Christian_ Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei Har kjøpt en russebil som mangler nøkler. En Ford Econoline Clubwagon 1989 modell. Vet at bilen har to sett nøkler, et til tenninga, og et til dørene. Vi har vært hos ford og hørt om det var mulig å få i tak i nye nøkler uten at vi måtte bytte ut hele låssystemet, men det var ikke mulig. Men i dag ryddet vi litt i bilen, og fant under et teppe en nøkkel som passet til tenninga, altså har vi en nøkkel til bilen. Men det er egentlig dørene vi er interresert i å låse. Så spørsmålet er egentlig: Vil vi kunne få nye nøkler til dørene når vi har nøkkel til tenninga? Takker for alle svar Mvh Christian Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Ja, klart det, det burde vel strengt tatt ikke være noe problem å få tak i noen nye låser? Dere trenger jo bare en liten del ikke sant? hva med det lokale bilopphøggeriet? kan jo hende at de har noe som passer.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 tror det er vanskelig uten å ha en nøkkel som passer i døra, men strengt tatt må dere vel ikke ha nøkkel til alle dørene, så hvis dere kjøper 1 ny sylinder, og setter den på førersiden, og låser alle de andre dørene innenfra går vel det greit? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Jo, tenkte jo at vi kunne ta en tur på opphuggeriet om det var nødvendig, men det hadde vært enda enklere om vi kunne fått nye nøkler;) Skal ta en telefon til ford i morgen og høre:) Vi kan ikke så mye om bil, og vil helst at dette skal bli så billig som mulig:) Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Nye nøkler pleier å være dyrt, men ikke vet jeg til en sånn bil. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Hm, vi får vurdere det. Skal ha noen nye dekk og seter fra bilopphuggeren uansett. Men mulig vi kan få nøkkelnr og få filt ut et par nye nøkler, blir litt billigere enn å få det rett fra ford. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Å få nytt orginalt fra Ford tror jeg blir bra dyrt ja. Er sentrallås på bilen, så viktigste er å få låst ene døren på en måte Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Ringte ford i dag, og de sa at det ikke var mulig å få nye nøkler til dørene:( Så vi må nok ta en tur til bilopphuggeren;) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ringte ford i dag, og de sa at det ikke var mulig å få nye nøkler til dørene:( Så vi må nok ta en tur til bilopphuggeren;) Ikke hør på Ford. Ta kontakt med lokale låssmed, de kan kanskje hjelpe deg. Bare pass på å få tak i en med kunnskap om billåser osv. Uansett så skulle det ikke vært så vanskelig å chipse om låsene, jeg vet ihvertfall at Audi forhandlere gjør det. Det vil si at man programmerer låsene til å passe den nøkkelen du har. Kode om låsene burde ikke være en big deal for et merkeverksted. Ellers kan du jo høre om låssmeden kan hjelpe dere med dette. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg spurte om den eneste muligheten var å bytte lås, og det var det jeg fikk til svar også. Men kan naturligvis høre med en låsesmed og høre om jeg får ett annet svar. Chipse om en lås? Høres ikke ut som at det er noe som vil fungere på en gammel ford fra 1989:p Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vel, mange forhandlere som har sagt en ting mens låssmeden har gjort en annen. Chipse/ omprogrammere en lås er helt vanlig prosedyre. Man endrer bare rekkefølgen på de ringene som ligger inni låssylinderen slik at de passer med din. Disse kan også byttes ut. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Det er nok ikke så mye elektronikk i sving inne i i nøklene på den bilen nei Låsen er ikke fjernstyrt, og ingen form for startsperre etc. tvert imot. Edit: en låsesmed skal alltids klare å lage noe "under bordet" hvis han får sylinderen i hånden. Selv om han kanskje ikke har lov/godkjenning til å lage det. Endret 29. januar 2008 av espennyh Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Shims er det, og ikke chip he he. Men uansett ingen problem å skifte/ endre på hvis låsen er laget/ bygd for dette. Det er også helt vanlig å gjøre i f.eks. vanlige låser til hus osv. eller når man skal ha systemnøkler. Burde ikke koste så veldigmye mer enn 100 kr pr lås vil jeg anta. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Hm, rart ingen har nevnt det før? Jeg får høre med de lokale låsesmedene:) Endret 29. januar 2008 av Christian_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå