Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Heisann, jeg har en kamerat som har en Honda Civic 86 Modell som nå har punktert, og jeg må finne nye dekk/hjul, men jeg vet ikke hvilken størrelse som er på disse dekkene, er det noen som vet? Evt hvilke dekk som kan passe? Er det mulig at Toyota Corolla dekk/hjul kan passe? Trenger svar så fort som mulig... Evt noen som vet hvor stor avstanden mellom boltene er? Freebird!... Endret 27. januar 2008 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 stort sett står det i vognkortet! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Testet et Toyota Corolla hjul og dette passet.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 det at det "passer" eller "går ann" trenger ikke bety det er riktig, Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) 86-civic har biltesirkel 4x100 innpresset er orginalt 40, velger du breiere felger enn orginalt er det mulig nu må noe ned i innpress så de ikke tar borti fjærbein. navhullet er 56.1mm felger fra nissan, vw og volvo med 4x100 har tilnermet likt innpress og passer fint. de fleste orginale toyotafelger passer IKKE da hullet i senter av felgen er for lite... Endret 28. januar 2008 av Hullsag Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Du finner dekkstørrelsen, og ser så etter pris. eks. på dekkstørrelse er 195x65 r. 15. Dette står på selve dekket. Så er det b are å gå på dekkjakt, og finne et par som er brukbart. Husk at dere må skifte slik at begge dekkene på en aksling er likt, og hvis du har piggdekk så må alle dekkene ha pigger. Selv har jeg handlet litt hos dekkonline.com og er ganske fornøyd med de. Men pass på at monmtering og avbalansering kommer i tillegg. Lenke til kommentar
Leomax Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du finner dekkstørrelsen, og ser så etter pris. eks. på dekkstørrelse er 195x65 r. 15. Dette står på selve dekket. Så er det b are å gå på dekkjakt, og finne et par som er brukbart. Husk at dere må skifte slik at begge dekkene på en aksling er likt, og hvis du har piggdekk så må alle dekkene ha pigger. Selv har jeg handlet litt hos dekkonline.com og er ganske fornøyd med de. Men pass på at monmtering og avbalansering kommer i tillegg. I følge loven for kjøretøy under 3500kg heter det at det skal være lik egenskap på samme aksling, like dimensjoner på alle hjul og kjøres det med pigger skal dette også være pigger på alle hjul. Hva er egenskap på et dekk? Det kun 2 egenskaper på dekk. Egenskap er måten dekk er bygget opp på Diagonaldekk eller Radialdekk. Diagonaldekk er jo ute så og si, stortsett alle bygger dekk på på Radial teknologi nå. I klar tekst betyr det at så lenge dekkene har en R i dimensjonbetegnelsen (eks: 165/80R13) har dekkene lik egenskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Dekket ble plassert på for å få flyttet bilen til en plass der man kunne få fikset det ødelagte dekket. Toyta felgen passet tilsynlatende helt fint og den holdt seg på til man kom seg hjem.. Takk for hjelpen. Ser på saken som løst nå... Freebird.. Lenke til kommentar
Med01 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Du finner dekkstørrelsen, og ser så etter pris. eks. på dekkstørrelse er 195x65 r. 15. Dette står på selve dekket. Så er det b are å gå på dekkjakt, og finne et par som er brukbart. Husk at dere må skifte slik at begge dekkene på en aksling er likt, og hvis du har piggdekk så må alle dekkene ha pigger. Selv har jeg handlet litt hos dekkonline.com og er ganske fornøyd med de. Men pass på at monmtering og avbalansering kommer i tillegg. I følge loven for kjøretøy under 3500kg heter det at det skal være lik egenskap på samme aksling, like dimensjoner på alle hjul og kjøres det med pigger skal dette også være pigger på alle hjul. Hva er egenskap på et dekk? Det kun 2 egenskaper på dekk. Egenskap er måten dekk er bygget opp på Diagonaldekk eller Radialdekk. Diagonaldekk er jo ute så og si, stortsett alle bygger dekk på på Radial teknologi nå. I klar tekst betyr det at så lenge dekkene har en R i dimensjonbetegnelsen (eks: 165/80R13) har dekkene lik egenskap. Dette var noe misvisende. Dette står det egentlig i kjøretøyforskriften, punkt 6.1 h): "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a." Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Sakset fra vegvesen.no da jeg ikke har orket å finkjemme forskriften: Når det gjelder bruk av piggdekk på biler med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, kreves det at alle hjul er utstyrt med piggdekk. Tilsvarende gjelder tilhengere/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert Så man må nok som hovedregel ha pigg på alle dekkene hvis man har det på en aksling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå