Gå til innhold

Macro filter/close up lens

Anbefalte innlegg

På den gamle filmbaserte pentaxen brukte jeg macrofilter, jeg syntes det fungerte veldig bra. Jeg forstår imidlertid at mange proffer synes dette ikke er helt husrent.

Jeg synes imidlertid at det virker som en ganske økonomisk løsning for meg som i beste fall bare kommer til å ta ett fåtall makrobilder.

Se feks denne på ebay. $30 for hele pakka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg serdet, så har du utrolig lite å tape på en slik løsning.

Jeg har også sett at forskjellige slike løsninger får slakt.

Jeg hadde et sett med mellomringer, som jeg har rotet bort.

Det var en fin løsning med skarpe bilder.

Jeg har også hørt om overgang for å snu objektivet (linsa :-))

Tror det er vidvinkel de bruker da, men dette vet sikkert andre om det skulle være aktuelt for deg.

Lenke til kommentar
På den gamle filmbaserte pentaxen brukte jeg macrofilter, jeg syntes det fungerte veldig bra. Jeg forstår imidlertid at mange proffer synes dette ikke er helt husrent.

Jeg synes imidlertid at det virker som en ganske økonomisk løsning for meg som i beste fall bare kommer til å ta ett fåtall makrobilder.

Kjøp heller mellomringer uten automatikk. De koster omtrent det samme, og gir ikke redusert bildekvalitet...
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvordan filter gir redusert bidekvalitet, strengt tatt er det jo bare ett lag med glass som forvrenger lyset.
Nettopp, det er et lag med glass, med ytterligere mulighet for refleksjoner, tap av skarphet etc... Mellomringer har ikke noe glass, og reduserer dermed ikke kvaliteten...

Er det noen som ver hva mellomringer heter på engelsk?
Extension tubes.

Hvis du har Olympus er den et alternativ. Men du kan ofte få uoriginal rimeligere - uten noen automatikk...
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvordan filter gir redusert bidekvalitet, strengt tatt er det jo bare ett lag med glass som forvrenger lyset.

Er det noen som ver hva mellomringer heter på engelsk?

Extension tubes. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Macro_photography

Det første spørsmålet ditt: Alt glass og hver overgang luft/glass reduserer kvaliteten. Dårlig glass mer enn godt glass. Disse billige "filtrene" har dårlig glass og mangler god coating (som kunne ha forbedret situasjonen noe, men som ville ha brakt prisen opp til et nivå der du snart like gjerne kunne ha kjøpt et objektiv).

Det er imidlertid mulig å ha det gøy og ta spennende bilder med billig utstyr, og et sånt vil jo ikke akkurat gjøre at det tar dramatisk mye lenger til du kan kjøpe et godt makroobjektiv.

Men rådet om mellomringer er veldig godt. Og som k-ryeng skriver, du kan godt kjøpe gamle mellomringer uten automatikk, i hvertfall hvis det er planter/gjenstander (og ikke levende insekter) du skal fotografere.

Lenke til kommentar

Dette var jo veldig nyttig, takk for gode svar.

Men rådet om mellomringer er veldig godt. Og som k-ryeng skriver, du kan godt kjøpe gamle mellomringer uten automatikk, i hvertfall hvis det er planter/gjenstander (og ikke levende insekter) du skal fotografere.

Øh? Er det slik at du anbefaler mellomringer med automatikk hvis jeg skal fotografere insekter. Jeg kommer nok til å fotografere en god del insekter.

Lenke til kommentar
Øh? Er det slik at du anbefaler mellomringer med automatikk hvis jeg skal fotografere insekter. Jeg kommer nok til å fotografere en god del insekter.
Du kan fort bli nødt til å justere fokus eller innstillinger, så det kan være lurt med automatikk så du slipper unna med litt mindre å tenke på...
Lenke til kommentar
Jeg har også hørt om overgang for å snu objektivet (linsa :-))

Tror det er vidvinkel de bruker da, men dette vet sikkert andre om det skulle være aktuelt for deg.

Jeg har hatt macro-moro med å reversere gamle canon fd objektiver. skal du ha med autofokus koster det fort mye penger, men bruker du gammle MF objektiver kan det bli en riktig billig metode. Reverseringsringene kan kjøpes på ebay for rundt 10$.

vidvinkel objektiv gir mer forstørring enn lengre brennvidder. jeg synes jeg får ganske vanvittig forstørring med 28mm reversert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...