avRack Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Har litt lyst å investera i eit lite munnspel eg også. Har så og si null erfaring med spel på munnspel. Ser dei har litt utvalgt på www.gitarbutikken.com. Kva vert anbefalt til ein heilt ny-nybegynnar ? Evt. andre sider på nettet der ein kan få kjøpt eit fint eit til meg som ikkje kostar allverda? Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 https://www.gitarbutikken.com/index.php?sho...;visprodukt=188 Dette... C-dur er vell det mest universale duren... Lykke til Lenke til kommentar
Zirion Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Mest universale, men jeg mener det også er et av de kjedeligste^^ Jeg synes den beste blues lyden finnes i munnspill stemt i G. Du kan riktignok spille i G på et C munnspill, men blir ikke det samme. Lenke til kommentar
FedoraHelper Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) I dag hadde IlaAuto "konsert" på skolen vår (De spiller bluegrass) den ene fyren tok frem et munnspill og nå har jeg lyst på et munnspill selv. tenkte egentlig å gå for noe ganske billig, ser for meg at rundt 200kr er det jeg er villig til å betale, men lurer på om noen veit om en butikk (ikke nettbutikk) sentralt i oslo som selger munnspill? Og hva jeg eventuelt bør kjøpe av munnspill (hvor mange hull og merke) Endret 28. februar 2008 av Red_Sun Lenke til kommentar
avRack Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Og hva jeg eventuelt bør kjøpe av munnspill (hvor mange hull og merke) Kaster meg på denne eg ! Spesielt kor mange hull og merke! Og gjerne eit fint etui, treetui o.l. ! Endret 28. februar 2008 av avRack Lenke til kommentar
FedoraHelper Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Schlagerforlaget har noen fine tilbud på munnspill: http://d2825997.hosted159.magentadmin.net/...roduktKatId=187 Tenker å kjøpe Hohner Marine band eller Hohner Pro harp Eneste jeg er usikker på er dette med kjernen, Hohner Marine Band sin kjerne er av tre mens Hohner Pro harp er av polykjerne, noen som kan komme med noen tips her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Du får rimelige og gode munnspill under 300. Lee Oskar og Hohner er de mest kjente merkene. Lønner seg å kjøpe C, da det blir som oftest brukt mest. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Flere enn meg som får vondt i ørene av munnspill stemt i C? Blir alt for skarp i lengden for meg. Det jeg har i A funker helt fint. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ska ha ny dur i munnspelet... Kva er det beste i saman med gitar og det mest universale? Det skal vere kromatisk... Lenke til kommentar
ettsomikkeeribruk Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Kjøpte meg ett munnspill sett i går. Hohner Blues Harmonica set. Betalte 599 Kr for totalt 7 munnspill. D C E F G A og B dur. Munnspilllene låg i en god eske med glidelås og plysj inni for å beskytte de. Morro å spille. Slitter med å spille rene toner når jeg skal bytte tone!Noen gode sider på nett jeg kan lære meg ? Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Kjøpte meg ett munnspill sett i går. Hohner Blues Harmonica set. Betalte 599 Kr for totalt 7 munnspill. D C E F G A og B dur. Munnspilllene låg i en god eske med glidelås og plysj inni for å beskytte de. Morro å spille. Slitter med å spille rene toner når jeg skal bytte tone!Noen gode sider på nett jeg kan lære meg ? Det er sånn som kommer! Men bøy tungen og blås!! Du lærer etterkvart... Øv deg på Skalaen og enkle sanger.. slik som Flåklypa... der eg fekk mykje av inspirasjon til å forstette Lenke til kommentar
ettsomikkeeribruk Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Men bøy tungen og blås!! Du lærer etterkvart... Øv deg på Skalaen og enkle sanger.. slik som Flåklypa... der eg fekk mykje av inspirasjon til å forstette Bøy tungen og blås du anbefaler ? Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken teknikk jeg skal bruke mest egentlig . Prøver litt på alle 3 måtene! Har forresten komt over en del gode sider med Tabs Kjærlighetssanger for Munnspill Har øvd litt på love me tender , den er fin Kjempeside Folsom Prison Blues En av mine favoritter. Syns også noen av tonene var vanskelig å spille skikkelig reint. Er det fordi munnspillet er nytt ? Er noen toner som er litt værre og spille både utover og innover. Virker som de lugger på en måte når jeg skal spille de. Og må bruke ganske mye kraft for de skal bli rene forhold til dem andre Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Har et problem jeg håper noen kan hjelpe meg med. Både innhalering og blåsing på hull 7 har blitt "ødelagt". Det vil si at det kommer en veldig sur note som er langt fra den det skal være. Jeg vet at dette har skjedd før, men da fikset det seg av seg selv med en gang. Det gjør det altså ikke nå. Hva kan det være? Jeg har prøvd å åpne det opp, men ikke funnet noe uvanlig ... Edit: jeg ser at det virker som det skal med å trekke inn luft, altså er det bare å blåse som gir feil tone ... Hva kan dette være? Endret 20. mars 2008 av Jorchi Lenke til kommentar
Gonzolaz Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hvor lenge har du spillt? Ofte er det spilleren og ikke munnspillet som det er et problem med, nybegynnere har ofte problemer med visse hull på munnspillet, kan også skje når du prøver nye munnspill. F.eks. kjøpte jeg meg et F munnspill for litt siden, og hull 4 virket ikke fordi jeg ikke trakk riktig, men etter litt prøving gikk det, er sikkert derfor det plutselig virket også ikke lenger fordi du trakk riktig en gang. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Nevnte munnspill har jeg hatt i 2 måneder, og det har funket helt fint til jeg prøvde meg på en litt vell ekstrem bend på 7. hull. Etter litt research på nettet har jeg lært at slikt kan skje, og at det bare er å kjøpe nytt. Lenke til kommentar
thorvaldsen76 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hallo munnspillere! Jeg har spilt i litt over ett år nå. Glem alle disse bøkene med cd'er osv. Det er en fyr på youtube som har lagt ut en masse videoer i litt over ett år nå. Han er helt fantastisk bra. Han lærer bort stort sett alt. Ting du ikke har sjanse til å lære i noen bøker. Han heter Adam Gussow og brukernavnet hans er KudzuRunner. En av de beste bluesmunnspillere jeg har hørt,og en morsom fyr å lære av. I tillegg har han en egen hjemmeside også der du kan kjøpe tabulatur av kjente bluessanger. Og i tillegg så kan du kjøpe en video på ca 12-13 min der han går gjennom sangen. Han har også et forum på hjemmesiden sin som er veldig bra der man kan få hjelp med masse forskjellige ting. Hjemmesiden hans er www.modernbluesharmonica.com. Er ikke sikkert dere vil spille blues men man lærer mye av han allikevel. Men han bruker mest Bb-dur så skal man følge leksjonene hans så bør man investere i den duren. Å bruke leksjonene hans er som å ha en privat instruktør..nesten hvertfall:) Når det gjelder hvilket munnspill man skal kjøpe så er det mange meninger om det. Sjøl så kjøper jeg bare Hohner Marine Bands,for de liker jeg best. Men uansett,invester i et til 2-300 kroner. Kjøper man billige er de vanskeligere å spille på. Spesielt når man begynner å bøye toner osv. Når det gjelder hvilken dur man bør begynne på så mener jeg en nybegynner godt kan begynne på D-dur. Jeg liker best de lave durene,som A. Problemet er at det er vanskelig å få rene toner på de laveste hullene på de lave durene. Dette gjelder også C-dur. Mange tror munnspillet er ødelagt men det dreier seg om teknikk. Velger man en høyere dur,er det mye lettere å spille de nederste hullene,spesielt 1 og 2. Og man har kanskje mer glede av spillinga i begynnelsen. Når det gjelder å få rene toner så er det to metoder. Den ene er tunge-blokk hvor man som det sies her,der man har munnen over flere hull og blokkerer de man ikke vil spille på med tunga. Den andre er lipping der man lager trutmunn over det hullet man skal spille. Hvilken er best? Tja,skal man bli en god munnspiller så må man rett og slett lære seg begge. skal ikke gå inn på det nå men begge måter har sine fordeler og ulemper. Jeg startet med å lippe og lærer meg tungeblokk etterhvert. En fordel med tungeblokk er at man kan spille akkorder. Ha munnen over 4 hull,1234,også blokker man ut 23 og spiller 14 feks. Eller 25,36. Låter kult:) Kent Erik Lenke til kommentar
gkristen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Har spilt munnspill fra og til i mange år, og det er kun en anbefaling. Lee Oscar Lettspilte spill i grei prisklasse Lenke til kommentar
Seigmannen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Trenger raskt svar! Jeg er helt ny og vil kjøpe munnspill. Hvilken -dur er best å kjøpe? Har hørt det er C, men den var så stygg :!: Tenkte jeg skulle kjøpe enten A, D, E eller G. Jeg vet heller ikke hva jeg skal spille, litt forskjellig egentlig. Vil bare prøve det ut litt! http://www.gitarhuset.no/Default.aspx?PGID=6 Lenke til kommentar
Seigmannen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Glem det, så innlegget til thorvaldsen76, så jeg tror jeg velger D-dur jeg :!: Gleder meg! Noen som vet om det er noe trøbbel med Gitarhuset.no da? Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Bestilte meg et Hohner Cromatica i C-dur, men med problemer med bestillinga og eg ville ha ein anna dur so fekk eg et Hohner 12 hull Chromatica II trur eg det heiter. Litt rabbat pågrunn av trøbbel... Skal hente det so snart lønninga kommer. So no har eg eit standar C-dur til fest og slikt (ekstremt koslig i fjøra) og snart eit Kromatisk 12 hulls spel til finspilling^^ *GLEDE SEG* Edit: Eit spørsmål til: Er her nokken som har notane til Skomakergata? Takker og bukker vist noken har ^^ Endret 29. april 2008 av Bolivar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå