Gå til innhold

UPO Oppvaskmaskin fungerer ikke lenger

Hansforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
UPO importeres av AM hvitevarer tlf 64913300. Du kan også kontakte din lokale reparatør som du kan finne på www.upo.no.

Hva er feil? Er den helt død, lyser det i lamper, tar den inn vann, er det noe lyd...?

Det er 2 knapper foran. En for å velge program, og en for start

Jeg velger vanlig program (tallerkner og glass) og trykker start. Det lyser at den har startet et program (6 indikatorer rundt start knappen) (heretter indikatorlys)

Den starter men etter en stund så lyser ikke indikatorlyset lenger. Jeg trykker på start en gang til og den ser ut til å starte, indikatorlyset lyser. Etter en stund slukkes indikatorlyset. Så jeg venter litt og ser hva som skjer. Etter en stund lager den lyd som om den kjører et program. Nå blinker et annet lys ved program knappen og maskinen kan fortsette i det uendelige uten at noe skjer, indikatorlyset er slukket.

Min mistanke var først om det kanskje var tett i sluket at den ikke fikk tømt seg for vann. Hvis jeg tømmer masse vann inn i den så lenses det ut så utløpet er ikke tett.

Kan det være at den ikke får vann? Jeg skjønner ikke at inntaket kan bli tett i så fall?

Hvis jeg skrur av oppvaskmaskinen så fortsetter den å gå, jeg må fysisk dra ut stikkontakten for å få fred...

Den er ca 4-5 år gammel, og har vært en trofast arbeidshest. Har betegnelsen D 605

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Sjekk Asko sine hjemmesider også. Asko og Upo er i realiteten samme greia, Asko blir vel bare rangert litt mer eksklusivt.

Lenke til kommentar
Asko og Upo er i realiteten samme greia, Asko blir vel bare rangert litt mer eksklusivt.

Ikke helt riktig. Upo er et varemerke som i Norge bare selges av Elkjøp/Lefdal.

Upo oppvaskmaskiner = Asko (produsert av Asko Cylinda i Sverige)

Upo komfyrer = Asko (produsert av Asko i Finnland)

Upo vaskemaskiner = Elto (produsert av Merloni i Italia)

Upo kjøl/frys = Elto (produsert av Merloni i Italia)

Lenke til kommentar
Min mistanke var først om det kanskje var tett i sluket at den ikke fikk tømt seg for vann. Hvis jeg tømmer masse vann inn i den så lenses det ut så utløpet er ikke tett.

Kan det være at den ikke får vann? Jeg skjønner ikke at inntaket kan bli tett i så fall?

Hvis jeg skrur av oppvaskmaskinen så fortsetter den å gå, jeg må fysisk dra ut stikkontakten for å få fred...

Inntaket kan tette seg. Vanligvis sitter det en silpakning på inntaksslangen ved kranen. Denne kan tette seg hvis det er mye partikler i vannet.

Hvis det er avløpspumpa du hører etter at du har slått av maskinen så betyr det vanligvis at overflomssikringen har slått ut pga innvendig lekkasje. Hvis det samler seg vann i bunnplaten så skal inntaksventilen stenges og pumpa skal startes automatisk. Hvis du tar av pynteplaten på sokkelen til maskinen så skal du finne en åpning så du kan se / kjenne etter om det er vått.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Upo kjøl/frys = Elto (produsert av Merloni i Italia)[/size]

Takk for at du klarer opp. Har du noen fine sider jeg kan lese om dette? Greit å vite, i og med at jeg selger hvitevarer. Klarer aldri å huske produksjonsplasser etc. når kolegaene mine forteller meg det :p

Lenke til kommentar

Upo kjøl/frys = Elto (produsert av Merloni i Italia)[/size]

Takk for at du klarer opp. Har du noen fine sider jeg kan lese om dette? Greit å vite, i og med at jeg selger hvitevarer. Klarer aldri å huske produksjonsplasser etc. når kolegaene mine forteller meg det :p

Dette står vanligvis ingen steder. Du må følge med når kollegaer og leverandører oppgir slike fakta. Men et unntak som jeg vet om: Electroluxkonsernet har en delebestillingsportal som heter Pro Corner. Der ligger det info om fabrikk og produsjondato i tillegg til all deleinfo.

Lenke til kommentar

Inntaket kan tette seg. Vanligvis sitter det en silpakning på inntaksslangen ved kranen. Denne kan tette seg hvis det er mye partikler i vannet.

Hvis det er avløpspumpa du hører etter at du har slått av maskinen så betyr det vanligvis at overflomssikringen har slått ut pga innvendig lekkasje. Hvis det samler seg vann i bunnplaten så skal inntaksventilen stenges og pumpa skal startes automatisk. Hvis du tar av pynteplaten på sokkelen til maskinen så skal du finne en åpning så du kan se / kjenne etter om det er vått.

Når jeg tar ut bunnpanna så er det vann nedi hullet, vannnivået er konstant.

Har jeg kontakten i veggen og heller vann nedi så synker vannet ned til dette nivået.

Lenke til kommentar
Når jeg tar ut bunnpanna så er det vann nedi hullet, vannnivået er konstant.
Når du sier bunnpanne regner jeg med at du mener finsilen. Det vil alltid være vann igjen i bunnen under filterene. Dette er bunnen i vaskerommet i maskinen, ikke bunnen av selve maskinen. Bunnplaten som samler opp eventuell lekkase er platen underst på maskinen som bena er festet i. Inspeksjonsåpningen er i sokkelen. Dvs innunder døren, helt ned mot gulvet.

Har jeg kontakten i veggen og heller vann nedi så synker vannet ned til dette nivået.
Betyr vel at pumpa gjør jobben sin.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det var en reparatør å såg på den i dag.

Det var visst indikator for "skitt i inntaket" som var feil. Men det var ikke noe skitt i inntaket, bare alarmen som hadde blitt utløst. Han hadde en bruksanvisning som hadde vært utrolig grei å ha. Trykket på de to knappene i forskjellige kombinasjoner, og vips var hele greia i orden igjen. Alt som var brukt var 5 minutter av hans arbeidstid og 931 kr av mine sparepenger.

Lenke til kommentar

Det var visst indikator for "skitt i inntaket" som var feil. Men det var ikke noe skitt i inntaket, bare alarmen som hadde blitt utløst. Han hadde en bruksanvisning som hadde vært utrolig grei å ha. Trykket på de to knappene i forskjellige kombinasjoner, og vips var hele greia i orden igjen. Alt som var brukt var 5 minutter av hans arbeidstid og 931 kr av mine sparepenger.

Hei du! jeg fikk akkuratt samme problem med min maskin i går, kan du PLEASE sende meg hvilken kode han brukte, hvis du fikk notert deg det?? Får nok ikke tak i noen tekniker nå i helgen......

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei du! jeg fikk akkuratt samme problem med min maskin i går, kan du PLEASE sende meg hvilken kode han brukte, hvis du fikk notert deg det?? Får nok ikke tak i noen tekniker nå i helgen......

hold start/stopp knappen inne i 5 sek.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har en Husquarna Cardinal 531 som gir feilmelding C3, og fortsetter å pumpe ut etter at maskina er slått av, slik at jeg må trekke ut kontakten for å få fred. Maskinen har virket fint, inntil vi kom hjem fra ferie. Jeg tror vi slo av maskinen før den egentlig var ferdig en gang, og har lest et sted at det da kan presse vann ned i bunnpanna når maskinen starter igjen, fordi luften varmes opp. Jeg har forsøkt å holde startknappen inne i 5 sek mens maskinen sto på. Det hjalp ikke. Jeg regner med at flomsikringen er aktivert, og vil prøve å resette alt for å se om den da virker. Har ringt diverse support, men de vil ha 1200 kroner for å sende en tekniker. Jeg vil først vite om det virkelig er noe feil, eller om det bare er maskinen som er forvirret. Kr 1200 for å trykke på en knapp syns jeg i tilfelle er i drøyeste laget!! Det er heller ikke mulig å betale for å få en fagmann til å hjelpe meg over telefonen...

Er det noen her som ved om en reset-prosedyre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...