Gå til innhold

Bytte kjøler på E8400, noen anbefalinger


offroadman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei offroadman,

 

Du må ikke la deg friste til å kjøpe fx disse

Tuniq Tower 120 (kr 401,-),

Thermalright Ultra 120 Extreme (kr 495,-),

Noctura NH-U12P (kr 495,-) eller typen, dvs. monstre

 

E8400 kjører mindre varmt og mer effektivt => mindre krav til kjøling. I boxed-utgaven er kjøleren faktisk blitt mindre.

 

Alt du har er jo så nytt..... kanskje du bare skulle se tiden an....og i mellomtiden bruke "stock" kjøleren, mens du setter deg inn i overklokkingens forskjellige sider? Har du en "stock" kjøler fra en eldre CPU eller kan skaffe deg en..........?

Lenke til kommentar
Hei offroadman,

 

Du må ikke la deg friste til å kjøpe fx disse

Tuniq Tower 120 (kr 401,-),

Thermalright Ultra 120 Extreme (kr 495,-),

Noctura NH-U12P (kr 495,-) eller typen, dvs. monstre

 

E8400 kjører mindre varmt og mer effektivt => mindre krav til kjøling. I boxed-utgaven er kjøleren faktisk blitt mindre.

 

Alt du har er jo så nytt..... kanskje du bare skulle se tiden an....og i mellomtiden bruke "stock" kjøleren, mens du setter deg inn i overklokkingens forskjellige sider? Har du en "stock" kjøler fra en eldre CPU eller kan skaffe deg en..........?

Er vel aldri noe galt i å ha en god og ikke minst stille kjøler. Selv om 45nm cpuene som du sier er mer effektgjerrige en 65nm cpuene så er også boxed kjøleren ikke noe bedre enn før. Kommer neppe så veldig langt før cpuen blir rimelig varm når du overklokker. Og da begynner den vifta på boxedkjøleren å bråke en god del. Thermalright Ultra 120 Extreme har jeg selv, og bruker en 16db 12cm mist vifte på den og en [email protected]. Dette er en bra og kraftig kjøler. Skal man ikke klokke så holder selvfølgelig boxed vifta.

Lenke til kommentar

Hei Onanias (et lek med bokstaver Onani AS?)

 

Just mitt poeng.....hvis offroadman venter litt, får han kanskje både en god og stille kjøler.....Men som er tilpasset E8400!

 

Hvis du mener din kjøler er et godt forslag, så rett det til ”offroadman”....ikke meg. Men har du samme kabinett, hovedkort og CPU, :hmm: erfaring?

 

Jeg har ikke sagt at Thermalright Ultra 120 Extreme er dårlig, den er jo prisbelønnet .....men til 45nm........??

Lenke til kommentar
Hei Onanias (et lek med bokstaver Onani AS?)

 

Just mitt poeng.....hvis offroadman venter litt, får han kanskje både en god og stille kjøler.....Men som er tilpasset E8400!

 

Hvis du mener din kjøler er et godt forslag, så rett det til ”offroadman”....ikke meg. Men har du samme kabinett, hovedkort og CPU, :hmm: erfaring?

 

Jeg har ikke sagt at Thermalright Ultra 120 Extreme er dårlig, den er jo prisbelønnet .....men til 45nm........??

 

Greitt å klokke til 4,2 ghz da :D Gå for TRUE. Lite vits å ha det nest beste, når man kan få det beste :D

Lenke til kommentar
Hei

 

Vil prøve å klokke PC-en min litt etterhvert, så jeg lurte på om dere hadde noen gode valg av kjøleutstyr(Ribbe, vifte, pasta, etc)..

her er oppsette mitt PC-en

 

Hos hardware.no Test: Åtte prosessorkjølere - Testresultater

Hardware.no hevder Noctura NH-U12F er "kongen på haugen"

 

Ikke minst av hensyn til størrelsen synes jeg du burde ta en titt på disse (også mye for pengene):

Scythe Ninja mini og Noctua NH-U9F

 

PS. TRUE = ThermalRight ULTRA120 Extreme (denne er med i testen)

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om prosessoren er 45nm eller 65nm, den utvikler varme samme hva. Ja en 45nm prosessor avgir ikke like mye varme som en 65nm prosessor men skal man overklokke så skal man ta utgangspunkt i å gi prosessoren best mulig vilkår.

 

Derfor bør du kjøpe den beste kjøleren som er tilgjengelig med ditt budsjett. Har du råd til f.eks en TRUE (og plass i kabinettet ditt) så kjøp den og en passende vifte.

 

Hadde det vært snakk om hvilken kjøler man skulle brukt uten å overklokke kunne man vurdert andre løsninger.

Lenke til kommentar
Når flere andre utenlandske tester på mer erfarne sider enn hw.no sier at TRUE er kongen på haugen tror jeg mer på de ;)

Hei Wibla!

 

Ikke vær så kjip da, del disse utenlandske testene med oss....det er utrolig mer interessant å lese test laget av mer kvalifisete folk!

 

Ikke hold igjen, kom med lenkene......Wilba!?

 

 

PS.....ja, de er dumme hos hardware.no....de kunne jo bare oversette testene fra .....

Lenke til kommentar
Hei

 

Vil prøve å klokke PC-en min litt etterhvert, så jeg lurte på om dere hadde noen gode valg av kjøleutstyr(Ribbe, vifte, pasta, etc)..

her er oppsette mitt PC-en

 

Hos hardware.no Test: Åtte prosessorkjølere - Testresultater

Hardware.no hevder Noctura NH-U12F er "kongen på haugen"

 

Ikke minst av hensyn til størrelsen synes jeg du burde ta en titt på disse (også mye for pengene):

Scythe Ninja mini og Noctua NH-U9F

 

PS. TRUE = ThermalRight ULTRA120 Extreme (denne er med i testen)

 

I denne testen ble TRUE kjøleren testet UTEN vifte!! ;) Det så du ikkje nei :ermm:

Lenke til kommentar
Hei Wibla!

 

Ikke vær så kjip da, del disse utenlandske testene med oss....det er utrolig mer interessant å lese test laget av mer kvalifisete folk!

 

Ikke hold igjen, kom med lenkene......Wilba!?

 

 

PS.....ja, de er dumme hos hardware.no....de kunne jo bare oversette testene fra .....

 

Jøss, gikk du i troll-modus der? på grensa til totalt usaklig.

 

her er en.. og her er en konklusjon som sier det meste. Den siste testen viser at det finnes bedre kjølere, men at de bråker (vesentlig) mer...

 

offroadman: Scythe S-FLEX 120mm 1200rpm er rimelig bra. Styr unna Noctua-viftene på denne kjøleren da de har dårlige mottrykksegenskaper.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

"I denne testen ble TRUE kjøleren testet UTEN vifte!! ;) Det så du ikkje nei :ermm:"

 

Hei Nizzen,

 

Takk, jeg ser det nå...i forum ble det kommentert, bemerket.....og Pritorian svarte:"Da må du lese bedre neste gang :D "

"I selve testen skrev Pritorian "Hvor HR-01 var kun ment for passivt bruk, er Ultra 120 tiltenkt støysvak operasjon ved hjelp av en 120 mm vifte."

 

Men da var det faktisk HR-01 ..... han testet, ikke sant. For noe lureri...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...