Gå til innhold

Ny Wi-Fi telefon, ambefalinger?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny Wi-Fi telefon i nærmeste fremtid.

 

Vant med SE, så vil helst ha det, har sett på P1i, men det sies at wlan funksjonen er veldig dårlig, men er det noe jeg kan leve med? (noen som har eksempler på hva som gjør den dårlig) Touch skjerm er også en ting jeg ser etter.

 

Betaler maks 4000kr.

 

 

Etter malen:

 

Funksjoner:

-Kalender: Veldig gjerne

-GPRS: Ja.

-Email klient: Skader ikke det, men wi-fi + gmail burde vel gå bedre.

Form:

-Format: Ikke viktig

-Vekt: Ikke viktig.

-Sprut/støtsikker: Ikke viktig

 

Skjerm:

Fargeskjerm

-Størrelse på skjerm: Jo større jo bedre

-Touchscreen: Veldig gjerne

 

Pris:

Maks 4000kr

Diverse:

-Merke: Helst SE, har alltid hatt det før, men kan nok gå over på et annet merke siden det ikke er så mange SE, wi-fi telefoner.

-Kamera: Ja.

-Videokamera: Ikke viktig

-Blåtann (Bluetooth): Ja

-Minne: Ikke så veldig viktig

-MP3: Helst

-UMTS/3G: Helst, men ikke viktig

-Wlan: JA

-GPS: Ja

- Instant Messenger: Helst, men ikke så viktig.

-Radio: Ikke viktig

 

 

Takker for alle forslag og innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si den nokia modellen så veldig grei ut ja, har jo alt jeg vil ha utenom touch screen.

 

Flere forslag? Eller flere meninger om P1i?

 

Kjøp P1i du. Hva har du hørt om wlan? Det fungerer da utmerket på P1i. Trykkfølsom skjerm er et stort pluss, og qwerty tastatur er også et pluss.

Lenke til kommentar
Men noen som har noe å si om SE P1i?

Kommer an på hva du legger vekt på. Sammenlikner en spesifikasjoner, prosessor, og sånne ting, så suger den totalt. På den annen side har du lett tre dager batteri- tid, på den bruken som ville tatt knekken på en n82 etter litt over en dag. Ellers så er det et ekstremt potensiale i UIQ3 - men det er helt tydelig at det er langt igjen, hvis du skjønner hva jeg mener. Så det er klippe og lime- funksjoner som er veldig greie - men det mangler ordentlig object- behandling, eller mulighet for å for eksempel flytte ting rundt via guien. Så selv om det går lettere å velge seg rundt i menyene, så er det hovedsaklig det man kan bruke touch- skjermen til - slippe å klikke så uendelig mye for å komme til den menyen en vil ha. Rundt i kalenderen, for eksempel, veldig greit. Start- tidene på programmene er litt seig noen ganger (for eksempel - hovedmenyen er et program som må lastes første gangen du klikker deg inn. Så da tar det et sekund. Etterpå går det kjapt. Og en kan legge ting i bakgrunnen - og en merker ikke noe til at det ligger fullt av programmer i minnet (som btw er digert i forhold til alt annet som er ute nå. Hehe. p1 vinner på specs :p). Og så er det tastaturet. Det er fint :). Kvaliteten på telefonen er også bra (til å være en masseprodusert telefon). Noen har hatt noe knirking, riktignok.

 

Ellers så er den veldig stødig. Jeg har hatt en seks- sju omstarter som kom sånn plutselig, siden august når jeg kjøpte den. Og det dreier seg enten om et program med system- privilegier som ikke avslutter riktig, eller for eksempel en feil i et program som er forhånds- installert på telefonen. Så jeg har hatt to opera- heng (samme greia med tilbake- knappen), en Open- office heng(trøkte på "oppgavebehandling" i landscape- mode), et par "x- plore" heng når programmet avsluttes. Og en heng i en e-post som ble noen hundre tegn lang (ett eller annet med taste- leseren og pilene frem og tilbake - ufattelig programfeil).

 

Og det er det, og samtlige er program- logikk feil med spesifikke funksjoner i spesielle applikasjoner. Du opplever rett og slett ikke at det begynner å gå sakte, og at det plutselig henger på et vilkårlig sted etterhvert - kanskje når en tar en telefon (noe som er tilfelle på diverse "andre" plattformer).

 

Andre ting en bør være klar over før en kjøper en p1 - den har ikke mulighet til å ta opp telefonsamtaler. Det er fremdeles noen småting i menyene, som SE ville ha fikset for lenge siden om det ikke var for at supporten deres tydeligvis består av en gjeng komplette fjols, som heller argumenterer mot deg (og synes du skal bruke telefonen mer høflig, noe de tydeligvis har uendelig tid til å instruere deg i) - enn bare å notere feilen og så sende en lapp videre.

 

Den har ikke profiler. Du må i tilfelle stille ting manuellt (men den har en "stille" modus en kan svitsje til). Alarmer går ikke av når en slår av telefonen (ulikt alle jp telefonene til SE). Ellers så er e- post programmet svakt i forhold til det en har på desktopen, på helt banale ting (som at den ikke setter inn > tegn når en quoter, eller at signaturen blir satt inn som tekst midt i mailen, og sånne ting). Kameraet på en haug modeller lager et grønnskjær nede i hjørnet på bildet, så en må kanskje sende inn telefonen til rep rett etter at en får den..). Adresseboka har ikke en søke- funksjon annet enn at det går for første bokstaven i enten fornavn eller etternavn (som en kan velge å sortere kontaktene i). Den har ikke, for eksempel, mulighet til å vise alle fornavn og etternavn som begynner med en bokstav, når en skriver den på tastaturet. En får enten fornavn eller etternavn. Den støtter ikke flash. Og det er uvisst om Opera Mobile 9 i det hele tatt kommer ut til p1, eller om det blir eksklusivt for de nye UIQ 3.2 - modellene som kommer snart (halvt år eller noe slikt). Samtidig kommer Opera 9 garantert ut for både s60 og WM.

 

Så det er litt av hvert. Og det føles rett og slett litt halvferdig. Noe som er ufattelig irriterende, siden en ser hvor ufattelig lite det egentlig er nødvendig å gjøre, før det her hadde vært en uhyggelig god telefon. Noe som tydeligvis ikke SE gidder å tenke på i forhold til markedsføringen eller videre popularitet av UIQ telefoner.

 

Skjønt - sammenlikner en med andre merker - folk sier menyene på s60 er "øyeblikkelige". Det er de ikke. Eller at det er noe spesiellt med "reklame heller en funskjonalitet" hos SE i forhold til andre: ikke få meg til å le. Eller at WM er så fantastisk mye bedre på pim og organisering - det er bare hvis du har exchange, og digger outlook, og bruker "meldingsflagg" aktivt på desktopen. Etc, etc. Bare så det er nevnt, mener jeg. Mao, hvis en presser meg til å anbefale noe, så blir det en p1.. Blandt annet fordi du vil være rimelig garantert at telefon- verktøyet fungerer knirkefritt (og ikke bare hvis du restarter telefonen hver dag, og aldri bruker telefonen til noe annet), og at den ellers fungerer rimelig likt som en telefon (og er i samme størrelsen, etc., akseptabelt batteri, osv.). Selv om kanskje smarting- delen har et stykke igjen før den blir.. hva skal en si.. polert.

 

Men som sagt, det kommer an på hva en fokuserer på, og hva en er villig til å tåle av idiotisk implementering på diverse områder (og ikke be meg å begynne med feil på s60, takk) og forblåst design eller grunnfilosofi. Og det gjelder over ett på samtlige av produktene på markedet akkurat nå - selv om det kanskje er noe variende PH- verdi på de loyale kundegruppene til de forskjellige merkene...

 

Uansett - prøv det ut før en kjøper. Det er den beste anbefalingen jeg kan gi, tror jeg.

Lenke til kommentar

Wow, det var et langt og bra svar :p

 

Det jeg legger mest vekt på er: Hvor bra browseren er, og hvor bra wlan funskonen er,at det er lett å skrive meldinger, størrelse (liten telefon, men stor skjerm), god mulighet for spill er et stort pluss, at den ikke blir lett ødelagt, bra touch skjerm, mp3, batteri.

 

Resten er ikke fult så viktig, er sikker noen få ting til som er viktige.

 

Tror jeg vipper tilbake til P1 da. Men eg må si designet på Iphone drar hardt tilbake :p

Lenke til kommentar
Må si den nokia modellen så veldig grei ut ja, har jo alt jeg vil ha utenom touch screen.

 

Flere forslag? Eller flere meninger om P1i?

 

P1 har endel praktiske ulemper...for det første er det utrolig slitsomt å alltid måtte ta av tastelåsen for en samtale kan besvares. Det er heller ingen dedikerte taster til æøå på qwerty-tastaturet, du må da taste a-knappen gjentatte ganger for å få fram disse tegnene og er litt slitsomt i lengen. Batteritiden på P1 er meget bra og kameraet på 3.2 tar ganske bra bilder. Telefonen er også veldig stor og klumpetet og personlig synes jeg ikke den er pen å se på i det hele tatt.

 

Når det gjelder touch-funksjonen generellt er det veldig lett å kjøpe en telefon me denne funksjonen fordi det er meget fancy. Min egen erfaring var at dette var utroli gøy og stilig i starten, men etterhvert ble det mer og mer et irritasjonsmoment. Fks. det å bare besvare en samtale eller ganske enkelt å lese en SMS er pratisk umulig dersom du har på dg noe som i det hele tatt ligner hansker. Et annet moment er at du faktisk må se på skjermen når du skal betjene den, noe som fort kan foresake farlige situasjoner dersom du fks. bare skal lese en mld eller besvare en samtale dersom du kjører eller sykler (selv om det i utgangspunktet aldri skal gjøres uansett :-p) Når det gjelder iPhone så respekterer jeg at folk vil betale dyrt for en telefon som spesifikasjonsmessig er tilbakestående og må låses opp i hytt å pine bare fordi det er fancy. Mye arbeid for lite spør du meg.

 

Jeg solgte defor min HTC-Touch og kjøpte meg en Nokia E51....Hvis jeg skal anbefale dg en telefon så må det bli E51. Den har alt av EDGE, 3G, super-3G og Wi-Fi. Nettleseren og veiviseren for wlan er en fryd å bruke. Nokia har på denne telefonen lagt til 4 nya snarveistaster som du kan stille inn til akkurat det du vil de skal brukes til. For eksempel hurtigtasten for meldinger kan du eksempelvis velge kort trykk for ny sms og langt trykk for innboks. Telefonen er også meget tynn og lett og kjennes meget solid ut, ingenting som knirker. Den er også meget pen å se på, i alle fall White-Steel utgaven.

Når det gjelder S60 systemet har dette fått en oppussing på denne telefonen og jeg er overrasket over hvor kjapp den er i forhold til S60 mobiler jeg har hatt før. Systemet er også blitt mye penere visuelt. Lader telefonen en til to ganger i uken ved aktivt bruk.

Anbefaler deg sterkt å vurdere dette altenativet, Nokia E51 er den beste mobilen jeg noen gang har hatt og jeg har hatt maaaange mobiler fra alle produsenter.

Linken til testen av E51 gjort av Amobil er som følgende Nokia E51 - Amobil.no

Lenke til kommentar
Wow, det var et langt og bra svar :p

 

Det jeg legger mest vekt på er: Hvor bra browseren er

Spørs hva en mener med "bra", det. :p Jeg mener - tenker du å bruke browseren til å glane på nyheter, kodeeksempler, lekser, og sånne ting, og klipper ut tekst for å lagre det i et dokument du holder på å skrive, etc. - så kan du gjøre det på en p1. Uten problemer. Opera 8.65 viser css med drop- down menyer riktig, og sånne ting. Men den er litt seig.

 

S60, derimot, med web- kitet til nokia, har en rimelig så kjapp browser, zooming til fullskjerm og så videre veldig greit. Men du kan ikke klippe ut noe av teksten. Det eneste blir å sende linker rundt om kring, eller lagre siden. Det samme gjelder iPhone. Samme kjernen som nokia- broseren. Men hvis en sånn browser er helt greit - så kan en jo forsåvidt bruke opera mini isteden, og slippe fullskjerm- animeringer av zoomingen mellom sidene, sånn at batteriet er tomt før lunsj, etc - men hvis det er topp å ha en fullskjerms- browser på en svær skjerm, så vinner safari, åpenbart..

 

Ellers, p1 har støtte for kobling via en proxy- server, men det er ingen mulighet for å koble seg på vpn med pptp enda.

, og hvor bra wlan funskonen er

p1: relativt ubrukelig, men det funker sålenge aksesspunktet kjører b/g mixed mode (som jo riktignok de aller fleste gjør..). Strømsparingsfunksjonen er grei, og fungerer fint på de fleste routere som har hatt firmware- oppdateringer etter 2004 eller noe slikt. Det er en innebygd veiviser for tilkobling - en søker etter aksess- punktet, og skriver inn passordet. Det er ingen mulighet for å søke konstant etter nye aksesspunkt, slik som det er på s60, iPhone og WM (hva nå akkurat det skulle brukes til, vites ikke, men...). Farten på wifi ender opp et sted rundt 250 kb/s, mot noe rundt 400 kb/s på en n95. Det er ingen g- mobiler som er i nærheten av å pushe 54Mbit - så det er i tilfelle ikke noe poeng med g- modem, med mindre det er for tilkoblingens skyld (om ikke punktet støtter b).

,at det er lett å skrive meldinger,

Vel, noen klarer ikke de to- tre- sekunders oppstart- pausene på p1en, og sverger til to sekunders- øyeblikkene på nokia. Uansett, det er litt forskjellig strategi inne i bildet - en kan bruke snarveier til å starte å skrive melidinger i UIQ. Så hvis en installerer G-desk, for eksempel, så blir det mere mening med å bruke touch- skjerm. Men det er helt sant som iGH sier - en må jobbe litt for å få det til å bli noe annet enn en gimmick. Men det er veldig praktisk til endel ting når en blir vant til det. Lese e-bøker, markere tekst, bruke kontekst- sensitive menyer, etc.

 

Skjønt - det er rimelig teit å kjøpe en p1 bare for å skrive sms. Og jeg mener - hvis en ser etter noe som er toppen av en mote- telefon, på samme måten som de første nokia- telefonene med mms og kamera var - så er helt klart iPhone en vinner. Fordi den viser video bra, den spiller mp3, har kamera- album, noen muligheter for å sende bildene, og et "fantastisk" grensesnitt (som en ihvertfall kan bruke til å scrolle på web- sider). Samme hvor ubrukelig tastaturet er, og hvor strupet hele OSet er, og hvor mye en må bruke iTunes til alt, eller at 3.5mm pluggen ikke passer til andre enn apple sine plugger, at en ikke kan sende sms til mer enn en person av gangen, at grafikken er stilig men totalt ubrukelig i forhold til batteri- tid, og at en må sende inn telefonen om en skal bytte batteri, osv, osv (i det uendelige). Skjermen er flott, da (ellers så dukker det visst opp en iPod med større skjerm og wifi snart)..

 

Men jeg gjetter på at det tar en god stund før en kan multitaske IRC i bakgrunnen på en iPhone (eller en s60 mobil uten at det henger, for den saks skyld). Så, igjen - det kommer an på hva en vil ha, og hva en fokuserer på.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe iPhone hvis du ikke er klar for den jobben det faktisk er å få den til å virke første gang. Det er ikke veldig vanskelig, men problemene kommer hvis det først skulle skje noe galt.

 

at en ikke kan sende sms til mer enn en person av gangen

 

Det har vært mulig lenge med 3. partsprogrammer, men er nå endelig støttet av Apple (i firmware 1.1.3)

 

Skjermen er flott, da (ellers så dukker det visst opp en iPod med større skjerm og wifi snart)..

iPod Touch?

 

Men jeg gjetter på at det tar en god stund før en kan multitaske IRC i bakgrunnen på en iPhone (eller en s60 mobil uten at det henger, for den saks skyld).

Nå har jeg ikke testet med irc, da jeg kjører den i screen fra en server uansett, men det er feks. fullt mulig å multitaske med msn i bakgrunnen. Fungerer helt utmerket

Lenke til kommentar
iPod Touch?

Jeg hørte noe om en sånn "internet tablet", tror jeg.

Nå har jeg ikke testet med irc, da jeg kjører den i screen fra en server uansett, men det er feks. fullt mulig å multitaske med msn i bakgrunnen. Fungerer helt utmerket

Jeg har hatt noen dårlige erfaringer med s60 når en kjører program i bakgrunnen og minnebruken varierer litt.. For eksempel - spille musikk, åpne browseren og en side med litt mye bilder - og så plutselig reboot *trekke på skuldrene*. Har det blitt veldig mye bedre etter dem siste par oppgraderingene, tror du? (Btw.. vet du om det har kommet tilsvarende oppgraderinger for e- serien som det har med n- serien? Sånn at e51 for eksempel er oppe på samme standard som n82, og sånne ting..?)

Lenke til kommentar
Må si den nokia modellen så veldig grei ut ja, har jo alt jeg vil ha utenom touch screen.

 

Flere forslag? Eller flere meninger om P1i?

 

- - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Jeg solgte defor min HTC-Touch og kjøpte meg en Nokia E51....Hvis jeg skal anbefale dg en telefon så må det bli E51. Den har alt av EDGE, 3G, super-3G og Wi-Fi. Nettleseren og veiviseren for wlan er en fryd å bruke. Nokia har på denne telefonen lagt til 4 nya snarveistaster som du kan stille inn til akkurat det du vil de skal brukes til. For eksempel hurtigtasten for meldinger kan du eksempelvis velge kort trykk for ny sms og langt trykk for innboks. Telefonen er også meget tynn og lett og kjennes meget solid ut, ingenting som knirker. Den er også meget pen å se på, i alle fall White-Steel utgaven.

Når det gjelder S60 systemet har dette fått en oppussing på denne telefonen og jeg er overrasket over hvor kjapp den er i forhold til S60 mobiler jeg har hatt før. Systemet er også blitt mye penere visuelt. Lader telefonen en til to ganger i uken ved aktivt bruk.

Anbefaler deg sterkt å vurdere dette altenativet, Nokia E51 er den beste mobilen jeg noen gang har hatt og jeg har hatt maaaange mobiler fra alle produsenter.

Linken til testen av E51 gjort av Amobil er som følgende Nokia E51 - Amobil.no

 

 

E51 er et meget godt kjøp, for her får man masse for pengene. Hadde telefonen ei uke, men leverte den tilbake. Jeg synes skjermen kunne vært litt større, men det verste var at oppløsningen ble i høyeste laget for den skjermen. Alt ble smått og vanskelig å lese. Man kan riktignok velge større bokstaver, men alt annet (ikoner etc.) blir ikke større for det. Dessuten var telefonen totalt uten kameraglassbeskyttelse.

 

Bakdekslet var i tynt 'blikk', og siden det var svartlakkert, er jeg redd det lett vil vise stygge riper eller småbulker i det etter noen tids bruk.

 

Ellers har jeg bare godt å si om E51!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
P1 har endel praktiske ulemper...

 

Her var det mye svada som ble skrevet. P1i oppnår da langt høyere hastighet enn det som blir beskrevet. Har testet den til å oppnå 1,2mbits, men den vil ligg noe under i snitt. Men 250 kb er jo rett og slett svada.

 

Trykkfølsomt brukergrensesnitt er bedre enn et som ikke er trykkfølsomt. Det skjønner alle som har lært seg å bruke ett. Noe annet ville jo stride mot sunn fornuft. At man må stirre på skjermen for å svare en telefon, er også svada. Man husker da vel hvor man skal trykke for å besvare. Og ellers skal man ikke skrive sms når man kjører bil.

 

Og laster du ned Opera Mini så blir surfeopplevelsen på høyde med iPhone. Der zoomer du inn der du vil, bare med et trykk på skjermen, og drar sidene horisontalt og vertikalt, med en finger eller pekepinne. Dette overgår S60 sin browser Jeg kjenner flere med s60-telefon som har lastet ned Opera mini, og bruker den istedet for den innebygde leseren. Og poenget er at den blir flere hakk smartere med en trykkfølsom skjerm.

Hvis du har lyst på wlan og trykkfølsom skjerm, så er P1i et sikkerstikk.

At qwerty-tastaturet mangler æøå, blir du ikke å irritere deg over. Kun en dag eller to til å venne seg til dette. Dessuten har telefonen en avansert T9 ordliste som gjetter neste ord du skriver.

Noe annet som er genialt, er at telefonen husker hvem du sendte melding til, slik at disse navnene/nummeret ligger i en hurtigliste.

Telefonen har også en liste over aktive programmer, der du kan lukke dem du vil, eller alle samtidig. Vider kommer den med alt du trenger ferdig installert, også smilys :tease:

Endret av poe
Lenke til kommentar
P1 har endel praktiske ulemper...

 

Her var det mye svada som ble skrevet. P1i oppnår da langt høyere hastighet enn det som blir beskrevet. Har testet den til å oppnå 1,2mbits, men den vil ligg noe under i snitt. Men 250 kb er jo rett og slett svada.

 

Trykkfølsomt brukergrensesnitt er bedre enn et som ikke er trykkfølsomt. Det skjønner alle som har lært seg å bruke ett. Noe annet ville jo stride mot sunn fornuft. At man må stirre på skjermen for å svare en telefon, er også svada. Man husker da vel hvor man skal trykke for å besvare. Og ellers skal man ikke skrive sms når man kjører bil.

 

Og laster du ned Opera Mini så blir surfeopplevelsen på høyde med iPhone. Der zoomer du inn der du vil, bare med et trykk på skjermen, og drar sidene horisontalt og vertikalt, med en finger eller pekepinne. Dette overgår S60 sin browser Jeg kjenner flere med s60-telefon som har lastet ned Opera mini, og bruker den istedet for den innebygde leseren. Og poenget er at den blir flere hakk smartere med en trykkfølsom skjerm.

Hvis du har lyst på wlan og trykkfølsom skjerm, så er P1i et sikkerstikk.

At qwerty-tastaturet mangler æøå, blir du ikke å irritere deg over. Kun en dag eller to til å venne seg til dette. Dessuten har telefonen en avansert T9 ordliste som gjetter neste ord du skriver.

Noe annet som er genialt, er at telefonen husker hvem du sendte melding til, slik at disse navnene/nummeret ligger i en hurtigliste.

Telefonen har også en liste over aktive programmer, der du kan lukke dem du vil, eller alle samtidig. Vider kommer den med alt du trenger ferdig installert, også smilys :tease:

 

 

T9-ordlista i P1 er i utgangspunktet bedre enn vanlig T9. Men den foreslår ord i hytt og pine, gjerne helt ubrukelige ord, og da tenker jeg ikke på ord med 'feil' endelse.

 

Sammenligner man wlan-funksjonen med den på Nokia-telefonene, vinner sistnevnte.

Lenke til kommentar
T9-ordlista i P1 er i utgangspunktet bedre enn vanlig T9. Men den foreslår ord i hytt og pine, gjerne helt ubrukelige ord, og da tenker jeg ikke på ord med 'feil' endelse.

 

Sammenligner man wlan-funksjonen med den på Nokia-telefonene, vinner sistnevnte.

 

Tja, den husker jo hvordan du bygde opp setningene sist du brukte disse ordene, så foreslår den ord i hytt og pine så er det vel du som har brukt ord i hytt og pine? :) Men du kan selvfølgelig deaktivere denne funksjonen, og bruke qwerty tastaturet fullt ut.

 

På papiret vinner Nokia på wlan, i praksis er de temmelig likestilt. Og uansett har ikke Nokia trykkfølsom skjerm, noe trådstarter ønsket seg. Og å si at P1i sin wlan-funksjon er dårlig, er direkte feil. For den fungerer utmerket!

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan si er at jeg i alle år har vært glødende opptatt av ny teknologi og spesielt mobiltelefoner, men nå etter at jeg skaffet meg iPhone har denne interessen dabbet av. Det er ikke lenger så veldig spennende om det kommer noe nytt, for man vet at det bare er kjipt uansett. I alle fall vil det meste være kjipt i en god stund fremover. Det folk sier om at telefonen vil fremstå som kjip etter at man har kommet over WOW-følelsen man får av å bruke operativsystemet i starten er bare tull. Samtidig vet man også at telefonen man har er i stadig endring, den har det mest aktive utviklermiljøet på planeten, snart slippes SDK, store nettsteder spesialtilpasser nettsidene til telefonen (digg, dagbladet, facebook, google osv), den kjører BSD og er bunnstabil i forhold til S60 og Windows Mobile, er også uhyre kjapp og vil kort oppsummert bare bli bedre og bedre på rekordtid.

 

Med mindre man faktisk trenger GPS, 5mpx-kamera, radio og push-epost, så er det egentlig ikke noe valg. Byggekvaliteten på iPhone er også mange mange hakk bedre enn byggekvaliteten på f.eks. P1i.

 

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
T9-ordlista i P1 er i utgangspunktet bedre enn vanlig T9. Men den foreslår ord i hytt og pine, gjerne helt ubrukelige ord, og da tenker jeg ikke på ord med 'feil' endelse.

 

Sammenligner man wlan-funksjonen med den på Nokia-telefonene, vinner sistnevnte.

 

Tja, den husker jo hvordan du bygde opp setningene sist du brukte disse ordene, så foreslår den ord i hytt og pine så er det vel du som har brukt ord i hytt og pine? :) Men du kan selvfølgelig deaktivere denne funksjonen, og bruke qwerty tastaturet fullt ut.

 

På papiret vinner Nokia på wlan, i praksis er de temmelig likestilt. Og uansett har ikke Nokia trykkfølsom skjerm, noe trådstarter ønsket seg. Og å si at P1i sin wlan-funksjon er dårlig, er direkte feil. For den fungerer utmerket!

 

Den kom med forslag på ord som ikke finnes på norsk, og som i hvert fall ikke jeg hadde brukt, og med vrier og vendinger på norske ord, som jeg haller ikke hadde brukt. Og jeg hadde kun valgt norsk som T9-språk. Den kan jo settes opp til å velge to språk samtidig. Dersom man bruker qwerty-tastaturet, er det like greit å koble ut T9.

 

For meg fungerte ikke wlan på P1 utmerket, så lenge Nokia sin er lettere å bruke. På P1 setter man opp en internettprofil, og legger der inn oppkoblingsalternativene i ønsket rekkefølge (f.eks wlan hjemme, wlan jobb, GPRS internett osv). Så søker P1 i denne rekkefølgen, og bruker det første som er tilgjengelig. Men først må man ha aktivert wlan. Når man er ferdig med programmet som bruker wlan, kobles dette ned etter en tid, men wlan er fremdeles aktivt.

 

På Nokia velger man selv hvilken oppkobling man vil bruke fra en pop-upmeny. Man velger, og vips, er man oppe og går. Man trenger ikke aktivere noe wlan først. Når man er ferdig og lukker programmet, slås wlan av helt innen et par-tre sekunder.

 

Vi har forskjellige meninger om det der. Jeg taler ut fra erfaring, og det gjør du også. :)

 

La meg legge til at å selge P1 var en vanskelig avgjørelse, for det var mye jeg likte med den. Jeg gikk mange runder med meg sjøl før den ble solgt. Men det jeg synes var virkelige ulemper avgjorde valget. Andre kan jo være svært godt fornøyd med den.

 

En annen ting som var tungvint, var at etter at man hadde installert nye fargetema, måtte man stille inn valg av ringetoner/meldingstoner, dersom iikke temaet hadde egne toner implementert. Kanskje ikke noen big deal hvis man endrer fargetema sjelden, men heft dersom man gjør det oftere. Fargetemaene som følger med P1 er få og kjedelige.

Lenke til kommentar
T9-ordlista i P1 er i utgangspunktet bedre enn vanlig T9. Men den foreslår ord i hytt og pine, gjerne helt ubrukelige ord, og da tenker jeg ikke på ord med 'feil' endelse.

 

Sammenligner man wlan-funksjonen med den på Nokia-telefonene, vinner sistnevnte.

 

Tja, den husker jo hvordan du bygde opp setningene sist du brukte disse ordene, så foreslår den ord i hytt og pine så er det vel du som har brukt ord i hytt og pine? :) Men du kan selvfølgelig deaktivere denne funksjonen, og bruke qwerty tastaturet fullt ut.

 

På papiret vinner Nokia på wlan, i praksis er de temmelig likestilt. Og uansett har ikke Nokia trykkfølsom skjerm, noe trådstarter ønsket seg. Og å si at P1i sin wlan-funksjon er dårlig, er direkte feil. For den fungerer utmerket!

 

Den kom med forslag på ord som ikke finnes på norsk, og som i hvert fall ikke jeg hadde brukt, og med vrier og vendinger på norske ord, som jeg haller ikke hadde brukt. Og jeg hadde kun valgt norsk som T9-språk. Den kan jo settes opp til å velge to språk samtidig. Dersom man bruker qwerty-tastaturet, er det like greit å koble ut T9.

 

For meg fungerte ikke wlan på P1 utmerket, så lenge Nokia sin er lettere å bruke. På P1 setter man opp en internettprofil, og legger der inn oppkoblingsalternativene i ønsket rekkefølge (f.eks wlan hjemme, wlan jobb, GPRS internett osv). Så søker P1 i denne rekkefølgen, og bruker det første som er tilgjengelig. Men først må man ha aktivert wlan. Når man er ferdig med programmet som bruker wlan, kobles dette ned etter en tid, men wlan er fremdeles aktivt.

 

På Nokia velger man selv hvilken oppkobling man vil bruke fra en pop-upmeny. Man velger, og vips, er man oppe og går. Man trenger ikke aktivere noe wlan først. Når man er ferdig og lukker programmet, slås wlan av helt innen et par-tre sekunder.

 

 

 

Wlan er alltid aktivert på P1i, dette er en default innstilling. Når wlan er inaktiv vil symbolet for wlan fremdeles være til stede, men "kloden" som viser at man er tilkoblet vil være borte. Tror kanskje du har missforstått wlan-symbolet på P1i? Hvis du deaktiverer Wlan, deaktiverer du denne funksjonen fra P1i. Dette er ikke mulig på Nokia sine telefoner der wlan er tilstede hele tiden. Det du tenker på er symbolet for tilkobling.

Hvis du huker av i boksen "vis tilkoblingsdialog", vil du få opp samme liste som du får på Nokia. Du kan også sette opp telefonen til å prøve å koble seg til et wlan-nettverk hele tiden, med dialogboks, og da vil denne dukke opp hver gang du beveger deg inn i en trådløs sone. Tror kanskje du skulle vært litt mer informasjonssøkende da du eide P1i, så hadde du sikkert hatt denne fremdeles. ;)

Endret av poe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...