Gå til innhold

15 år med 8-sifrede telefonnummer

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Bare så det er sagt: i morgen, 28.1.2008 er det 15 år siden de første 8-sifrede telefonnummerne ble tatt i bruk i Oslo og på østlandet. 8-sifrede nummer ble innført trinnvis i løpet av 1993, og 28.10.1993 var alle nummer overført til 8 siffer. De siste nummerne som ble flyttet var blant annet GSM-numrene. Er det noen her som har hatt 040-xxxxx nummer? Hvis du skaffet deg GSM-abonnement før 28.10.1993 har du meget sannsynlig hatt et slikt nummer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Var det samtidig med dette retningsnummerene forsvant?

Det stemmer. For å være pirkete så forsvant de sommeren før, for da ble det påkrevet å slå retningsnummer også ved lokalsamtaler.

For så vidt har vi fortsatt en form for retningsnummer, f.eks bgynner alle nummer i Oppland med 61. Så lenge det varer, da. Her om dagen fikk jeg en telefon fra en flyplass i Finnmark. Nummeret begynte med 67, som tdiligere var et Akershusnummer. Årsaken er at det er innført frivillig geografisk nummerportabilitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Var GSM-telefonar vanleg i 1993?

Nope, de var tvert i mot veldig uvanlige. NetCom åpnet nettet sitt 27.9.1993, og i den første kampanjen sin klarte de å verve 17 (!) kunder. Da jeg kastet meg på lasset 17.3.1994 hadde de ca 10.000 kunder.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Var det samtidig med dette retningsnummerene forsvant?

Det stemmer. For å være pirkete så forsvant de sommeren før, for da ble det påkrevet å slå retningsnummer også ved lokalsamtaler.

For så vidt har vi fortsatt en form for retningsnummer, f.eks bgynner alle nummer i Oppland med 61. Så lenge det varer, da. Her om dagen fikk jeg en telefon fra en flyplass i Finnmark. Nummeret begynte med 67, som tdiligere var et Akershusnummer. Årsaken er at det er innført frivillig geografisk nummerportabilitet.

Ja, har hørt noe omdette med at man nå kan portere fasttelefon nummeret sitt rundt omkring i landet. Synes egentlig det gamle systemet med retningsnummer var ganske greit jeg. Så visste man hvor i landet man ringte til ved å se på nummeret. Og man slapp jo å slå retningsnummeret for å ringe "naboen".. Mye greiere å slå feks 123 enn xx 123

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...