paroa Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Hei, jeg har en Golf 3 med 1 dynaBel BF1502 forsterker og dynaBel 6" komponentsett. Dette synes jeg spiller helt forferdelig så jeg prøvde og tune det litt inn med de få innstillingene på forsterkeren. Høyttalerene vrenger seg på et lydnivå som kanskje overdøver en samtale, jeg er skuffet over dynabel som jeg trodde skulle være litt bedre. Under denne tuningen så forsvant plutselig lyden helt på venstre side i bilen uten at det var noe forvrengning i det hele tatt, hadde satt forsterkeren på hirange og bassboost på 0. Det er litt irriterende og kjøre med elendig lyd i bilen på høyre side, så jeg lurte på om noen vet om jeg har koblet feil et eller annet sted? Eller om dynabel høyttalerene rett og slett er elendig, jeg regner ikke med at det er forsterkeren, for de har jeg hørt mye bra om. Kan legge til at inatt når jeg kjørte så begynte plutselig carputeren og skru seg av og på og alt ble bare kaos, det begynte også og lukte skikkelig svidd clutch i bilen. Jeg tok ingen sjanser og utløste automatsikringen for hele kretsen. Når jeg så over alt idag så var alt koblet riktig og jeg tok sjansen på å prøve det igjen. Da hørte jeg til min store forbauselse at begge 6tommerene er døde og at det kun er 2diskanter igjen! Jeg har testet 6tommerene på en hjemmekino forsterker og elementene er helt døde. Signalkilden er en carputer, men jeg har prøvd med andre ting som ipod. Jeg har også sett på alternativ til høyttalerene jeg har nå og har kommet frem til at Focal 165A1 kanskje duger, er det noen som har noen erfaring med disse? Hvordan går de på dynabel forsterekren jeg allerede har? Edit: Nå har jeg testet en god del og kommet frem til at det var det trådløse tastaturet som forårsaket kaoset med dvalmodus på og av. Jeg har også kommet frem til at lukten som luktet som svidd clutch var fra spolene og lakken på spolene i 6tommeren. Endret 29. januar 2008 av paroa Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 HVILKE dynabel høyttalere? HVILKEN delefrekvens?? Og HVORDAN er det montert?? Høres ut som en kobinasjon av feil kobling, og "feil" montering Lenke til kommentar
paroa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Høyttalerene er DY9036, delefrekvensen har jeg hatt på alt fra rett under 100Hz til godt over 300Hz. Jeg regner med at det er noe jeg har koblet feil, for det kan umulig låte så dårlig. Problemet er bare at jeg ikke kan finne noen feil koblinger, jeg har sett etter at alt er riktig på delefilter av pluss og minus osv. Høyttaler kablene er kanskje noe tynne, det er 1,5mm2, men det burde holde for og si det sånn. Og det jeg kanskje kan tro er feil til at carputeren restartet i hytt og pine igår var at kabinettet til carputeren er ikke jordet, det burde den vel være? Lenke til kommentar
paroa Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Nå har jeg testet en god del og kommet frem til at det var det trådløse tastaturet som forårsaket kaoset med dvalmodus på og av. Jeg har også kommet frem til at lukten som luktet som svidd clutch var fra spolene og lakken på spolene i 6tommeren. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Nå har jeg testet en god del og kommet frem til at det var det trådløse tastaturet som forårsaket kaoset med dvalmodus på og av. Jeg har også kommet frem til at lukten som luktet som svidd clutch var fra spolene og lakken på spolene i 6tommeren. Du har ikke på en eller annen måte greid å få masse likestrøm / høyfrekvens inn på 6tommeren? Det vil du ikke høre, men det vil gi varme. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Jeg har tenkt på den likestrømsteorien, men jeg fatter ikke hvor det skulle komme fra annet en forsterkeren. Jeg skal prøve forsterkeren på et par høyttalere jeg vet spiller veldig bra, spiller det elendig da å så vet jeg at det er forsterkeren som har et problem. Edit: Jeg har også sendt en epost til eltek med beskrivelse av problemet. Jeg fikk til svar at dette spilte veldig bra i demo-rommet dems og at det mest sansynlig vis var for svak linjeutgang på carputeren. Han anbefalte en "linjebooster" som skulle ordne problemet. Jeg svarte på mailen igår tidlig og har ikke hørt noe siden. Jeg sendte en ny mail idag hvor jeg sa at jeg hadde fått et defekt komponentsett/forsterker.. Endret 29. januar 2008 av paroa Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hvordan har du montert frontsettet da? Jeg har for tiden det billigst 5,25" settet til dynabel, på en kraftig phoenix gold forsterker, delt på 80hz, og det spiller mere en høyt nok... Lenke til kommentar
paroa Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg har montert forsterkeren i bagasjerommet, derfra har jeg trukket 4 1,5mm2 kabler som går til hver av dørene forran. I dørene sitter delefilterete hvor jeg kobler det på input(eller lignende). Pluss og minus er koplet riktig i forhold til hva det er koplet på forsterkeren. Fra delefilteret så er det trukket 4 1,5mm2 kabler, 2 fra woofer som er koblet på 6tommeren og 2 fra tweeter som er koblet på diskanten. Litt rotete forklart kanskje, men det gir et greit bilde av hvordan det er koblet. Jeg tok en front høyttaler fra hjemmekinoen min og koblet på den ene kanalen på forsterkeren, bare for og se at det ikke er den biten som er dårlig. Høyttaleren spiller minst 10x så høyt og 1000x bedre, så jeg tror jeg kan friskmelde carputer og forsterker. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Høres mystisk ut. Bare dårlig lyd kunne vært forklart med en kortsluttning til jord som suger nesten alle effekten fra forsterkeren, men da skulle forsterkeren, og ikke 6tommerene gått. Det som har skjedd er at du uten tvil har fått for mye effekt inn på 6tommerene i en form du ikke greier å høre (Likestrøm?), eneste måten å smelte spolene på er høy effekt. (Vil tippe du trenger 100 til 200W kontinuelig i en god stund, avhengig av spolens størrelse og kjøling). Hvorfor du har fått dette tilført til høytaleren er et mysterium. Du har ingen kortslutning mellom en 12V ledning og + singnalet til høytaleren? Er det et aktivt delefilter som har strømforsyning, eller er det basert på det gode gamle spole og kondensatorprinsippet? Lenke til kommentar
paroa Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Delefilteret er passivt. Jeg skal ut og måle litt med multimeter for og se om det er noen kortslutninger samt at jeg skal måle volt på forsterkeren når jeg spiller. Edit: Da har jeg målt, det var 11,99volt på forsterkeren med motor av og 13,79volt med motoren i gang, da kan det iallfall ikke være for lite spenning på forsterkeren. Jeg fikk ikke målt motstanden på høytalerkablene nå, det var for mørkt og kaldt så det venter jeg med til imorgen. Endret 29. januar 2008 av paroa Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg tenkte mere på hvordan du har montert høyttalerene jeg da... rett i pappen i døra kanskje?? har du sjekket om + og - er riktig på høyttalerene?? tenker da uavhengig av hva de er merket med. Test med et AA batteri, hvis elementet beveger seg utover, så er + og - riktig Lenke til kommentar
paroa Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Det er skrudd rett i pappen ja, tenkte kanskje jeg burde dempe litt, men gjorde det ikke. Høyttalerene beveger seg ikke av flekken nå, siden spolene på begge er brent, men jeg er ganske sikker på at det er koblet riktig. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du har kanskje koblet riktig ja, men det er ikke sikkert at + og - på høyttaleren var riktig fra fabrikken vet du Lenke til kommentar
paroa Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Har sendt en klage til eltek for et par dager siden, men de svarer selvsagt ikke. Jeg ringer dem iløpet av uken om de ikke svarer per epost. Jeg skal innrømme at jeg er passe lei av dynabel sin kundeservice. Hvordan er Focal 165A1, burde det passe fint i bilen min (Golf 3) og forsterkeren min fra dynabel? Hva er en fin pris for Focal 165A1? Jeg finner dem ikke til under 1100kr nye. Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Har sendt en klage til eltek for et par dager siden, men de svarer selvsagt ikke. Jeg ringer dem iløpet av uken om de ikke svarer per epost. Jeg skal innrømme at jeg er passe lei av dynabel sin kundeservice. Hvordan er Focal 165A1, burde det passe fint i bilen min (Golf 3) og forsterkeren min fra dynabel? Hva er en fin pris for Focal 165A1? Jeg finner dem ikke til under 1100kr nye. veil er vel 13-1400 tror jeg.. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kan du måle spenning ut av forsterkeren din når du ikke spiller, men forsterkeren er påslått. Mål gjerne der høytalerene var koblet på. Jeg vil fastholde at ditt største problem er at det kom for MYE effekt til høytalerene, ellers ville du aldri ha greid å smelte spolen. Kjøper du nye høytalere og setter på risikerer du det samme. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Det er målt uten musikk. Mener du at jeg skal måle på høyttaler utgangene? På AC da, eller er hensikten og få målt likestrømmen? Lenke til kommentar
O_K Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Det er målt uten musikk. Mener du at jeg skal måle på høyttaler utgangene? På AC da, eller er hensikten og få målt likestrømmen? Det vet jeg ikke helt, prøv begge instillingene kanskje? Eventuellt kan du koble en 55W 12V pære på utgangen, den skal ha omtrent 2,666ohm. Hvis den lyser som et helvete så er det mye effekt ut av utgangen, når forsterkeren er på, men ikke spiller skal det ikke være mulig å se at pæren lyser / gløder. Prøv med pæren både rett på forsterkeren, og der hvor høytaleren var koblet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå