Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av delebil?

andmci

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har planer å begynne på Birkeland Folkehøyskole til høsten, på bil og mekk linjen. Der får vi ta med egne biler, samt delebil.. Og jeg har hatt en 98 CLK 230 i tankene... Så planen var å kjøpe en som har vært kollisjonsskadet her i Norge, også få kjørt en delebil opp til Norge ved hjelp av en venn.. Så det jeg lurer på, er om den personen som kjører for meg, som er tysk, må hun betale noen avgifter ved tollen? Jeg skal jo kun bruke bilen som delebil, og hun kan jo si at det er en gave.. Er åpen for andre forslag, både når det gjelder biler (helst noen stilige) eller andre måter å gjøre dette på..

Takker for alle svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra forum.club-honda.org

Her er mye fin info om import:

http://www.tyskland.org/

Hvis du skal kjøre bilen hjem selv, så må du ha kjøpekontrakt, kopi av bankuttak hvis det er privatkjøp samt eksportdokument fra engelsk toll + eksportskilt og midlertidig vognkort. Skal du ha refundert engelsk VAT, kjøper du eksportdokumentet hos et spedisjonsfirma (ca. 300,- i Tyskland hvertfall) og får stempel hos engelsk toll. Det dokumentet sender du tilbake til firmaet du kjøpte bilen hos etter at det er blitt stemplet ved grenseovergangen til Norge.

Stopp på norsk toll og fyll ut importdokument, så får du x antall dager på å møte på lokalt tollkontor og levere inn eksportskiltene på bilen samt giro for betaling av norsk mva. Hvis du ikke betaler mva, må bilen settes på tollager. Skal du ikke registrere bilen, er du ferdig med papirarbeidet.

Det er sikkert mulig å betale mva i tollen på grenseovergangen, men det sjekker du med en telefon til toll. Er litt usikker på hvordan det blir da med levering av eksportskiltene, så det bør du også sjekke. Hvis de må innleveres samtidig, må du ha norske prøveskilt. Hvis du venter med å betale toll til du er hjemme, kan du kjøre helt hjem på eksportskiltene.

Eksportdokumentet sier norsk toll at du MÅ ha, ellers får du ikke ta med bilen inn i Norge (nytt fra 1/1-07) men jeg hentet 2 biler i fjor og ble ikke spurt ved passering. Den ene skulle jeg ha refundert mva på, så da måttte jeg be om stempel.

Lenke til kommentar

Du kan lese HER om innførsel av motorvogn. Du må betale 25% MVA av bilens pris/fraktkostnader samt noen hundrelapper for 'klimagassene' i eventuelt aircondition/klimaanlegg. Gitt at du gjør det på vanlig/lovlig måte.

Andre avgifter tilkommer først når/hvis bilen skal registreres.

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...