musikk mm. for å få en formening om de også spiller OK (i prisleiet mellom 1K5 og 2K kr så er det relativt få tabbekjøp å gjøre, og de lydmessige forskjellene er relativt marginale, men som sagt du får det du betaler for.

Grunnen til at jeg for en mnd. siden valgte Sennheiser eH 2270 var: 1) ergonomien til sennheiser sitt nye design (dvs eH 2279, HD500, HD570 og HD 590) passer bra til skallen min (noe Beyerdynamic ikke gjør), men det er min skalle, 2) lommedischoen min klarer å drive dem med rimelig godt resultat, 3) de er lukket så jeg kan spille så høyt jeg vill uten klager fra medpassasjerer på T-banen, 4) jeg synes de lukkede modellene til Sennheiser har bedre dynamikk i bassområdet enn de åpne modellene. 5) det er rimelig behagelig å valse rundt i 15 minusgrader med effektive ørevarmere.

Creek har en forsterker til ørevarmere til ca. 1K kr, heter Creek OBH 11 (SE) (se http://www.creekaudio.co.uk/products/obh/o...bh_11_11se.asp). Creek forhandles av Lyric Hifi, se http://www.lyrichifi.no, men jeg vet ikke om de har OBH-serien. SE varianten er litt forfinet og koster noen hundrelapper mer. Du kan også få kjøpt slike forsterkere (vanligvis andre merker) i foretninger som selger musikkutstyr (av en eller annen grunn er det ikke mange «hifi» alle datadingser i denne kategorien).

Soundstorm er vel og bra til realtime dekoding av surremegrundt. Soundstorm har imidlertid ikke mye med lydkvalitet å gjøre. Det er også noe helt annet å drive headsett i stereo, kontra å drive lydinnganegne på Creative settet ditt. Hvilke analoge lydkretser som benyttes på Asus kortet vet jeg ikke, men det vil være en utfordring å lage godlyd med kretser som er integrert på et hovedkort. Når du investerer inntill to frognertidere på et headsett, så får du mot formodning et headsett som er så bra at kvaliteten på de lydkretsene som skal drive headsettet fort blir begrensende for sluttresultatet. Jeg vil i utgangspunktet tro at dette er tilfelle selv for Koss headsettet ditt (dvs. du kan ha en del å hente ved å skaffe en separat forsterker til å drive også disse ørevarmerne).

mvh

Lenke til kommentar

Bruker utgangen på "fjern"kontrollen til megaworks anlegget jeg :-?

var det noen som lo nå, eller er det greit?

Forresten noen forretninger i bergen der man kan prøve headset der de har utvalg og det ikke er en selger som puster deg i nakken så du blir nervøs ut av det :smile:

Har en gammel technics forsterker stående her da... solgt for 250kr for loppemarked :lol: men hva vet jeg kanskje den funker godt nok til headset?

Lenke til kommentar

grunne til at jeg helst vil ha en direkte anbefaling av dere uten å prøve de først engang er vel at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, og er ikke så flink til å skille slikt. liker best å kjøpe noe jeg vet er bra, en banker som folk som har greie på sånt garanterer for at er bra :)

Lenke til kommentar

Godt å høre at noen på forumet er villige til å gå over 500 for øreklokkene.

Selv har beyerdynamic dt 250, disse er de beste øreklokkene å høre på og ha på seg. de er helt tette og demper derfor omgivelses støy betraktelig. Dette kan være veldig nyttig dersom du også bruker dem til spilling.

beyerdynamic dt 280 og 290 er samme som dt 250 men med mic.

Men der er nokså viktig at du prøver øreklokkene før du kjøper de, det er fordi klokkene ikke passer like godt på alle hoder. Dersom du har digre ører bør du kanskje vurdere akg 401 eller 501. De er også veldig gode men er litt svake i bassen. Sennheiser er også fantastiske øreklokker men jeg fåretrekker definitivt beyerdynamic.

Eneste øreklokker i den prisklassen jeg absolutt ikke liker er sony. De jeg har prøvd av sony(husker ikke modellene) klemte så mye på ørene at jeg ikke kunne bruke headsettet mer enn en time av gangen.

Men dersom du vil ha en direkte anbefaling: Beyerdynamic dt 250.

dt250 har 80ohms impedanse, så de er ikke så tunge å drive at du trenger å bruke separat forsterker.

Lenke til kommentar

får vel slenge meg på denne tråden kan noen hjelpe meg jeg står mellom 3 stykker den denon,ur40 eller sendheiser hd497: elkjøp

heller mest mot sistnevnte,alle snakker jo om hd5xx serien ingen som har denne?

skal brukes til mp3 spiller,har lest at hd497 er gode til å høre på musikk.

hva sier folket?

Lenke til kommentar

Jeg er sinnsykt fornøyd med mine headsett. Sony MDR-V700Dj. Heter de. De kan du kjøpe nesten alle steder. De er lukkete. Deilig at du ikke må konsentrere deg om andre's KOss headsett som støyer på lan. :lol:

Jeg har brukt de som hørselsværn *At det går ann* på jobbn. Siden det er et høyt støynivå og de er lukket og holder lyden ute så jeg bare hører musikken. De hedsettene er så flotte. Har ikke hatt noen problemer med dem i det heletatt. Sinnsyke til spilling, helt rå på lyd spør du meg. Meget fornøyd. Siden den heter dj så kan du bende de og snurre de rund som dy vil. Altså øreklokkene hvis du skjønner hva jeg mener. Er helt flotte hedsett. De som har litt peiling på Headsett fks på hifi senteret sier at de er et av de beste i verden. Og de koster som regel 2k. Men kjøp de i utlandet. Europeisk garanti. Jeg sparte nesten 1k på og kjøpe de i tyskland. Så det var headsett for 1100kr isteden for 2000kr. Abselutt og anbefale spør du meg.

Lykke til med headsett handlinga!

Headsettet mitt har også et fint sølv design som ser de til å se mega tøffe ut.

Lenke til kommentar

har bestemt meg for å kjøpe noe av det beste som er denne gangen som sagt: kan noen si noe om forskjellene på sennheiser hd-590 og hd-600?

590 har jo impedans på 120 ohm mot 600's 300 ! så de er jo betydelig mer lettdrevne. men dette må da gå på bekostning av noe :-? ?

Lenke til kommentar

har hørt det er skadelig for hørselen med lukkede, og jeg hører mer enn tungt nok fra før (sier du til dette?), så tror jeg beveger meg mot sennheiser 590

du bor vel ikke tilfeldigvis i bergen, og kan fortelle om butikker som fører disse to?

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke i bergen. Tviler på at tette øreklokker ødelegger hørselen. Hadde vert rart siden de er mye brukt i lydstudio osv. Ville vert rart om folk som var avhengige av hørselen sin på jobben ødelegger den med tette øreklokker. Men har hørt at øreplugger ødelegger hørselen. Kansje fordi øreplugger blåser alt trykket inn i ørekanalen mens øreklokker fordeler det over hele øret. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...