Gå til innhold

Er dere lei alt maset om miljøet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Negativitet løser ingenting, kritikk og bedring trenger vi mer av.

Overdreven optimisme gjør mer vondt enn godt det og.

Jeg benekter ikke at dette er menneskeskapt, eller at det er en trussel for menneskeheten.

Tvert imot! Har aldri sagt at optimisme bedrer verden som det blir påpekt tidligere. Jeg presiserer kritikk og bedring, ikke slik det blir fremstilt i et tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Det hender da vel rett som det er at folk gjør.

Javel? Det hender det er folk ute i media og legger hele skylda for alle katastrofer på USA og deres forurensing.

Jeg benekter ikke at dette er menneskeskapt, eller at det er en trussel for menneskeheten.

Tvert imot! Har aldri sagt at optimisme bedrer verden som det blir påpekt tidligere. Jeg presiserer kritikk og bedring, ikke slik det blir fremstilt i et tidligere innlegg.

Ingen som har struttet med negativitet heller, noen stillers seg kritisk til populærtiltak, som CO2-avgift på strøm og EL-, hydrogen- og biodieselbiler.

Lenke til kommentar
Hvordan ville du redusert CO2 utslippene?

Påvirket å bytte fra kull til gass og sette penger til utvikling av alternative fornybare energikilder, alternativer som algeoppdrett som forbruker CO2 og kan eventuelt brukes til drivstoff (gevinst), eller fusjonsforskning.

Det er ikke snakk om enten/eller. Og sånn som media fremstiller det, så er det tydelig at det ikke hjelper å kjøpe ny sykkel til en unge når ingen kommer til å lære den hvordan den brukes.

Hjelper ikke å kutte CO2-en og så si seg ferdig, verden er i stadig utvikling og hvorfor ikke følge på?

Lenke til kommentar

Hva med alle de som påstår at temperaturen har økt kraftig de siste 10 årene?

Hva med alle de som hevder at temperaturen går ned. Den har ihvertfall gått opp fra +0.35 til +0.45.

Temperaturen går ikkje ned, sett over et lengre perspektiv. Grafane viser ein unormal økning frå då den industrielle revolusjonen begynte å sette sine spor.

Lenke til kommentar

Hva med alle de som påstår at temperaturen har økt kraftig de siste 10 årene?

Hva med alle de som hevder at temperaturen går ned. Den har ihvertfall gått opp fra +0.35 til +0.45.

Temperaturen går ikkje ned, sett over et lengre perspektiv. Grafane viser ein unormal økning frå då den industrielle revolusjonen begynte å sette sine spor.

Hæ, hva er det du snakker om? Robertaas snakker om de som mener at temperaturen har gått opp kraftig, f.eks. 0.1+ til 0.65+. Det den har gjort er å øke som den skulle gjøre. Derimot har han hevdet feil før at temperaturen har gått ned.

Lenke til kommentar

Javel? Det hender det er folk ute i media og legger hele skylda for alle katastrofer på USA og deres forurensing.

Ingen som har struttet med negativitet heller, noen stillers seg kritisk til populærtiltak, som CO2-avgift på strøm og EL-, hydrogen- og biodieselbiler.

Det som hadde vært lurt er å startet et internasjonalt samarbeid da vi tenkte på dette med reduksjon osv.

Vi har sammarbeid allerede i dag, men disse blir i liten grad overholdt. Det er også lite sannsynlig at faktisk land med de største utslippene ikke vil dempe disse. Slik det er per i dag vil land som USA, Kina og Australia tape på et reduksjon av utslippene sine, derfor må man finne fornuftige måter å gjøre dette på, hvordan er opp til organisasjoner og verdens stater.

Endret av Platium91
Lenke til kommentar
Det som hadde vært lurt er å startet et internasjonalt samarbeid da vi tenkte på dette med reduksjon osv.

Vi har sammarbeid allerede i dag, men disse blir i liten grad overholdt. Det er også lite sannsynlig at faktisk land med de største utslippene ikke vil dempe disse. Slik det er per i dag vil land som USA, Kina og Australia tape på et reduksjon av utslippene sine, derfor må man finne fornuftige måter å gjøre dette på, hvordan er opp til organisasjoner og verdens stater.

Dersom det er globalt, er det ikke opp til USA alene å bry seg om sine grenser, Norge om sine og Tyskland om sine. Om vi har et lavt utslipp per innbygger på papiret betyr ikke det en dritt selv om aluminiumsproduksjonen er flytta til tyskland. Globalt utslipp/total befolkning på jorda, er faen ikke noen konkurranse om å ta seg best ut på papiret det her?

Lenke til kommentar

Det hadde bare vært enklere om vi satte igang et internasjonalt sammarbeid om reduksjon i utslipp. Jeg er helt enig når du sier at hvert land skal ta ansvar innen sine grenser og sammarbeid, men syns du ikke at med en avtale som omfattet land som produserer mye CO2 og andre drivhusgasser hadde hjulpet + andre tiltak som må til?

Lenke til kommentar
Det hadde bare vært enklere om vi satte igang et internasjonalt sammarbeid om reduksjon i utslipp. Jeg er helt enig når du sier at hvert land skal ta ansvar innen sine grenser og sammarbeid, men syns du ikke at med en avtale som omfattet land som produserer mye CO2 og andre drivhusgasser hadde hjulpet + andre tiltak som må til?

Jeg sa at det ikke var USAs ene og alene ansvar å dekke USAs grenser, hjelper ikke for lille Norge å flytte diverse energikrevende produksjoner til et annet land så sette oss på bakbena å forlange at Kina kutter sine utslipp. Og jeg mener heller ikke stor grad av kutting er det vi trenger. Vi trenger å tenke nytt, sette inn økonomiske midler for å utbedre fornybar energi, være thorium eller bæsj. Den som intet våger, intet vinner.

Siden noen mener at menneskene ene og alene har ødelagt jorda, burde det ikke være positivt å satse og kanskje ende opp med 0 CO2-utslipp istedet for å kanskje kutte med 20 % og si vi er fornøyd?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at 0 utslipp er sannsynlig eller i det hele tatt noen sinne mulig. Det er nye ideer som må på banen, men jeg er helt enig med at det blir satset på kutt i utslippene og at det lages en avtale. Det tjener hver nasjon på, både for å utvikle allierte osv. Det kan draes videre i andre sammenhenger. Vi kan ikke si at Kina SKAL dempe sitt utslippsnivå, men vi kan forhandle å holde dialog, er det ikke derfor vi lever i dag, jo.

Lenke til kommentar
Robertaas snakker om de som mener at temperaturen har gått opp kraftig, f.eks. 0.1+ til 0.65+. Det den har gjort er å øke som den skulle gjøre. Derimot har han hevdet feil før at temperaturen har gått ned.
Og her ser man jo tydelig hvordan temperaturen har økt siden 1998, spesielt det siste året har økningen tatt helt av...

graf_415362c.jpg

Lenke til kommentar
Robertaas snakker om de som mener at temperaturen har gått opp kraftig, f.eks. 0.1+ til 0.65+. Det den har gjort er å øke som den skulle gjøre. Derimot har han hevdet feil før at temperaturen har gått ned.
Og her ser man jo tydelig hvordan temperaturen har økt siden 1998, spesielt det siste året har økningen tatt helt av...

graf_415362c.jpg

Som du ser av grafen ligger bunnivået nå som solsyklusen er på det laveste betydelig høyere enn bunnivået fra siste bunn i solsyklusen. Ser det på grafene siden 1970 ser du også at denne 11-årige svingningen er normalen. Det er fordi man har slike faktorvariasjoner i statistikk (målinger) at man bruker gjennomsnittstemperatur. Og det er gjennomsnittstemperaturen som øker jevnt og trutt som du tydelig ser her:

Instrumental_Temperature_Record.png

Hvis jorden hadde vært en glasskuppel som gradvis ble fylt med CO2 og sola var en glødelampe som hele tiden ga fra seg nøyaktig den samme energimengden. Så hadde grafen vært rett og fin. Men nei, slik er ikke naturen. Issmelting, partikler i atmosfæren, solsykluser, vanndamp, vulkanutbrudd og plantevekst er grunnen til at grafen svinger. Allikevel er det hersket over en hver tvil at trenden er at temperaturen øker, og vil fortsette å øke, til alt fra 2 til 5 grader innen 2100.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Problemet er at vi har bare 10 til 20 år å få denne økningen under kontroll. CO2 i atmosfæren bruker 100 år på å igjen lagres i jorden. Det er derfor dette haster. Når mengden først er for stor, så sliter vi i 100 år med konsekvensene. Det har ikke noe med hysteri å gjøre, men langsiktig tenkning. Det spørs da om vi mennesker bare er for dumme til å forstå en slik sammenheng.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

graf_415362c.jpg

Når vi snakker om temperatur snakker vi om femårsgjennomsnitt. Andre genomsnitter brukes ikke til å forklare om temperaturen går opp eller ned. Dette har jeg og mange andre forklart deg mange ganger før. Tror du en gang på hva du skriver. Det virker som du ikke gjør det, når du ikke en gang klarer å få med deg det når det har blitt vist deg mange ganger.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om temperatur snakker vi om femårsgjennomsnitt. Andre genomsnitter brukes ikke til å forklare om temperaturen går opp eller ned. Dette har jeg og mange andre forklart deg mange ganger før. Tror du en gang på hva du skriver. Det virker som du ikke gjør det, når du ikke en gang klarer å få med deg det når det har blitt vist deg mange ganger.
Jeg er fullt klar over 5-årssnittet er den vanlige metoden. Og du er fullt klar over at neste punkt for 5-årssnittet vil gå ned i forhold til det forrige.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...