Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor går Grensen?


Anbefalte innlegg

Nå har det kommet til at jeg kjenner og vet om en god del folk både jenter og gutter som utforsker og har sex / samliv og forhold med motsatte kjønn i Store variasjonner av alder...

 

Men hvor går grensen?

det er mange som mener at det ikke er så galt vis for Eks: en gutt på 13-15 har sex og forhold til dame opp i 20årende på grunn av at han er gutt mens vis det er motsatt at det er en gutt på 20+ som har forhold til ei på 13-15 er det pedofili / utnyttelse...

 

Men er det sånn? er det ikke kommet til et pointet at likestillingen burde kicke inn og at folk burde vite at det er like ille at en mindreårige gutt har seg med eldre dame som at ei mindreårige jente har seg med en eldre gutt...

 

Vi kan ta noen eks:

Vis du har ei søster som er 14 år og du ser hu er sammen med en gutt på 18+ hva gjør du?

 

Men vis dette var din bror på 14 som hold på og var sammen med ei jente / dame på 18+ hva gjør du da?

 

Men hvor går Grensen din personlig? ville du hold på med noen som er 5-10år eldre en deg eller?

 

Jeg Personlig mener at du må Følge følesene dine med fornuft...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare lyst å si litt om seksuell lavalder, siden det i sånne diskusjoner som dette pleier å dukke opp argumenter om at det er den personlige grensen som teller (og det ER det. Alltid!), og ikke en juridisk grense som noen har trukket opp for deg.

 

Problemet er bare at det er en lek som innebærer en viss risiko: graviditet og kjønnssykdommer. Man har mye ansvar å overholde. Dessuten er det ikke alltid like lett å trekke Grensen sin og få sagt ifra, og alder har mye med dette å gjøre:

 

- I tenåra er man gjerne mer opptatt av å bli likt og sett på som normal, og gjøre ting "riktig". Det er et problem siden det innenfor seksualitet er veldig lite som ER "riktig", det handler om personlige preferanser, som man kanskje enda er for ung til å vite om (og nei, man MÅ ikke eksperimentere sammen med noen for å bli klar over disse). Men dette gjør at man vil være mer sårbar for press enn når man blir eldre. Og da særlig overfor en partner som er eldre og mer erfaren enn en selv.

 

- Alder er gjerne forbundet mer fysisk størrelse, som igjen setter grunnlag for makt. Da er balansen ganske hårfin for når noen vil ha problemer med å sette en grense, selv om de bare for et øyeblikk siden var helt med på leken.

 

Så derfor har man valgt å sette en grense for seksuell lavalder. Ikke fordi det kategorisk er skadelig å ha sex under det grensen, men for å markere at en voksen som velger å overse grensa skal også ha ansvaret for skaden han/hun LETT KAN påføre noen. Man skal være klar over hvor skeiv situasjonen er, og det skal markeres at det ikke er anledning til å benytte seg av overtaket man har som eldst.

Lenke til kommentar
Jeg tror dette har lite med likestilling å gjøre.

 

Jeg har inntrykk av at 13-15 år gamle jenter gjerne angrer at de var med 20 åringer når de blir eldre og føler seg utnyttet mens gutter som er 13-15 år syns det er bare fint og skryter gjerne av det.

 

ikke frekt ment men og si sånt er som og bevise at Gutter er "steinalder menn"

 

Vis jeg hadde gjort det i alt får tidlig alder hadde jeg nok angret like mye som jenter,

 

så jo det har like mye med likestilling som alt anna....

 

folk er forskjeldig det finnes jenter som synes / liker og gjøre det tidlig akkurat som jenter og det finnes gutter som skryter av det får de ikke vil føle seg dumme mens de egentlig angrer... *noe de aldri innrømmer over Bestekompiser og sånt selfølgelig*

Lenke til kommentar
Jeg tror dette har lite med likestilling å gjøre.

 

Jeg har inntrykk av at 13-15 år gamle jenter gjerne angrer at de var med 20 åringer når de blir eldre og føler seg utnyttet mens gutter som er 13-15 år syns det er bare fint og skryter gjerne av det.

Helt enig!!!! Sykt bra sagt :thumbup:

BTW: jeg er 15 og hadde ikke hatt noe imot å være sammen med en dame rundt 18 :blush:

Lenke til kommentar
Jeg tror dette har lite med likestilling å gjøre.

 

Jeg har inntrykk av at 13-15 år gamle jenter gjerne angrer at de var med 20 åringer når de blir eldre og føler seg utnyttet mens gutter som er 13-15 år syns det er bare fint og skryter gjerne av det.

Helt enig!!!! Sykt bra sagt :thumbup:

BTW: jeg er 15 og hadde ikke hatt noe imot å være sammen med en dame rundt 18 :blush:

 

det kan godt være du ikke hadde hat noe imot det men som jeg sa så finnes det forskjelige folk...

 

det er nok en god del jenter der ute som ikke har noe imot en 18år gammel mann på din alder men som sagt det er nok Også Mange Jenter og Gutter der ute som Ikke vil og som kanskje føler seg utillpass / utnyttet

Lenke til kommentar
det er mange som mener at det ikke er så galt vis for Eks: en gutt på 13-15 har sex og forhold til dame opp i 20årende på grunn av at han er gutt mens vis det er motsatt at det er en gutt på 20+ som har forhold til ei på 13-15 er det pedofili / utnyttelse...

Jeg er av motsatt oppfatning. Jeg synes det virker som om det er mye mer akseptert (og normalt) at jenter har et forhold til eldre gutter enn at jenter har et forhold til eldre jenter.

...

 

Jeg har inntrykk av at 13-15 år gamle jenter gjerne angrer at de var med 20 åringer når de blir eldre og føler seg utnyttet mens gutter som er 13-15 år syns det er bare fint og skryter gjerne av det.

Tull og tøys. Det finnes nok flere gutter som angrer enn du tror. Det er også mange jenter som ikke angrer. Det kommer som oftest an på hvordan 20-åringen oppførte seg.

...

 

Så derfor har man valgt å sette en grense for seksuell lavalder. Ikke fordi det kategorisk er skadelig å ha sex under det grensen, men for å markere at en voksen som velger å overse grensa skal også ha ansvaret for skaden han/hun LETT KAN påføre noen. Man skal være klar over hvor skeiv situasjonen er, og det skal markeres at det ikke er anledning til å benytte seg av overtaket man har som eldst.

Du har mange gode poeng. Jeg henviser videre til

Elevhefte: Om ungdom, samliv og seksualitet utgitt av Helsedepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet:

Seksualitet er og skal være noe fint og godt, men for at sex skal oppleves som positivt, er det avgjørende at det er selvbestemt og ønsket! Det finnes mennesker som bruker seksualiteten på negative måter som kan være til skade for andre. Voldtekt eller andre former for seksuelle overgrep er forbudt ved lov i Norge. Det er spesielt viktig å beskytte barn fra slike overgrep (ofte kalt pedofili), og derfor har vi i Norge en seksuell lavalder på 16 år. I praksis betyr dette at voksne som har sex med barn under 16 år, kan bli straffet for det.

...

 

Jeg klarer ikke skjønne hva en på 18 kunne sett i en på 15, hva i allverden kunne de hatt til felles? Og tviler på at sexen med en så ung ville vært noe uansett. *grøsse*

De kunne hatt mye til felles. Du burde ha nok fantasi til å finne ut av det på egen hånd. Sex med uaerfarne er vel sjelden på topp uansett alder.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...