Gå til innhold

Er dere lei alt maset om miljøet?


Anbefalte innlegg

Det er ikke snakk om en pære på 40W - hvor mange pærer på 40W tror du er i bruk bare i Norge hver eneste dag som ikke trenger å være i bruk? Mange bekker små, gjør en stor å. Tenk litt lenger enn nesetippen din. :)

 

Ja, enig i at det er noe sløseri med energien vår - men det jeg lurer på er om dette er blitt så viktig fordi en 40W lyspære i siste rekke fører til CO2 utslipp? Er det derfor dere er så opptatt av dette? (enten direkte eller indirekte ved at vi kan eksportere mindre energi som fører til at andre land fyrer med kull f.eks).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare én av effektene ved sløsingen. Vi må produsere flere lyspærer siden vi må skifte dem oftere, produksjon av lyspærer koster også energi og avgasser, energi som igjen kunne vært brukt anderledes eller ganske enkelt ført til ett lavere forbruk av fossilt brennsel. Det finnes nok fler ringvirkninger også hvis vi tenker oss om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

For å svare enkelt og greit; Ja jeg er dritlei av alt maset om miljøet og hvor jævlig vi føkker det til.

Problemet med folk flest er at de tenker mer over hva andre kan gjøre for miljøet, i stedet for å gjøre noe med det selv. Media hauser opp alt som har med været å gjøre for menneskeskapte miljøendringer. Det er bevist at både vulkansk aktivitet og solaktivitet har økt betraktelig de siste 100årene, så at det er kun oss mennesker som skal ha skylden, sier jeg meg ikke enig i.

 

Men som jeg nevnte. I stedet for at alle maser på hverandre om hva andre skal gjøre for å bedre situasjonen, er det viktigere at folk går i seg selv og gjør noe først og fremst.

Media er ikke noe bedre som forteller folk hva de skal gjøre hele tiden.

 

Men men.. Jeg er ingen miljøverner og det innrømmer jeg lett. Jeg kjører til jobben, selv om det er maks en halvtime å gå og jeg foretrekker å kjøre, i stedet for å ta bussen.

Men jeg resirkulerer godt og panter flasker, slår av lyset i rom som jeg ikke er i, og lar skjeldent tvn stå på når jeg ikke ser på den.

Så det er mitt lille bidrag og jeg føler ikke at jeg skal ha dårlig samvittighet for at jeg alltids kunne gjort noe bedre.

Lenke til kommentar
For å svare enkelt og greit; Ja jeg er dritlei av alt maset om miljøet og hvor jævlig vi føkker det til.

Problemet med folk flest er at de tenker mer over hva andre kan gjøre for miljøet, i stedet for å gjøre noe med det selv. Media hauser opp alt som har med været å gjøre for menneskeskapte miljøendringer. Det er bevist at både vulkansk aktivitet og solaktivitet har økt betraktelig de siste 100årene, så at det er kun oss mennesker som skal ha skylden, sier jeg meg ikke enig i.

 

Hvem er det som mener det "kun er oss mennesker som har skylden" som du ikke er enig i?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
For å svare enkelt og greit; Ja jeg er dritlei av alt maset om miljøet og hvor jævlig vi føkker det til.

Problemet med folk flest er at de tenker mer over hva andre kan gjøre for miljøet, i stedet for å gjøre noe med det selv. Media hauser opp alt som har med været å gjøre for menneskeskapte miljøendringer. Det er bevist at både vulkansk aktivitet og solaktivitet har økt betraktelig de siste 100årene, så at det er kun oss mennesker som skal ha skylden, sier jeg meg ikke enig i.

 

Hvem er det som mener det "kun er oss mennesker som har skylden" som du ikke er enig i?

 

AtW

 

De store politikerene som f.eks Al Gore blant annet (etter det jeg har forstått i alle fall). Men min kunnskap på dette er jo selvfølgelig begrenset og rett meg dersom jeg tar feil. :)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
I England advarer nå myndighetene mot sparepærer som enkelte faktisk fortsatt promoterer. Kuren kan fort bli farligere enn det man tror man skal kunne kurere.

 

Å gi instrukser for avfallshåndtering er ikke det samme som å advare, mange malingstyper er ganske giftige også, og har strenge regler for håndtering, det betyr ikke at man generelt advarer mot bruk av maling.

 

AtW

Lenke til kommentar
De store politikerene som f.eks Al Gore blant annet (etter det jeg har forstått i alle fall). Men min kunnskap på dette er jo selvfølgelig begrenset og rett meg dersom jeg tar feil. :)

Al Gore mener at all tempraturendring de siste årene kommer utelukkende av mennsklig aktivitet? Det kan jo såklart hende, iogmed at politikere som hovedregel ikke har peiling, men skulle allikevel gjerne sett en uttalelse som bekrefter det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Noen enkle forandringer så godt som alle kan gjøre uten at det forringer livskvalitet i nevneverdig grad er.

 

1. Skru ned varmen i huset med ett par grader. Hvis alle gjorde det så ville det kuttet strømforbruket i Norge betraktelig og de fleste hadde klart seg veldig godt. Mange har allerede lav temperatur inne, men mange jeg kjenner har fra 25 grader og oppover.

 

2. Mange dusjer i 20-30 minutter hver eneste dag. Det er ikke nødvendig for de fleste av oss. Noen har yrker og aktivitetsnivå som gjør at det er nødvendig å dusje hver dag, men de fleste trenger absolutt ikke det. Hvis jeg tar meg god tid i dusjen på bruker jeg maks 15 minutter. Det inkluderer 2 runder shampo og 1 runde balsam. Ikke dusjer jeg hver dag heller, men 2-3 ganger i uka avhengig av aktiviteter. Det går fint an å vaske seg uten å gå inn i dusjen.

 

3. Slå av alt lys når du drar hjemmefra.

 

Man kan også bruke litt kaldere vann.

 

Dette er bare 3 enkle eksempler på hva alle kan gjøre for å bedre miljøet. Ikke bare sparer du miljøet, men du sparer også penger! :)

 

Det er slike tiltak vi trenger å få høre om. Enkle ting folk ser på som overkommelig. Hvis alle samarbeider og gjør slike enkle grep så vil det også hjelpe, faktisk mye mer enn tullete avgifter som staten tvinger på oss. Jeg tenker faktisk over slike ting hver dag jeg.

1. Er jeghelt enig i.

 

2. Hysteri! Bytt til nye bedre isolerte beredere og monter sparedusj og dusj med god samvittighet.

 

3. De aller fleste norske hjem sparer minnimalt på å skrue av lyset. Jeg leste en forståsegpåer som mente vi kunne spare 2500 i året på å gjøre dette. Latterlig!

 

Jeg mener å ha lest at den norske husholdningen står for 30 prosent av totalt strømforbruk. Så det er bedrifter og det offentlige som må endre holdning. Det bygges den dag i dag bygg uten nattsenkning og med dyre og uøkonomiske oppvarmingsmetoder. Vannbåren varme på el kjel og varmekabeler er store strømslukere.

 

Når det gjelder co2 utslipp fra bilparken, så har de utslippene dalt en del de senere år.

 

Liten kommentar til det om å skru av lyset. Man kan faktisk spare ganske mye på å slå av lyset når man drar hjemmefra. Jeg vet ikke hvor mange pærer folk har i huset sitt, men for å ta min bopel som eksempel.

 

1. Lysekrone med 5 40W pærer.

2. 1 25W pære på kjøkkenet.

3. 1 lysekrone med 1*40W pære.

4. 25W på bad og toalett.

5. 60W i gangen.

 

Dette er de jeg kommer på i farta.

 

(5*40W) + 25W + 40W + 25W +60W = 350W

 

Jeg er ute av huset fra klokken 06:40 - 17:00, noe som tilsvarer 11t og 20m. Vi kan ta 11t for å gjøre det enkelt.

 

350W * 11 = 3850W spart hver eneste dag jeg er på jobb. Dette tar ikke med i beregningen alle de dagene jeg har andre ærend. Det er ikke mye, men det er altså noe jeg kan spare som ikke påvirker min hverdag. Jeg merker jo ikke om lyset er av når jeg ikke er hjemme, ikke sant? Hvis alle norges husstander sparte det samme på en dag, så utgjør det faktisk ganske mye.

 

Du har helt rett, bedrifter er den store synderen når det gjelder overforbruk og mangel på "sparetiltak". Her hvor jeg jobber er vi veldig flinke til å slå av alt unødvendig utstyr når det ikke er i bruk. Vi senker temperaturene i helger og helligdager osv. Eneste årsaken til at det går så bra her er at vaktmesterteamet, aka driftsfolket, er veldig bevisst på dette. Ikke bare for at de tenker på miljøet, men også fordi at kraft er dyrt.

Det regnestykket blir feil om du varmer opp huset med vanlige panelovner. Husk at kun 5 prosent av tilført energi til glødepærer går til lys. Resten er varme. Så når alt lyset er av må ovnene stå på litt ekstra. Samme gjelder "stand by" produkter. Fyrer du med elektriske ovner sparer en minimalt.

Dessuten er det fortsatt en del kvikksølv i sparepærer.

Lenke til kommentar
Du har ikke sett An Inconvenient Truth?

 

Nei, jeg har lite interesse av filmen.

 

AtW

 

Vel, der er dokumentasjonen du var ute etter.

 

Javel? Al gore sier i den filmen at alle tempratuendring det siste århundret er skapt av mennesker? Det har jeg egentlig vansklig for å tro, det har jo allerede vært snakk om fakafeil fra filmen, hvorfor skulle ikek en så grov faktafeil nevnes i samme slengen? Men for all del, jeg kan ta feil, youtube-dokumentasjon mottaes gjerne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Noen enkle forandringer så godt som alle kan gjøre uten at det forringer livskvalitet i nevneverdig grad er.

 

1. Skru ned varmen i huset med ett par grader. Hvis alle gjorde det så ville det kuttet strømforbruket i Norge betraktelig og de fleste hadde klart seg veldig godt. Mange har allerede lav temperatur inne, men mange jeg kjenner har fra 25 grader og oppover.

 

2. Mange dusjer i 20-30 minutter hver eneste dag. Det er ikke nødvendig for de fleste av oss. Noen har yrker og aktivitetsnivå som gjør at det er nødvendig å dusje hver dag, men de fleste trenger absolutt ikke det. Hvis jeg tar meg god tid i dusjen på bruker jeg maks 15 minutter. Det inkluderer 2 runder shampo og 1 runde balsam. Ikke dusjer jeg hver dag heller, men 2-3 ganger i uka avhengig av aktiviteter. Det går fint an å vaske seg uten å gå inn i dusjen.

 

3. Slå av alt lys når du drar hjemmefra.

 

Man kan også bruke litt kaldere vann.

 

Dette er bare 3 enkle eksempler på hva alle kan gjøre for å bedre miljøet. Ikke bare sparer du miljøet, men du sparer også penger! :)

 

Det er slike tiltak vi trenger å få høre om. Enkle ting folk ser på som overkommelig. Hvis alle samarbeider og gjør slike enkle grep så vil det også hjelpe, faktisk mye mer enn tullete avgifter som staten tvinger på oss. Jeg tenker faktisk over slike ting hver dag jeg.

1. Er jeghelt enig i.

 

2. Hysteri! Bytt til nye bedre isolerte beredere og monter sparedusj og dusj med god samvittighet.

 

3. De aller fleste norske hjem sparer minnimalt på å skrue av lyset. Jeg leste en forståsegpåer som mente vi kunne spare 2500 i året på å gjøre dette. Latterlig!

 

Jeg mener å ha lest at den norske husholdningen står for 30 prosent av totalt strømforbruk. Så det er bedrifter og det offentlige som må endre holdning. Det bygges den dag i dag bygg uten nattsenkning og med dyre og uøkonomiske oppvarmingsmetoder. Vannbåren varme på el kjel og varmekabeler er store strømslukere.

 

Når det gjelder co2 utslipp fra bilparken, så har de utslippene dalt en del de senere år.

 

Liten kommentar til det om å skru av lyset. Man kan faktisk spare ganske mye på å slå av lyset når man drar hjemmefra. Jeg vet ikke hvor mange pærer folk har i huset sitt, men for å ta min bopel som eksempel.

 

1. Lysekrone med 5 40W pærer.

2. 1 25W pære på kjøkkenet.

3. 1 lysekrone med 1*40W pære.

4. 25W på bad og toalett.

5. 60W i gangen.

 

Dette er de jeg kommer på i farta.

 

(5*40W) + 25W + 40W + 25W +60W = 350W

 

Jeg er ute av huset fra klokken 06:40 - 17:00, noe som tilsvarer 11t og 20m. Vi kan ta 11t for å gjøre det enkelt.

 

350W * 11 = 3850W spart hver eneste dag jeg er på jobb. Dette tar ikke med i beregningen alle de dagene jeg har andre ærend. Det er ikke mye, men det er altså noe jeg kan spare som ikke påvirker min hverdag. Jeg merker jo ikke om lyset er av når jeg ikke er hjemme, ikke sant? Hvis alle norges husstander sparte det samme på en dag, så utgjør det faktisk ganske mye.

 

Du har helt rett, bedrifter er den store synderen når det gjelder overforbruk og mangel på "sparetiltak". Her hvor jeg jobber er vi veldig flinke til å slå av alt unødvendig utstyr når det ikke er i bruk. Vi senker temperaturene i helger og helligdager osv. Eneste årsaken til at det går så bra her er at vaktmesterteamet, aka driftsfolket, er veldig bevisst på dette. Ikke bare for at de tenker på miljøet, men også fordi at kraft er dyrt.

En annen ting du glemte å snakke om er at 11 timer er 39600 sekunder, og du vil spare 350 W * 39600 s = 13860000 J, eller 3,85 kWh

Lenke til kommentar

Haha!

Jeg siterer:

 

"Dette er de jeg kommer på i farta.

 

(5*40W) + 25W + 40W + 25W +60W = 350W

 

Jeg er ute av huset fra klokken 06:40 - 17:00, noe som tilsvarer 11t og 20m. Vi kan ta 11t for å gjøre det enkelt.

 

350W * 11 = 3850W spart hver eneste dag jeg er på jobb. "

 

Du vet at 3850W tilsvarer 3,85 kilo watt? Jeg brukte feil benevning selvsagt. :blush:

 

Hvis hver husstand i Norge sparer 3,85 kWt hver eneste dag, så tror jeg faktisk at det utgjør en hel del jeg, men det er kanskje bare jeg som er dum.

Lenke til kommentar
Du vet at 3850W tilsvarer 3,85 kilo watt? Jeg brukte feil benevning selvsagt. :blush:

 

Hvis hver husstand i Norge sparer 3,85 kWt hver eneste dag, så tror jeg faktisk at det utgjør en hel del jeg, men det er kanskje bare jeg som er dum.

Ser det nå, får legge meg flat da :) . Tenkte en annen retning. Uansett, vi er enige om at man kan spare en del.

Og AtW, så lenge prisene oppgis i kWh skjønner jeg godt at det er enklest å holde seg til, man snakker jo enda om kalorier :)

Lenke til kommentar
Du vet at 3850W tilsvarer 3,85 kilo watt? Jeg brukte feil benevning selvsagt. :blush:

 

Hvis hver husstand i Norge sparer 3,85 kWt hver eneste dag, så tror jeg faktisk at det utgjør en hel del jeg, men det er kanskje bare jeg som er dum.

Ser det nå, får legge meg flat da :) . Tenkte en annen retning. Uansett, vi er enige om at man kan spare en del.

Og AtW, så lenge prisene oppgis i kWh skjønner jeg godt at det er enklest å holde seg til, man snakker jo enda om kalorier :)

 

Prisene oppgies jo i kilowatt-timer fordi vi bruker kilowatt-timer, det er jo ikke akkurat som priser oppgis i pund selv om vi har gått over til kg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...