Gå til innhold

Videre utdanning, fagvalg, kurs etc.

Revenant_

Anbefalte innlegg

Hisap.

Jeg er en litt håpløs fyr som fortida tjenestegjør i kongens klær i det kalde nord, som per nu vurderer å planlegge litt hva jeg skal gjøre videre i livet...

Før jeg gikk inn i grønt fullførte jeg 3 år på allmennfaglig utdanning, noe jeg aldri skulle gjort ettersom det var de 3 verste årene i mitt liv. Jeg ga totalt f og gikk ut med 3,0 i snitt og ikke bestått på 3MX eksamen (ja, jeg hater matte og aner ikke hvorfor i all verden det ble fordypningsfaget mitt).

Så den første problemstillinga er å få ryddet opp i fagene der, vurderer å ta fordypning i engelsk eller systemutvikling (har 2INA som er brukersystemer), men det må da tas som privatist ettersom jeg har planer om å bli grenader (yrkessoldat)... Noen som har erfaringer med dette? Type kombinere slik utdanning som privatist samtidig som man jobber og sånt.

Kan nevnes at jeg skal ta div. kurs via VO i Forsvaret, per nå skal jeg starte med emnet varmearbeider i februar.

Deretter har jeg hatt tanker om alt fra universitetsutdanning til å gå helt ned igjen til GK bygg på VGS. Selv har jeg hatt noen tanker om å jobbe offshore og har egentlig mest lyst til dette, noen som har forslag til offshorerettede yrker? Type automatiker, brønnoperatør o.l.

Neste problemstilling er hvordan jeg skal gjøre dette, noen som har forslag til fag/kurs jeg kan ta eller forslag til endringer på planene mine? Tar imot alt med takk.

Liker å bedrive praktiske ting, jobber litt her og nå på skauen og hjelper til med hogst, frakt og generelt klargjøre ved til fyring. Har i tillegg en rekke sommerjobber som assistent hos elektrikere og mekanikere. Behersker også emnet service ved hjelp av sunt folkevett. Ta dette i betraktning og at et studentliv (jeg tenker universitet og generelt lengre utdanninger) neppe vil skje for min del.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids få gå som hjelpearbeider i et innstalasjons firma (eks sønnico) og ta fagprøven senere. Derimot vet jeg ikke hvordan det er når du ikke har noen av elektro fagene, men det skal hvertfall gå an. I tillegg er innstalasjonsmarkedet "umettelig" for tiden.

Lenke til kommentar
Hvor lenge må jeg da evt. jobbe for å ta fagbrevet? Jeg tenker fremdeles på et offshorerettet yrke, så er dette mulig her?

Elektriker er et veldig relatert yrke for offshore virksomhet, men enda bedre på land. 1 år som hjelpearbeider, men det kan være du må ta noen eksamener som privatist.

Lenke til kommentar

Hvilke eksamener da i så tilfelle? Fagrettede eller praksisrettede eller...?

Hvis jeg tar utgangspunkt i at jeg vil jobbe offshore så vurderer jeg VG1 elektro og gå videre på VG2 automatisering, for å bli tatt opp på et bore- og brønnteknikk kurs må jeg ha fagbrev eller ha jobbet innenfor et godkjent område i minst 5 år. I tillegg koster dette kurset 34K (iflg. offshoreutdanning.no).

Førsteinntrykket av denne planen virker god for min del, men det blir lenge til før jeg får jobbe til havs + at det er svindyrt. Noen kommentarer/meninger/forslag til dette?

Endret av Revenant_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...