ram83 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei Noen som kan hjelpe meg med å tegne et styrestrømsskjema til en PLS med start og stopp fra tavle. Det er en pumpe som skal startes via en PLS. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Velkommen til forumet! gjør skoleoppgavene dine selv! det er da du lærer! Hint: styrestrømmen blir "liten" fordi det meste "kobles" i pls programmet Endret 27. januar 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Styrestrømskretsen vil bare bestå av to brytere (NO eller NC er vilkårlig siden du bruker PLS). Men vanlig praksis er at start er NO og stopp er NC. Når det gjelder programmet så kan jeg kun hjelpe deg med I/O-er. Hvis det er snakk om modbus, profibus (osv. osv.) komunikasjon mellom PLS og frekvensomformer blir det vanskelig å hjelpe deg uten noe mer å gå på. Uansett her er koblingsskjema og PLS-program: Styringen er basert på likestrøm, og er tegnet "kompakt" (dvs. lettvindt). Men også her er prinsippet det som teller. SM1 er et minne. Nermere sagt "setter" du minnet med SM1. RM1 "resetter" minnet. Kontakten M1 er kontakten som er styrt av SM1 og RM1. SM1 styres av I1 (start). RM1 styres av I2 (stopp). Dette programmet er laget i ZelioSoft2, men prinsippet er det samme for de fleste PLSer. Endret 29. januar 2008 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ettersom pumpen kobles via en frekvensomformer, så spør jeg: Skal pumpa turtallsreguleres via PLS'n? Isåfall må du inn med en analog modul. HVis du da skal ha no hjelp trengs det mer info for å hjelpe deg, da den analoge delen av pls'ene ofte er noe forskjellige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå