miknira Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Driver å tester ut FreeBSD for tiden og må si jeg har fått mersmak for dette operativsystemet. Har satt opp Apache med php , postgresql , vsftpd og dovecot server tenester. Kunne godt tenke meg og bruke denne distroen som server på sikt. Det eneste jeg er litt stusser litt på er oppsettet av software raid1. Har 2 disker i serveren og dette har vanligvis vært greitt å sette opp i linux men fikk ikke noe valg om dette under partisjonering i installasjonen. Har googlet litt på temaet og det virker som at dette er noe som må gjøres etter installasjonen. Noen som kanskje har en link til en ok howto ? Det andre jeg lurer på er dette med vilken versjon av FreeBSD en skal velge til server. Ser at også her som i Debian at en snakker om STABLE og CURRENT. Er vel vanligvis stable versjonen en skal velge om en har fokus på stabilitet og sikkerhet om jeg ikke har missforstått? Jeg valgte å prøve FreeBSD 5.5 siden 6.3 versjonen ikke har fått noe stable tittelen enda. Eller er 6.3 såpass stabil etterhvert at en skulle heller satset på denne siden den er nyere? Uansett så blir det i alle fall mer tid tid framover på BSD Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hadde software-RAID i FreeBSD for lenge siden (4.x-serien). Det fungerte greit, men hadde ikke RAID på os-disken, så vet ikke hvordan det er å installere på/boote fra. Du bør finne informasjonen du leter etter i FreeBSD Handbook. Ser at 6.3 er merket som en "Production Release", noe som betyr at den bør være mer enn stabil nok. 5.x-serien er vel heller foreldet nå. Lenke til kommentar
miknira Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Da sitter jeg med feridg installert FreeBSD 6.3 og alt fungerer. Til og med Software RAID1. Så snopa software raid system da. Når jeg har tryna en disk og setter inn en ny så holder det med 2 kommandoer og disken starter å rebuilde. Enklere dette en i Linux (om jeg ikke har gått glipp av noe vesentligt der da). Tar lenger tid der. f.eks: gmirror forget gm0 /dev/ad6 og gmirror insert gm0 /dev/ad6 Thats it. Lenke til kommentar
miknira Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Og når jeg isted tok ut den ene disken og slettet innholdet på den og satt den inn igjen og bootet, så startet raidet rebuilidingen automatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå