mobilting Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 En bekjent skal kjøpe seg ny mobil. Han har lenge siklet på Sony Ericsson P1. Men i dag kom han over en artikkel på Dinside Data. Der de skriver at den er veldig treg. Artikkelen er jo noen mnd, så det er kanskje kommet nye firmware/fikser som gjør den raskere? Det som skuffer mest med telefonen er tregheten. Det vil si, den er ikke nødvendigvis treg når en først befinner seg i et program, men den er tidvis irriterende treg til å sette i gang prosesser. Hvis meldings-applikasjonen ikke kjører i bakgrunnen tar den hele ti sekunder å starte opp. Det er overraskende lenge, og selv når applikasjonen allerede er aktiv, og du velger "ny SMS", tar det rundt fem-seks sekunder før du kan begynne å skrive meldingen. Det høres kanskje ikke mye ut, men tatt i betraktning at det å sende en melding er en av de mest trivielle tingene en gjør med en mobiltelefon, burde ikke ventetiden være såpass markant. Og det slutter ikke der. Når en skal velge mottaker for SMSen trykker en først "Kontakt", så "Velg kontakt", så venter en snaue fem sekunder på at adresseboka skal komme opp, så finner en navnet på vedkommende, trykker "Velg", og så endelig "Send". Kan dere komme med synspunkter/svar på dette?+ Takk! Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) En bekjent skal kjøpe seg ny mobil. Han har lenge siklet på Sony Ericsson P1.Men i dag kom han over en artikkel på Dinside Data. Der de skriver at den er veldig treg. Artikkelen er jo noen mnd, så det er kanskje kommet nye firmware/fikser som gjør den raskere? Det som skuffer mest med telefonen er tregheten. Det vil si, den er ikke nødvendigvis treg når en først befinner seg i et program, men den er tidvis irriterende treg til å sette i gang prosesser. Hvis meldings-applikasjonen ikke kjører i bakgrunnen tar den hele ti sekunder å starte opp. Det er overraskende lenge, og selv når applikasjonen allerede er aktiv, og du velger "ny SMS", tar det rundt fem-seks sekunder før du kan begynne å skrive meldingen. Det høres kanskje ikke mye ut, men tatt i betraktning at det å sende en melding er en av de mest trivielle tingene en gjør med en mobiltelefon, burde ikke ventetiden være såpass markant. Og det slutter ikke der. Når en skal velge mottaker for SMSen trykker en først "Kontakt", så "Velg kontakt", så venter en snaue fem sekunder på at adresseboka skal komme opp, så finner en navnet på vedkommende, trykker "Velg", og så endelig "Send". Kan dere komme med synspunkter/svar på dette?+ Takk! Jeg hadde P1, og kvittet meg med den. Den er til tider treg, men normalt ikke verre at det er til å leve med. Jeg oppgraderte den i jula med nyeste firmware, og selv om den ble noe raskere (tror jeg...) var det ikke å rope hurra for. Det som var verre, var at den mangler navigasjonstast. I stedet må man bruke scrollehjul, tastaturet, touch-screen'en eller pennen. Man lærer seg etter hvert til hva som fungerer best, men det går ikke an å bruke en av de tingene til alt. Det var et hekkane å avslutte programmer. Da måtte man inn i en egen meny for aktive programmer, og så avslutte dem der. Ikke som på S60-telefonene, der man kan avslutte programmene ved å gå på Valg > Avslutt. Jeg likte heller ikke wlan-opplegget. Det var en eldre standard, og det tok lang tid å starte opp. I tillegg måtte man først aktivere wlan. På Nokias telefoner med wlan aktiveres dette når man velger dette for dataoverføring, og det starter straks. Så deaktiveres det helt få sekunder etter at programmet (f.eks nettleseren) er avsluttet. På P1 går wlan over fra aktiv til stand-by "en stund" etter at programmet er avsluttet. Å betjene musikkspilleren med tastelås aktivert gikk ikke. På vanlige SE-telefoner virker volumknappen i det minste, og den kan også brukes til å skifte spor/radiokanal. På P1 må man ha tastelåsen av. Den har jo ikke noen navigasjonstast, så da er det fram med fingre eller pekepenn. RDS-radioen i P1 var jævla god, forresten. Musikkspilleren var det verre med. Lyden var god, men volumet kunne godt være høyere. Den støttet ikke visning av albumcover, dersom disse er lagt inn i mp3-filens tag. I det hele tatt var den ikke så grei å betjene som walkman-mobilene fra SE. Husker ikke om den hadde equalizer, eller om den hadde en som bare hadde ferdiginnstilte valg. Uansett er nok ikke P1 ment som en musikkmobil. Dersom man investerer i et av SE sine hodesett med fjernstyring av volum og sporskifte/radiokanalskifte, er det i seg selv nok til å gjøre det hele mye mer bekvemt. Kameraet var ganske bra, og jeg har vel ikke så mye negativt å si om det. Telefonen har en lang rekke innstillingsmuligheter, og er en skikkelig businesstelefon, uten at man har glemt at mange faktisk også kunne tenke seg å høre å på radio eller spille musikk i blant. Jeg synes den ser stilig ut, og til å være en telefon med qwerty-tastatur, pekeskjerm og smartphone OS (UIQ), er den ikke noen stor klosse. Har man tenkt å kjøpe P1, prøv den for all del i butikken først! Skriv gjerne ut erfaringer fra tester og nyhetsforum, og merk spesielt det som er av negative tilbakemeldinger. Det er det som kan skape irritasjon. på den annen side er det veldig mye positivt med telefonen! Endret 27. januar 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
mobilting Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Har du i så fall andre mobiler å anbefale? I samme sjanger? edit: Hvordan er P1 i forhold til W960i? Han som skal ha mobilen ønsket seg mest qwerty -tastatur. men er åpen for andre forslag også.. Ønsker likevel flere erfaringer om P1.. Endret 27. januar 2008 av mobilting Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Har du i så fall andre mobiler å anbefale? I samme sjanger? edit: Hvordan er P1 i forhold til W960i? Han som skal ha mobilen ønsket seg mest qwerty -tastatur. men er åpen for andre forslag også.. Ønsker likevel flere erfaringer om P1.. W960 er en walkmanmobil, men regner med at en del av det som er negativt med P1 går igjen på den. Den har jo heller ikke navigasjonstast, bl.a. Men jeg har aldri prøvd W960. Søk etter test av dem her: http://alatest.no/mobiltelefoner/c-8/ Man kan også laste ned brukerveiledningen på SE sine hjemmesider, og se etter funksjoner men er spesielt interessert i. Lenke til kommentar
mobilting Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg har selv prøvd W960, den er veldig bra (rask hvertfall).. Har navigasjonshjul på siden. Men han som skulle ha mobilen var som sagt mest interessert i qwerty- tastatur.. Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 En bekjent skal kjøpe seg ny mobil. Han har lenge siklet på Sony Ericsson P1.Men i dag kom han over en artikkel på Dinside Data. Der de skriver at den er veldig treg. Kan dere komme med synspunkter/svar på dette?+ Takk! Den nyeste firmwaren gjorde P1i en del raskere. P1 er ikke treg om du bruker den riktig. Pass på at du ikke stenger ned programmene når du har brukt dem. Legg oppgavebehandleren til hurtigtasten, så switcher du meget kjapt mellom f.eks meldinger, kontakter, web osv. For øvrig er jeg ikke enig med den andre posteren her som sier at P1i er vrien fordi den mangler navigasjonstast. Dette er bare en tilvenningssak. Du har rikelig med navigasjonsmuligheter på P1i. CD Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 En bekjent skal kjøpe seg ny mobil. Han har lenge siklet på Sony Ericsson P1.Men i dag kom han over en artikkel på Dinside Data. Der de skriver at den er veldig treg. Kan dere komme med synspunkter/svar på dette?+ Takk! Den nyeste firmwaren gjorde P1i en del raskere. P1 er ikke treg om du bruker den riktig. Pass på at du ikke stenger ned programmene når du har brukt dem. Legg oppgavebehandleren til hurtigtasten, så switcher du meget kjapt mellom f.eks meldinger, kontakter, web osv. For øvrig er jeg ikke enig med den andre posteren her som sier at P1i er vrien fordi den mangler navigasjonstast. Dette er bare en tilvenningssak. Du har rikelig med navigasjonsmuligheter på P1i. CD Jeg (den andre posteren) mener fremdeles at navigasjonstast er et must. Det var det på f.eks P990i, og så tok de den vekk. På mobiler flest kan man få til det meste med navigasjonstast. På P1 kan man ikke bruke bare touch-screen eller bare navigasjonshjul osv. Håper navigasjonstasten er tilbake på neste utgave av P1, eller at den har en stor touch-screen som kan betjenes kun med fingene, om ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå