Gå til innhold

Den knøttlille munnspilltråden

Eplekaka88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri skjønt meg på munnspill. Spilte på bestefar sitt når jeg var liten, men det blir jo bare stygge disharmonier, ikke akkorder og fine sanger som når han spilte på det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Har aldri skjønt meg på munnspill. Spilte på bestefar sitt når jeg var liten, men det blir jo bare stygge disharmonier, ikke akkorder og fine sanger som når han spilte på det.

Gamle munnspill og dårligere nye typer har en viss dårlig "klang" eller tonekvalitet...

Slik som dette lyder "fint"

Men dette varierer fra øre til øre...

Endret av Bolivar
Lenke til kommentar

Jej, fikk munnspill til bursdag, Et så kalt "Blues Harp MS" munnspill, stemt i C. Driver å prøver meg på flåklypa låte nå, hehe.

Jeg synes det er så vanskelig å ikke treffe de andre tonene hvis jeg skal ha en ren tone. Blir liksom så stygt.

Hvordan får jeg blokket de andre hullene liksom? Lage trutmunn? Tunga?

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Er vel trutmunn og veldig kontrollert pusting som gjelder for å få rene toner. Hvis du puster forsiktig og fokusere lufta mot ett hull med tunga blir det bedre. Nå er jeg på ingen måte noen ekspert men har hatt noen runder på bestefar sine munnspill gjennom årene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også tenkt å kjøpe meg den pakka samt et stativ(liker komobinasjonen gitar/munnspill), har bare ett Lee Oscar i C(diatonic), som jeg tror har sett sine bedre dager. Litt begrensende med bare en toneart, etter det jeg har skjønt er det bare Amoll, og Gdur som passer helt 100%, ellers må man krysspille?(Bare noen toner som passer sammen?)

Er ikke så spesielt god selv, men får til å blåse rene toner og bøye noter ganske greit, ikke sikker på om jeg gjør det riktig da men=P

Til alle som leter etter noter: prøv å finne ut av det selv først, lærer mye mer av det da=)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Neida, du må ikke, selv om det selvsagt kan være en fordel i mange situasjoner. Det blir som med språket: du kan utmerket godt lære deg å snakke uten å kunne lese eller skrive. Etter hvert vil du imidlertid oppdage at det er nyttig å kunne skrive og lese språket, for å uttrykke deg bedre og kunne ta til deg det andre har skrevet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Munnspill! ;D

Fikk munnspillet mitt i posten idag, Lee Oskar i C. Hadde problemer i starten med å fokusere pusten, men nå har jeg nettopp lært meg Dirty Old Town av The Pogues. ^^ Ikke noe avanserte greier såklart, ingen dobbelt-toner eller bøyinger, men dette går så det suser! :lol:

(halv-necro)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg synes det er så vanskelig å ikke treffe de andre tonene hvis jeg skal ha en ren tone. Blir liksom så stygt.

Hvordan får jeg blokket de andre hullene liksom? Lage trutmunn? Tunga?

Vel, du må forme munnen til en type trutmunn ja. Så du treffer rett på en tone, tar litt tid å mestre..

Som

EDIT: Tunga er for blokkering til en halv åpning for en høyere tone(ehm), kan vurderes når man er mer erfaren.

Rengjøring

Har spilt litt selv før, heldigvis så jeg denne tråden nå. Bestilte meg 12 stk Johnson i det meste av toner(A-A FLAT-B-B FLAT-C-D-D FLAT-E-E FLAT-F-F SHARP & G) å har tenkt begynne igjen med en kompis nå. Ja jeg burde prøve det før jeg bestilte, men måtte bare ha det :whistle: .

Nybegynnere må se her , søk opp sangene på youtube ;)

Endret av qeamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...