Gå til innhold

Random trekning program

Anbefalte innlegg

jeg trngr hjelp med å programere noe der jeg kan putte inn en god del navn og trykke ventuelt på trekk ellr noe i den duren, for så å få ut et navn. noe lignende et lykke hjul men bare at man skriver inn noen navn og trekker å får ett nav er dt noen som an hjelpe meg med en son kode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<?php
$navn = array('Arne', 'Petter', 'Gunnar', 'Lena', 'Petra', 'Bjotte', 'Bjarnt');
$antall = count($navn);
$trekk = rand(0,($antall - 1));
echo $navn[$trekk];
?>

Dette er PHP. Slike funksjoner kan ikke lages med HTML eller CSS. Bruk et serversidespråk (som PHP) eller et klientsidespråk som JavaScript. :)

Lenke til kommentar

Tenker du på noe lignende?

som det under?

<body>
<?php

$array = array("Ola Dunk", "Jens Bjens",  "Jurn Fjurn");
$lengde = count($array);

$tilfeldig =  rand(0, ($lengde - 1) );

$navn = $array[$tilfeldig];

echo "Den heldige vinneren er: $navn";

?>
<form action="" method="post">
<input type="submit" value="Trekk" />

</body>

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar
Kan ikke se hvor trådstarter sier at dette skal gjøres med JavaScript.

det jeg trenger er et script eller et program som jeg kan skrive inn x antal navn og få ut et random navn blant disse jeg må bare ha noe som funker helst en forklaring på hvordan det funker

Lenke til kommentar
Kan ikke se hvor trådstarter sier at dette skal gjøres med JavaScript.

Og jeg kan heller ikke se at jeg sa at trådstarter sa det. :ermm: Kan heller ikke se at han ville ha det i PHP, han postet jo faktisk i HTML-kategorien...

Dere gir han et script der dere plukker ut noe random fra array, mens han spør om hvordan han skal få verdiene inn i et array. Det kan gjøres med både PHP og JS, men jeg synes JS ville blitt en mer elegant løsning.

Lenke til kommentar

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<script type="text/javascript">

function init() {

navn = document.getElementById("navn"), target = document.getElementById("target"), knappen = document.getElementById("knappen");

knappen.onclick = tilfeldigNavn;

}

function tilfeldigNavn() {
navnene = new Array();
navnene = navn.value.split(" ");
for(rand = Math.round(Math.random() * 100); rand >= navnene.length; rand = Math.round(Math.random() * 100)) { 
}
target.innerHTML = "Rand navn: "+navnene[rand];
}

window.onload = init;
</script>
<body>
<textarea id="navn">
</textarea>

<br>
<button id="knappen">Hent navn</button>

<p id="target">Rand navn: </p>

</body>
</html>

Uelegant, men it works

Lenke til kommentar

ja det er greit at det ikke er elegant men jeg får ikke no nav er det noe anna dokument jeg m ha for at navnet skal komme eller et CSS eller er det noe ekstrajeg må skrive? jeg kan basic men ikke mr egentlig å jeg trenger å finne ut av dette snart.

Lenke til kommentar

Hva mener du nå? Du skrev du skulle skrive inn navnene selv, eller skal de hentes fra en spesiell plass?

Du limer inn den koden der, skriver inne navnene og trykker Rand navn:

Du kan bytte ut

navnene = navn.value.split(" ");

med

navnene = navn.value.split(",");

slik at du kan skrive Fornavn Etternavn, Fornavn Etternavn, og adskille alt med komma.

Lenke til kommentar

det jeg mener er at når jeg trykker på hent navn kommer det ikke noe. det jeg lurte på hvar om jeg trenkte et annet dokumet som mål der jeg får navnene eller hva?

jeg bruker PSPad der får jeg opp farger på non av orene noen er rør og jeg mener da at det står for feil. men det er kansje meg men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får noe framm når jeg tester den.

Lenke til kommentar

Husk at du må ha aktivert Javascript for at dette skal fungere, med mindre du har lyst på et kraftigere script i PHP (eller lignende). Det hadde også vært fint om du fortalte oss hvor mange navn det skal trekkes mellom, eller om antall navn varierer fra hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...