Gå til innhold

Er dere lei alt maset om miljøet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Trondheim har de satt opp bussprisene fra 22 kr til 30 kr. Dvs en tur med bussen frem og tilbake fra byen koster meg 60 kroner. Hvis jeg heler velger å kjøre scooter, som har full tank på 70 kr, kjører jeg frem og tilbake til byen kanskje 10 ganger. Det er så logisk?!?! Buss, som liksom er så lurt å ta, koster like mye for en dag som 1 mnd med scooter. Hvis jeg kjører bil kan jeg til og med parkere i sentrum, og det koster meg 50 kr.

Hvorfor måtte de ta bort støtten til busselskapene da? Føler at det er så lett å løse alt, men politikerne bruker så jævli mye tid på å loke!

Poenget er at det er billig å kjøpe månedskort, enkeltbilletter er dyre. Jeg er uenig i politikken som føres i denne byen og stemte derfor på noen andre enn de som styrer. Dessverre er resten av byen uenige og synes at dyr buss, veiprising og andre søte avgifter er den riktige måten å gjøre det på. Tar du buss 22 ganger per måned så lønner det seg med månedskort. De snakker også om å sperre av midtbyen for annen trafikk enn kollektivtrafikk for å tvinge folk til å ta buss.

Så lenge folk fortsetter å stemme så idiotisk som de gjør, så vil vi fortsette å se idiotiske løsninger på problemene vi har.

Lenke til kommentar
I Trondheim har de satt opp bussprisene fra 22 kr til 30 kr. Dvs en tur med bussen frem og tilbake fra byen koster meg 60 kroner. Hvis jeg heler velger å kjøre scooter, som har full tank på 70 kr, kjører jeg frem og tilbake til byen kanskje 10 ganger. Det er så logisk?!?! Buss, som liksom er så lurt å ta, koster like mye for en dag som 1 mnd med scooter. Hvis jeg kjører bil kan jeg til og med parkere i sentrum, og det koster meg 50 kr.

Hvorfor måtte de ta bort støtten til busselskapene da? Føler at det er så lett å løse alt, men politikerne bruker så jævli mye tid på å loke!

Poenget er at det er billig å kjøpe månedskort, enkeltbilletter er dyre. Jeg er uenig i politikken som føres i denne byen og stemte derfor på noen andre enn de som styrer. Dessverre er resten av byen uenige og synes at dyr buss, veiprising og andre søte avgifter er den riktige måten å gjøre det på. Tar du buss 22 ganger per måned så lønner det seg med månedskort. De snakker også om å sperre av midtbyen for annen trafikk enn kollektivtrafikk for å tvinge folk til å ta buss.

Så lenge folk fortsetter å stemme så idiotisk som de gjør, så vil vi fortsette å se idiotiske løsninger på problemene vi har.

De tenker ikke over studenter som meg! Jeg betaler ikke over 400 kr for månedskort når jeg er på skolen 2 dager i uken. Mitt studie er lagt opp slik. Så fordi jeg er fattig student tar jeg ikke den dyre bussen til skolen, jeg kjører heller scooter. Det lønner seg ikke for meg hverken å betale på bussen eller kjøpe mndskort..

Lenke til kommentar

Du tar aldri bussen når du ikke skal på skolen? 2 dager i uka over 4 uker er jo 16 reiser. 16 x 30 = 480. Da har du allerede spart inn månedskortet ditt. Hvis du så bruker bussen når du skal på fest eller bare ut for å handle så er det faktisk verd det. Når du har scooter tilgjengelig så er jo det ett mye bedre alternativ uansett, men jeg regner med at det er litt upraktisk om vinteren, spesielt her i Trondheim med alt av slaps og slikt.

Lenke til kommentar

Godt sagt, illustrerer mye av problemstillingen! Skikkelig selvskudd å først innføre upopulære avgifter for så å kaaaanskje gjøre noe med tilbudet\prisen etterpå. Blir ihvertfall ingen rød-grønn stemme fra meg ved neste valg.

Lenke til kommentar
Åja, fordi det er jo så vanlig at CO2-mengden stiger med 35% iløpet av 250 år. Slikt har ikke skjedd uten en miljøkatastrofe for noen millioner år siden.

Økningen i metan-nivået er jo mye større, men man hadde visst allerede bestemt seg for CO2....

Metan er en veldig lite effektiv drivhusgass, ergo vil ikke ha like stor effekt. Jeg nekter ikke for at metan også påvirker.

Veldig lite effektiv drivhusgass?

Metan har mindre effekt på drivhuseffekten totalt da det er mindre av den i atmosfæren enn CO2, men den er 20 ganger mer effektiv.

http://no.wikipedia.org/wiki/Drivhusgass

Siden dette er basiskunnskap burde det være ganske opplagt at det var det jeg mente. Spar deg for slike kommentarer.

Lenke til kommentar

Jeg tror at man istedenfor å brukke veldig masse penger tid og krefter på å prøve å forhindre "global oppvarming" som alledrede kommer til å skje, så burde vi bruke mer på forskning og andre enkle ting som feks. å bygge ting høyere opp fra vannkanten osv, bygge nye diker osv. Of ikke prøve å forhindre klimaendringer mens man bygger et nytt operahus nede i vannkanten.... lite smart :thumbdown:

Vi må konsentrere oss på ting vi kan gjøre kjapt og som som vi faktsik kan se resultater av. Da vil alle bli mer motiverte til å gjøre enda mer.. en slags najonal mestringsfølelse

Lenke til kommentar
Jeg tror at man istedenfor å brukke veldig masse penger tid og krefter på å prøve å forhindre "global oppvarming" som alledrede kommer til å skje, så burde vi bruke mer på forskning og andre enkle ting som feks. å bygge ting høyere opp fra vannkanten osv, bygge nye diker osv. Of ikke prøve å forhindre klimaendringer mens man bygger et nytt operahus nede i vannkanten.... lite smart

hadde da bare vært fint om operahuset kom under vann :)

litt av problemet med det du sier er at mange av landene som er utsatt er så fattige at det nesten er umulig og sette igang slike tiltak

Lenke til kommentar
Noen enkle forandringer så godt som alle kan gjøre uten at det forringer livskvalitet i nevneverdig grad er.

1. Skru ned varmen i huset med ett par grader. Hvis alle gjorde det så ville det kuttet strømforbruket i Norge betraktelig og de fleste hadde klart seg veldig godt. Mange har allerede lav temperatur inne, men mange jeg kjenner har fra 25 grader og oppover.

2. Mange dusjer i 20-30 minutter hver eneste dag. Det er ikke nødvendig for de fleste av oss. Noen har yrker og aktivitetsnivå som gjør at det er nødvendig å dusje hver dag, men de fleste trenger absolutt ikke det. Hvis jeg tar meg god tid i dusjen på bruker jeg maks 15 minutter. Det inkluderer 2 runder shampo og 1 runde balsam. Ikke dusjer jeg hver dag heller, men 2-3 ganger i uka avhengig av aktiviteter. Det går fint an å vaske seg uten å gå inn i dusjen.

3. Slå av alt lys når du drar hjemmefra.

Man kan også bruke litt kaldere vann.

Dette er bare 3 enkle eksempler på hva alle kan gjøre for å bedre miljøet. Ikke bare sparer du miljøet, men du sparer også penger! :)

Det er slike tiltak vi trenger å få høre om. Enkle ting folk ser på som overkommelig. Hvis alle samarbeider og gjør slike enkle grep så vil det også hjelpe, faktisk mye mer enn tullete avgifter som staten tvinger på oss. Jeg tenker faktisk over slike ting hver dag jeg.

1. Er jeghelt enig i.

2. Hysteri! Bytt til nye bedre isolerte beredere og monter sparedusj og dusj med god samvittighet.

3. De aller fleste norske hjem sparer minnimalt på å skrue av lyset. Jeg leste en forståsegpåer som mente vi kunne spare 2500 i året på å gjøre dette. Latterlig!

Jeg mener å ha lest at den norske husholdningen står for 30 prosent av totalt strømforbruk. Så det er bedrifter og det offentlige som må endre holdning. Det bygges den dag i dag bygg uten nattsenkning og med dyre og uøkonomiske oppvarmingsmetoder. Vannbåren varme på el kjel og varmekabeler er store strømslukere.

Når det gjelder co2 utslipp fra bilparken, så har de utslippene dalt en del de senere år.

Lenke til kommentar

- Å koke med lokk og begynne litt tidligere med litt svakere varme.

- Å sette inn ting i ovnen før den er på.

- Å ikke holde kjøleskapet åpent.

Forøvrig er bruker LED pærer opptil 1/60 del av strømmen i forhold til de gammeldagsepærene.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Noen enkle forandringer så godt som alle kan gjøre uten at det forringer livskvalitet i nevneverdig grad er.

1. Skru ned varmen i huset med ett par grader. Hvis alle gjorde det så ville det kuttet strømforbruket i Norge betraktelig og de fleste hadde klart seg veldig godt. Mange har allerede lav temperatur inne, men mange jeg kjenner har fra 25 grader og oppover.

2. Mange dusjer i 20-30 minutter hver eneste dag. Det er ikke nødvendig for de fleste av oss. Noen har yrker og aktivitetsnivå som gjør at det er nødvendig å dusje hver dag, men de fleste trenger absolutt ikke det. Hvis jeg tar meg god tid i dusjen på bruker jeg maks 15 minutter. Det inkluderer 2 runder shampo og 1 runde balsam. Ikke dusjer jeg hver dag heller, men 2-3 ganger i uka avhengig av aktiviteter. Det går fint an å vaske seg uten å gå inn i dusjen.

3. Slå av alt lys når du drar hjemmefra.

Man kan også bruke litt kaldere vann.

Dette er bare 3 enkle eksempler på hva alle kan gjøre for å bedre miljøet. Ikke bare sparer du miljøet, men du sparer også penger! :)

Det er slike tiltak vi trenger å få høre om. Enkle ting folk ser på som overkommelig. Hvis alle samarbeider og gjør slike enkle grep så vil det også hjelpe, faktisk mye mer enn tullete avgifter som staten tvinger på oss. Jeg tenker faktisk over slike ting hver dag jeg.

1. Er jeghelt enig i.

2. Hysteri! Bytt til nye bedre isolerte beredere og monter sparedusj og dusj med god samvittighet.

3. De aller fleste norske hjem sparer minnimalt på å skrue av lyset. Jeg leste en forståsegpåer som mente vi kunne spare 2500 i året på å gjøre dette. Latterlig!

Jeg mener å ha lest at den norske husholdningen står for 30 prosent av totalt strømforbruk. Så det er bedrifter og det offentlige som må endre holdning. Det bygges den dag i dag bygg uten nattsenkning og med dyre og uøkonomiske oppvarmingsmetoder. Vannbåren varme på el kjel og varmekabeler er store strømslukere.

Når det gjelder co2 utslipp fra bilparken, så har de utslippene dalt en del de senere år.

Liten kommentar til det om å skru av lyset. Man kan faktisk spare ganske mye på å slå av lyset når man drar hjemmefra. Jeg vet ikke hvor mange pærer folk har i huset sitt, men for å ta min bopel som eksempel.

1. Lysekrone med 5 40W pærer.

2. 1 25W pære på kjøkkenet.

3. 1 lysekrone med 1*40W pære.

4. 25W på bad og toalett.

5. 60W i gangen.

Dette er de jeg kommer på i farta.

(5*40W) + 25W + 40W + 25W +60W = 350W

Jeg er ute av huset fra klokken 06:40 - 17:00, noe som tilsvarer 11t og 20m. Vi kan ta 11t for å gjøre det enkelt.

350W * 11 = 3850W spart hver eneste dag jeg er på jobb. Dette tar ikke med i beregningen alle de dagene jeg har andre ærend. Det er ikke mye, men det er altså noe jeg kan spare som ikke påvirker min hverdag. Jeg merker jo ikke om lyset er av når jeg ikke er hjemme, ikke sant? Hvis alle norges husstander sparte det samme på en dag, så utgjør det faktisk ganske mye.

Du har helt rett, bedrifter er den store synderen når det gjelder overforbruk og mangel på "sparetiltak". Her hvor jeg jobber er vi veldig flinke til å slå av alt unødvendig utstyr når det ikke er i bruk. Vi senker temperaturene i helger og helligdager osv. Eneste årsaken til at det går så bra her er at vaktmesterteamet, aka driftsfolket, er veldig bevisst på dette. Ikke bare for at de tenker på miljøet, men også fordi at kraft er dyrt.

Lenke til kommentar

når vi er inne på lyspærer: har en sånn vifte over komfyren, her en dag røyk ei pære, åpna opp og finner at den består 2 stk 40W pærer. som skaper dårlig lys på et meget begrenset område.

til samenligning lyser jog opp utearealet, vaskerom, trapp og loftstue, soverom med rudt 70w, i sparepærer. ikke flombelysning men uansett :)

ja, industrien. vi har et enormt aluminiums værk, har mange ganger lurt på hvor mye strøm det drar. mener og ha hørt at alt er fyrt på strøm.

Lenke til kommentar
Vi bruker fossefallsenergi i Norge, så den debatten er fantastisk irrelevant.

Ikke sålenge vi er tilknytet andre land som vi deler elektristet med. Som prodserer vha fossible brensler. Det blir en smakksak om man skal regne den prosentdelen av elektrisitetsmarkedet som produserer fossilt, eller om man skal si "all overskuddsproduksjon er fossil" og at enhver ekstra lyspære kan regnes som 100% "fossildrevet" fram til nivået der man ikke trenger å produsere mer fossilt i kraftmarkedet man er tilknyttet. Personlig heller jeg mot det første.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...